|
کدخبر: 260154

وضعیت سپرده‌گذاران لونا و ۲۰٪ افزایش عرضه در گردش لونا طی ۴۸ ساعت گذشته + عکس

از هم پاشیدن خیره‌کننده اکوسیستم ترا، که امروز ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) را به روزی فراموش‌نشدنی تبدیل کرد، کل بازار رمزارزها را به عمق بهت و ترس فرو برده است. سقوط آزاد پروژه لونا همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای برای توقف آن دیده نمی‌شود.

توکن‎‌های بومی پروژه ترا یعنی لونا (LUNA) و استیبل کوین ترا (UST) در ادامه روز مجددا زیان‌های سنگینی را تجربه کردند. استیبل کوین UST پیوند خود را با دلار از دست داده است و قیمت رمزارز LUNA سقوط بی‌سابقه‌ای داشته است. در این پست اخبار مرتبط با اکوسیستم ترا، قیمت لونا و استیبل کوین UST به صورت زنده منتشر خواهد شد.

همزمان با فروپاشی اکوسیستم ترا، افرادی که رمزارز LUNA را استیک کرده‌اند در حال تماشای کاهش ارزش دارایی خود هستند و قادر به انجام کاری در مورد آن نیستند.

طبق گزارش Terra Analytics، حدود ۱۵۲ میلیون توکن LUNA که معادل ۳۰، از عرضه در گردش آن است استیک شده است. دوره‌ سپرده‌گذاری برای لونا، ۲۱ روز است و در این مدت سپرده‌گذاران باید منتظر بمانند تا بتوانند توکن‌های خود را پس بگیرید.

در همین حال بسیاری از هولدرهای UST، یک UST را با معادل یک دلار لونا (مکانیسم کلیدی طراحی شده برای پایدار نگه داشتن استیبل کوین) مبادله کرده اند. این فرآیند باعث تولید تعداد بسیار زیادی لونا شده‌است؛ به نحوی که در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۴۵ میلیون توکن لونا جدید (معادل ۲۰.۴٪ از عرضه در گردش آن) صادر شده است. این موضوع افت قیمت لونا را شدیدتر کرده است زیرا در کنار معامله گران عادی که لونا را بخاطر احساسات منفی فعلی می‌فروشند، این حجم عظیم لونای جدید هم به بازار سرازیر شده است.

در همین حال توکن پروتکل انکر (Anchor) با نماد ANC، که پلتفرم اصلی استیکینگ UST و لونا است در زمان این آپدیت، بنابر داده‌های میهن بلاکچین، طی ۲۴ گذشته بیش از ۳۷٪ و طی ۴ روز اخیر حدود ۸۶٪ از ارزش خود را از دست داده است و از حدود ۲.۱۵ دلار به ۰.۲۸ دلار رسیده است. علت اصلی این موضوع کاهش شدید سپرده‌‌گذاری در پروتکل و فروپاشی اکوسیستم ترا است.

 

دو کوان پس از ساعت‌ها سکوت بالاخره در توییتر از طرح نجات استیبل کوین الگوریتمی UST رونمایی کرد. ظاهرا کوان شکست را قبول نکرده و تصمیم دارد تا با طرحی جدید، همه چیز را به حالت عادی برگرداند. به طور خلاصه، پروتکل استیبل کوین غیرمتمرکز ترا راه حلی مقدماتی را برای وضعیت فاجعه‌بار خود ارائه کرده است. این فرآیند توکن سوزی UST را تقویت می‌کند و تا بدین شکل، ارزش از دست رفته جبران شود. در زمان این آپدیت قیمت لونا ۳.۷۸ دلار و قیمت استیبل کوین UST برابر با ۰.۴۶۴۴ دلار است.

کوان در رشته توییت خود اظهار داشت:

 

توییت دو کوان

توییت دو کوان درباره افزایش مینت UST

به عبارت دیگر، تیم توسعه ترا قرار است چهار برابر بیشتر از حالت عادی استیبل کوین UST را صادر کنند. این تصمیم کوان برای عرضه بیشتر استیبل کوین ترا باعث شده تا کاربران شبکه‌های اجتماعی اصطلاح «Kwontative» را که به چاپ پول اشاره دارد ابداع کنند.

علیرغم ناکامی اخیر ترا در توقف سقوط قیمت‌ها، دو کوان همچنان در فضای توییتر با اطمینان از بازگشت قیمت‌ها و فعالیت دوباره این اکوسیستم صحبت می‌کند.

زمانی که تلاش برای حفظ برابری UST با دلار آمریکا با استفاده از ذخایر لونا و بیت کوین شکست خورد عدم اطمینان بازار را فرا گرفت، قیمت UST و LUNA هر دو به سطوحی رسیدند که چند روز قبل غیرقابل تصور بود.

دو کوان (Do Kwan)، چهره اصلی پروژه ترا، اعلام کرد قرار است یک «طرح بازیابی» منتشر شود؛ جزییات بدست آمده از این طرح بسیار اندک است اما به محض انتشار در بروزرسانی‌های بعدی در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

شایعات منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که بعضی شرکت‌های بزرگ رمزارز ممکن است مایل به کمک مالی برای حمایت از UST باشند.

در 11 می (۲۱ اردیبهشت)، استیبل کوین UST برای مدت کوتاهی به ۰.۲۱ دلار رسید و ۷۹٪ از برابری خود با دلار را از دست داد. در زمان نگارش خبر قیمت استیبل کوین UST حدود ۰.۴۳ دلار است. ارزش بازار این استیبل کوین که زمانی به حدود ۱۷.۴ میلیارد دلار رسیده بود آن را در مقام سوم استیبل کوین‌ها بعد از USDT و USDC قرار داده بود، اکنون به حدود ۷ میلیارد دلار رسیده است.

نوسانات قیمت استیبل کوین UST

رمزارز لونا که پشتوانه استیبل کوین ترا بوده است با سقوطی بی سابقه به قیمت ۱.۱۴ دلار رسیده است. قیمت لونا ۹:۳۰ صبح امروز به وقت تهران حدود ۱۰ دلار بود. مطابق داده‌های میهن بلاکچین قیمت رمزارز لونا تنها در ماه جاری میلادی که ۱۱ روز از آن می‌گذرد، ۹۸.۵٪ از ارزش خود را از دست داده است. ارزش بازار LUNA هم به حدود ۷۷۸ میلیون دلار رسیده است.

سقوط قیمت لونا

 

یکی دیگر از پیامدهای ناخواسته این آشفتگی به شکل رسیدن قیمت بیت کوین به سطح عجیب تقریبا ۱۳۸٬۰۰۰ UST در صرافی بایننس بود که برداشت LUNA و UST را در ۹ می (۱۹ اردیبهشت) به حالت تعلیق درآورد.

قیمت BTC نسبت به UST

قیمت جفت BTC/UST در صرافی بایننس به حدود ۱۳۸٬۰۰۰ رسید؛ منبع تریدینگ‌ویو

همچنین ارزش جفت رمزارز LUNA/BTC حدود ۹۳٪ کاهش یافته است.

قیمت جفت LUNA/BTC

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها