|
کدخبر: 247707

با حذف ارز ترجیحی کدام صنایع بورسی رشد می‌ کنند؟

روز گذشته مجلس به صورت مشروط ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور حذف کرد. به گفته یک کارشناس حذف این ارز می‌تواند صنایع خاصی را در بازار صعودی کند. کدام صنایع با حذف ارز ۴۲۰۰ رشد می‌کنند؟

شاخص کل مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را شکست و وارد محدوده یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی شد.

روز گذشته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور حذف شده است. این حذف می‌تواند در میان مدت تاثیر مثبتی روی معاملات بازار بگذارد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: حذف مشروط ارز ۴۲۰۰ تومانی در میان مدت گروه‌های روغن خوراکی، دارو و بخشی از صنایع غذایی و زراعت را سبزپوش می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: این چهار صنعت بخشی از مواد اولیه خود را با ارز نیمایی تهیه می‌کنند. اما مکلف هستند که محصولات خود را به ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت خرید مواد اولیه و فروش محصولات شرکت‌ها با ارز نیمایی تعیین می‌شود. در نهایت افزایش سودآوری شرکت‌ها را در پی دارد.

اشتیاقی تاکید می‌کند: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش صف‌های خرید در صنایع روغن خوراکی، دارو، غذایی و زراعت است.

وی اظهار می‌کند: دولت سالانه ۱۵ میلیارد دلار به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد و این ارز موجب رانت می‌شود. دولت این ارز را توضع می‌کند اما محصول با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد و این مابه التفاوت موجب کسری بودجه می‌شود.

اشتیاقی تاکید می‌کند: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کسری بودجه دولت کاهش پیدا می‌کند. در مقابل میزان عرضه اوراق بدهی و نرخ سود بانکی نیز کاهشی می‌شود که این موضوع برای کلیت بورس خوب است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها