|
کدخبر: 246920

افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

نوسانات قیمت جهانی نفت می‌تواند تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر بورس و صنایع بورسی داشته باشد. برای مثال میزان فروش و سود و زیان صنایع پالایشی و پتروشیمی تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت با تغییر همراه می‌شود. به طور کلی بازار سرمایه می‌تواند با محوریت شرکت‌های پتروپالایشی، فلزی و حتی شرکت‌هایی که از توافق برجامی کسب منافع می‌کنند، روزهای خوبی رو برای سرمایه‌گذاران این بازار رقم بزند.

انتظار می‌رود نرخ محصولات شرکت‌های پتروشیمی با افزایش همراه شود و با توجه به اینکه در قانون بودجه سقف قیمتی برای خوراک پتروشیمی‌ها درنظرگرفته شده، این روند می‌تواند به افزایش مارجین سود شرکت‌ها منجر شود. به تبع افزایش محصولات جانبی و مشتقات، به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایشی هم بتوانند عملکرد سودآورتری برای خود رقم بزنند.

سید رضا علوی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با در نظر گرفتن افزایش نرخ نفت، روند سودآوری صنایع مختلف را بررسی کرد و گفت: باتوجه به شرایط و اتفاقات اخیر منطقه، قیمت‌های جهانی خصوصا قیمت نفت افزایش یافته، به طوری‌که رکورد قیمت‌ها در سال‌های اخیر شکسته شده و ازطرفی دیگر کمبود انرژی نیز سبب نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

وی افزود: نگرانی از کمبود انرژی به میزانی است که حتی اخبار توافق ایران و بازگشت انرژی ایران به بازارهای جهانی هم نتوانسته در کاهش قیمت‌ها موثر باشد. با وجود تلاش‌های آمریکا و آزاد سازی ذخایر استراتژیک در قیمت‌های جهانی نفت و انرژی در هفته گذشته کاهشی نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: درصورت تداوم این روند که به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد، چندین اتفاق برای شرکت‌های فعال در حوزه بازار انرژی ایران خصوصا شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی مورد تصور است.

وی افزود: باتوجه افزایش قیمت مواد اولیه نفت و گاز برای شرکت‌های پتروشیمی انتظار می‌رود نرخ محصولات آنها افزایش داشته باشد و باتوجه به اینکه در قانون بودجه سقف قیمتی برای خوراک پتروشیمی‌ها درنظرگرفته شده، این روند می‌تواند به افزایش مارجین سود شرکت‌ها منجر شود.

علوی بیان کرد: به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کنونی، بازار باید به نفت حوالی ۱۱۰ دلار عادت کند. معمولا با یک تاخیر زمانی، مشتقات نفتی هم افزایش نرخ متناسبی خواهند داشت که خبر خوبی برای مجموعه پتروشیمی کشور می‌باشد.

وی افزود: درخصوص شرکت‌های پالایشی باید دقت کنیم که بالا رفتن قیمت نفت به تنهایی دلیل اصلی سودآوری نیست و مهمترین عامل در سودآوری پالایشگاه‌ها، افزایش نرخ کرک اسپرد این شرکت‌ها است که به تبع افزایش محصولات جانبی و مشتقات، به نظر می رسد شرکت‌های پالایشی هم بتوانند گزارش خوبی در این فصل داشته باشند. ضمن اینکه P/E پایین این شرکت‌ها امکان رشد آنها در آینده نزدیک را فراهم میکند.

این کارشناس ادامه داد: اما نکته مهم دیگر این است که علاوه بر تاثیر نفت برشرکت‌ها پتروپالایشی، مطالعات نشان داده که معمولا رابطه کامودیتی‌ها خصوصا فلزات با نفت از یک همبستگی مثبتی برخوردار است و در صورت تثبیت این شرایط و تداوم تکرار نرخ‌های کنونی می‌توان در آینده نزدیک برای شرکت‌های کامودیتی محور خصوصا مرتبط با فلزات اساسی آینده خوبی را پیش بینی نمود.

علوی در پایان خاطر نشان کرد: درمجموع می‌توان گفت اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی در روزهای آینده رخ ندهد، بازار سرمایه می‌تواند با محوریت شرکت‌های پتروپالایشی، فلزی و حتی شرکت‌هایی که از توافق برجامی کسب منافع می‌کنند، روزهای خوبی رو برای سرمایه‌گذاران این بازار رقم بزند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها