|
کدخبر: 244635

کدام نماد بورسی سودده است؟ / علت افت ارزش سهام خودرو

طی یک سال اخیر قیمت پراید دو برابر شده، اما در مقابل نماد گروه‌های خودرویی در بورس نزول کرده‌اند. علت این نزول چیست و سرمایه‌گذاری در کدام بازارها سوده‌تر است؟

بورس امروز و تا ساعت ۱۱ رشد بیش از سه هزار واحدی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۲۸۷ واحدی ایستاد.

حدودا ۱۸ ماه از نزول بازار سرمایه می‌گذرد. طی این مدت تمامی صنایع بورس خصوصا خودرویی‌ها روند نزولی داشتند. این درحالی است تنها قیمت پراید طی این مدت تقربیا دو برابر شده است.

چرا با افزایش قیمت خودرو همچنان سهام این گروه ارزان است؟ در یک سال اخیر سرمایه‌گذاری در کدام بازار بیش از سرمایه‌گذاری در صنایع خودرویی بورس سود داشته است؟

بازدهی صنایع خودرویی در بورس کم نیست

ابراهیم سماوی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: اگر بخواهیم بازدهی یک ساله بازارها را حساب کنیم. بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خودرو، مسکن و در نهایت بورس است.

وی با اشاره به بازدهی سهام خودرویی‌ها در بورس توضیح می‌دهد: قیمت پراید طی چند ماه اخیر دو برابر شده؛ اما سهام خودرویی روند نزولی دارند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: صورت‌های مالی‌ خانواده پراید نشان می‌دهد که سود خالص منفی دارند. یعنی قیمت فروش محصول توسط کارخانه پایین است و با فروش پراید کارخانه زیان می‌کند. در نتیجه نباید از شرکتی که با زیان محصولات خود را به فروش می‌فروشد، انتظار رشد سهام بورسی داشت.

سماوی اظهار می‌کند: افزایش قیمت خودرو لزوما به معنای سودسازی نیست. بسیاری از شرکت‌ها با افزایش قیمت همچنان زیان‌های هنگفتی را شناسایی می‌کنند.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به رشد بورس در سال ۹۹ می‌گوید: در زمان صعود بازار جریان نقدینگی زیادی به صنایع خودرویی تزریق شد و جهش بسیار عجیبی داشتند. چراکه قرار بود صندوق دارا سوم با سهام خوردویی عرضه شود.

وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر نیز نباید انتظار رشد هیجانی داشته باشیم چراکه این صنایع زیان‌ده هستند.

سماوی در نهایت می‌گوید: با یک مقایسه می‌توان گفت که طی یک سال اخیر در وهله اول خودرو، مسکن و درنهایت سرمایه‌گذاری در بورس سودده بوده است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها