|
کدخبر: 234429

سناریوهای برجامی بورس

بازار سرمایه ایران، تحت تأثیر مذاکرات هسته‌ای، در یکی از بلاتکلیف‌ترین دوران خود به سر می‌برد. ماراتن مذاکرات به مراحل نهایی رسیده و از هر دو طرف ماجرا حرف و حدیث در مورد امکان موفقیت و یا عدم موفقیت این مذاکرات شنیده می‌شود. در این رابطه موارد زیر قابل ذکر است.

آنچه مسلم است، این بلاتکلیفی، برای مدت طولانی ادامه‌دار نخواهد بود. ایران عمیقاً می‌خواهد سال آینده را با وضعیت روشن‌تری آغاز کند و شواهد گویای آن است که به جد خواهان توافق است و بیشتر از ایران، غرب هم احساس می‌کند گذر زمان به شدت به زیان او و به سود پیشرفت جبران‌ناپذیر برنامه هسته‌ای ایران است. به نظر می‌رسد زمان به سود هیچ کسی نیست.

احتمال بالای احیای برجام

محیط بسته و سکوت خبری مطلقی که وجود دارد، نتایج احتمالی حاصل از مذاکرات را بیش از هر زمان دیگری نامطمئن کرده است. بر خلاف هفته‌های گذشته، امروز کسانی که نسبت به موفقیت این مذاکرات ابراز تردید می‌کنند بیشتر و بیشتر شده‌اند. با این حال شواهد موجود همگی از احتمال بالای دستیابی به توافق حکایت می‌کنند. آنچه واضح است فاکتور «ریسک مذاکرات» امروز از هر زمان دیگری با اهمیت‌تر شده است.

دو سناریوی برجامی پیش روی سهام

نتیجه این مذاکرات، هر چه باشد، موقعیت اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی و بازار دارایی‌ها را شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد داد:

الف- عدم دستیابی به توافق، به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال مکانیزم ماشه توسط یکی از ۴ عضو باقی‌مانده خواهد انجامید. نتیجه این سناریو؛ رشد قیمت دلار، بازگشت انتظارات تورمی و سخت‌گیری بیشتر دولت برای تأمین کسری بودجه از طریق منابع شرکت‌ها خواهد بود. این سناریو برای بازار سرمایه ایران در کوتاه‌مدت (یک تا سه ماهه) نامطلوب و در میان‌مدت، شرایطی همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ را رقم خواهد زد: رشد تورمی بازار و هیجان برای حفظ ارزش پول از طریق نگهداری هر دارایی از جمله سهام شرکت‌های بورسی.

ب- دستیابی به توافق، که ما آن را سناریوی غالب و محتمل‌تر قلمدداد می‌کنیم، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به افزایش قابل‌توجه امکان فروش نفت و دستیابی به منابع بلوکه‌شده ارزی خواهد انجامید. نتیجه این سناریو؛ کاهش انتظارات تورمی، کاهش قیمت دلار، حداقل در کوتاه‌مدت و افزایش منابع در اختیار دولت برای اداره بودجه و در نتیجه کاهش فشار بر منابع شرکت‌ها خواهد بود. به باور ما این سناریو در کوتاه‌مدت (یک تا سه ماه) با استقبال فعالان روبه‌رو می‌شود و در میان‌مدت هم شرکت‌هایی با حاکمیت شرکتی خوب و پروژه‌های جذاب، مستقل از مسیر قیمت ارز، راه خود را از سایر شرکت‌ها جدا خواهند کرد. امروز را بیشتر از هر وقت، موقعیتی برای سرمایه‌گذاری جدید می‌دانیم، نه خروج از بازار سرمایه. به توافق هسته‌ای ایران و غرب امیدواریم و آن‌را نسبت به سناریوی رقیب، محتمل‌تر می‌دانیم و با این نگاه اعتقاد داریم سرمایه‌گذاری بلندمدت در شرکت‌هایی با حاکمیت شرکتی مناسب در سال‌های آینده، نتایج مناسب برای سرمایه‌گذاران به دنبال خواهد داشت.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها