|
کدخبر: 227011

۱۰ فرمان سرنوشت ساز برای بورس

بازار سهام در ابتدای دوشنبه کار خود را سبز آغاز کرد و شاخص کل در میانه بازار با حدود ۶۶۰۰ واحد رشد در کانال یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحد قرار گرفته است.

بازار سهام در ابتدای دوشنبه کار خود را سبز آغاز کرد. شاخص کل در میانه بازار با حدود ۶۶۰۰ واحد رشد در کانال یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحد قرار گرفته است. این در حالی است که ارزش معاملات هنوز بسیار پایین و در میانه بازار امروز حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان است. فولاد، پارسان، وبملت و شپدیس تا به این لحظه بیشترین تاثیر مثبت در شاخص کل را ثبت کرده‌اند. روز گذشته وزیر اقتصاد از ۱۰ فرمان برای سامان‌بخشی به بازار سهام رونمایی کرد و حال باید دید این فرمان‌ها چقدر در بهبود حال بورس تاثیر خواهند گذاشت.

محمد خبری‌زاد، گفت: به نظر می‌رسد بخش بودجه‌ای ۱۰ فرمان منتشر شده ضمانت اجرایی دارد. موارد مربوط به نرخ خوراک، نرخ ارز، تسعیر نرخ ارز بانک‌ها و … مواردی است که به نظرم مانعی برای اجرا نخواهد داشت و اجرایی نیز می‌شود. اما مواردی نیز هست که ضمانت اجرایی برای آن نیست و تا روی تابلو نبینیم نمی‌توانیم به آن خوشبین باشیم.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: موضوع صندوق تثبیت و همچنین سیاست‌های پولی مملکت که شامل نرخ سود بین بانکی، انتشار اوراق و … است از این موارد است. برای تزریق منابع احتیاج است که واقعا پول وارد بازار شود. به ۲۰ همت پول نقد و ۵۰ همت دارایی اشاره شده اما باید روی تابلو ببینیم. با توجه به اینکه دولت درحال‌حاضر پول ندارد، احتمال اینکه این بخش ضمانت اجرایی نداشته باشد، وجود دارد.

وی بیان کرد: در بحث سیاست‌های پولی و مالی نیز باید منتظر شویم و ببینیم که آیا بانک مرکزی واقعا این موارد را اجرایی می‌کند یا خیر. البته بانک مرکزی سه هفته متوالی نرخ بین بانکی را کم کرده اما میزان آن با رقم مطلوب فاصله دارد و به نظر می‌رسد اجرای این بخش بلندمدت‌تر است.

خبری‌زاد همچنین در خصوص وضعیت بازار امروز نیز گفت: بازار امروز مثبت شروع به کار کرد اما همچنان نبود نقدینگی بورس را رنج می‌دهد. توان صندوق‌های با درآمد ثابت به عنوان یکی از بازوهای بورس با توجه به افزایش نرخ بهره در بازار سرمایه و همچنین انتشار اوراق تحلیل رفته است. از طرفی بیمه‌ها نیز با کمبود نقدینگی مواجه شدند و این موارد بر کمبود پول در بازار سهام دامن می‌زند.

این کارشناس بازار سهام گفت: در قدم اول باید از منابعی که قرار است از محل صندوق تثبیت به بازار بدهند ۱۰ همت تزریق کنند و این پول در بازار دیده شود تا حقیقی‌ها نیز به سرمایه‌گذاری تشویق شوند. اما واقعیت این است که فعلا پولی نیست. با این حال بازار انقدر ارزنده است که فروشنده خاصی هم وجود ندارد. بورس درحال‌حاضر در حال کف‌سازی است تا تاثیر ۱۰ فرمان خود را در بازار نشان دهد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر