|
کدخبر: 218514

عاملی که جلوی صعود شاخص بورس را می گیرد

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار سرمایه همچنان در ابهام به سر برده و فقدان نقدینگی لازم در بورس، توان حرکت و گردش معاملات از صنایع را گرفته است. این نقیصه نشان دهنده تداوم روند خنثی در بازار است که به نظر می رسد کماکان ادامه دار خواهد بود.

علی طباطبایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به سرگردان بودن نقدینگی موجود در بازار، گفت: تا وقتی که نقدینگی موجود در بازار، بدون داشتن روندی هدفمند و مشخص بین صنایع مختلف سرگردان باشد، بازار آنچنان که باید و شاید روندی صعودی نخواهد داشت.

روند معاملات امروز هم به خوبی گواه این معضل است؛ با توجه به حجم معاملات غیر قابل قبولی که در بازار امروز شاهد آن بودیم، تنها راه داشتن معاملات منطقی برای سهامداران، هدایت نقدینگی بازار به سمت صنایعی مشخص است. به عبارتی مشکل اساسی این است که شفاف‌سازی کاملی برای فعالین بازار وجود ندارد.

طباطبایی، با اشاره بر معاملات هفته گذشته گفت:  هفته گذشته خروج پول کامل از صندوق‌ها و بازار را داشتیم و به نظر می‌رسد با وجود چنین شرایطی در بازار، این پول دیگر به بورس برنگردد. بنابراین می‌توان گفت با پایداری بازار در چنین شرایطی، جریان کاهش ارزش و حجم معاملات شدت بیشتری خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه مروری بر اتفاقات و اخبار ضد و نقیضی که اخیرا شاهد آن بودیم، کرد و گفت: ما چند دسته خبر در بازار داریم و سابقه بازار نیز به خوبی نشان می‌دهد که اخباری چون تدام تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، قطعی برق و گاز برخی صنایع و یا قیمتگذاری دستوری نمی ‌تواند بر کلیت سهام موجود در بازار تاثیر بگذارد.

به اعتقاد طباطبایی مهمترین مسئله‌ای که از چشم فعالین بازار جا مانده و اتفاقا تاثیر مستقیمی هم بر بازار دارد، بحث نرخ بهره است.

طباطبایی تشریح کرد: مسئله نرخ بهره تاثیری مستقیم بر بازار دارد. نرخ بهره بین بانکی از خرداد ماه سال گذشته شروع به افزایش کرد و همچنان نیز در روند صعودی پایدار است. وقتی نرخ بهره بین بانکی افزایش می‌یابد، مستقیما تاثیرات خود را بر کلیت بازار می‌گذارد اما اخباری چون قیمت‌گذاری دستوری و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی که اخیرا هم شاهد آن بودیم، نمی‌تواند تاثیری کامل و دائم بر بازار بگذارد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر