|
کدخبر: 212500

اتفاقی مهم در بورس کالا و انرژی

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین جلسه خود انجام معاملات بلوک‌ را با هدف توسعه بورس‌های کالایی برای بورس کالا و بورس انرژی تصویب کرد.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: امکان انجام معاملات بلوکی پیشتر برای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران فراهم بوده و بورس کالا و بورس انرژی از این امکان برخوردار نبوده‌اند.

محمدرضا عالمی ادامه داد: با توسعه بورس‌های کالایی در حوزه اوراق بهادار مبتنی بر کالا ضروت انجام معاملات بلوکی در بورس‌های کالایی احساس شد. ازاین‌روی، دستورالعملی به منظور انجام معاملات بلوکی تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل معاملات بلوکی در بورس کالا و بورس انرژی، فعالان بازار می‌توانند از امکان معاملات بلوکی بهره‌مند شوند. بنابراین، در انواع بازارها از جمله بازار گواهی سپرده کالایی، بازار صندوق‌های کالایی و سلف موازی استاندارد، امکان اجرایی شدن معاملات بلوک فراهم شده است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس با مفید خواندن معاملات بلوکی در بازارهای یادشده، تصریح کرد: با انجام معاملات بلوکی، معامله‌گران کلان بازار می‌توانند با هماهنگی ناظر بازار در یک نماد به شکل مستقل از بازار خرد، معاملات بلوکی را به گونه‌ای انجام دهند که بازار معاملات خرد تحت‌تأثیر قرار نگیرد.

وی با اشاره به مکانیزم معاملات بلوکی در بورس کالا و بورس انرژی ابراز کرد: در معاملات عادی یا همان معاملات خرد، مکانیزم کشف قیمت بر اساس قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کنندگان و خریداران صورت می‌گیرد، درصورتیکه در معاملات بلوکی، خریدار و فروشنده مشخص، در خارج از مکانیزم عرضه و تقاضای بازار، با یکدیگر معامله را با هماهنگی ناظر بازار انجام می‌دهند.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس ادامه داد: نحوه تسویه در این‌گونه از معاملات، می‌تواند به یکی از روش‌های تسویه مورد پذیرش شرکت سپرده‌گذاری اعم از نقدی، اعتباری یا خارج از پایاپای باشد.

به گفته عالمی، تعداد یا ارزش اوراق بهادار قابل معامله در بازار بلوک از حد نصاب بازار عادی بالاتر بوده و حد نصاب مذکور با توجه به شرایط بازار و همچنین نوع اوراق بهادار توسط بورس تعیین می‎شود. همچنین محدوده مجاز نوسان قیمت در بازار بلوک مشابه بازار عادی است.

خاطرنشان می‌شود، این دستورالعمل در روز چهارشنبه ۵ آبان ماه به تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس رسید و اکنون در شرف ابلاغ به بورس‌های کالایی است.

 

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها