|
کدخبر: 197301

کارشناسان چه آینده ای را برای بورس پیش بینی کردند؟

در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

بورس کارشناسان چه آینده ای را برای بورس پیش بینی کردند؟

در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت. 

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است: 

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

۱. مثبت. رشد بیش از ۵ درصد

۲. مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد

۳. بدون تغییر چشمگیر

۴. منفی. کاهش کمتر از ۵ درصد

۵. منفی. کاهش بیش از ۵ درصد

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

 

 

 

 

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. همچنان اعتقاد دارم بازار در روند صعودی قرار دارد و با حجم هایی که هفته گذشته جابجا شده رشد آرامی را خواهد داشت و شاخص هم وزن می تواند پیشروی این صعود باشد.
فردین آقابزرگی گزینه چهار. به دلیل احتمال کاهش محدود نرخ ارز که در پی مذاکرات سیاسی که با عربستان در حال انجام است.
آراد پورکار گزینه سوم. بازار بعد از واکنش منفی به مقاومت ۱۵۸۰ حدود ۱۰۰ هزار واحد اصلاح انجام داد و از روی حمایت ۱۴۸۰ مورد تقاضا قرار گرفت. اما نکته‌ای در شاخص کل است که برای تایید برگشت شاخص باید محدوده ۱۵۳۰ به سمت بالا شکسته شود. با توجه به اصلاح شدید انتظار کمی استراحت بیشتر و دست به دست شدن سهام را دارم.
علیرضا تاجبر گزینه دوم. با توجه به گذر از دوره اصلاح و عدم کاهش محسوس نرخ ارز و تداوم شرایط مثبت بنیادی اثرگذار بر بازار سرمایه، انتظار می رود بازدهی شاخص در هفته آتی مثبت باشد.
احمد جانجان گزینه سوم.
پیمان حدادی گزینه سوم. بازار در این هفته برای رشد یا اصلاح بیشتر تردید خواهد داشت و شاهد نوسان خواهیم بود. بازار به دنبال این است که آیا دلار بالای 27 هزار تومان تثبیت می شود یا خیر.
مهدی قلی پور گزینه سوم. به دلیل احتمال تثبیت دلار در ۲۷ هزار تومان، ثبات در قیمت های جهانی، انتشار آمارهای عملکرد مرداد ماه شرکت ها که معمولی بودند و ریسک منفی شدن بازار با خبر اعلام انتشار اوراق ودیعه بانک مرکزی که البته در عمل فعلا امکان پذیر نیست.
وحید کشمیری پور گزینه سوم. با توجه به ابهام در مورد قیمت دلار در کوتاه مدت و رشد خوب قیمت سهام، به نظر می رسد بازار نیاز به کمی دست به دست شدن دارد تا خود را برای یک رشد مجدد آماده کند.
محمد رضا صادقی مقدم گزینه دوم. با توجه به اصلاح قیمتی سهام در هفته گذشته و برگشت مسیر حرکت قیمت ها از نیمه دوم هفته یعنی سه شنبه و چهارشنبه، به نظر می رسد این روند در هفته جاری نیز ادامه دار باشد.
مهدی میرزایی

گزینه دوم. باتوجه به جو نااطمینانی که طی هفته قبل به دو علت خبر عرضه سهام عدالت و انتشار اوراق با نرخ سود بالا ایجاد شد، به نظر می‌رسد که احتیاط در معاملات طی هفته آتی مشاهده شود. این هفته بازار به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر دو عامل مخالفت وزارت اقتصاد با انتشار اوراق با نرخ سود بالا و درخواست بانک مرکزی با انتشار اوراق خواهد بود و به کرسی نشستن هر کدام، تعیین کننده است. باتوجه به اینکه روزهای آغازین دولت است، بنظر می‌رسد که تمایلی به افت شاخص بورس نداشته باشند و از همین‌رو، در نهایت بازار روند رشد خود را حفظ خواهد کرد.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب ۵۰ درصدی گزینه سوم (بدون تغییر چشمگیر) و ۴۰ درصدی گزینه دوم (مثبت با رشد کمتر از ۵ درصد) نمی توان انتظار نوسان آنچنانی از شاخص کل را در هفته آینده داشت. اما به نظر می رسد که شاخص کل در هفته آینده، حداقل روندی نزولی را طی نخواهد کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر