|
کدخبر: 197246

قیمت سیمان افزایش می یابد؟

یک کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در کشور با اشاره به تاکید وزارت صنعت بر عرضه سیمان در بورس گفت: عرضه سیمان در بورس کالا، عامل مهمی برای واقعی شدن قیمت آن در بازار است.

بورس قیمت سیمان افزایش می یابد؟

«نادر غفاری» کارشناس فعال عرصه تولید سیمان بیان کرد: مقرر شده به طور متوسط هفته‌ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالایی عرضه شود و این مزیت خوبی برای واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است. 

دو روز پیش معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت در نامه‌ای به روسای صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور اعلام کرد که هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع است. 

«اسد الله کشاورز» در این نامه تاکید کرده است: خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند. 

اخذ کد بورسی برای خرید سیمان ضروری است 

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت یادآورشد: بر اساس این ابلاغیه تمام مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کرده تا بتوانند سیمان مورد نیاز خود را از بورس خرید کنند. 

همچنین کلیه خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی شامل: عاملین فروش سیمان (که مالک یک واحد صنفی دارای جواز معتبر مصالح فروشی در منطقه‌ای مشخص با دفتر و انبار مناسب می‌باشند و برای عرضه سیمان با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی کارخانه فعالیت می‌کنند)، شرکتهای تعاونی مصالح فروشان که از فعالیت هماهنگ و منسجم چندین عامل دارای پروانه تشکیل شده اند، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پرواز مجاز ساختمانی با تعیین میزان سیمان مورد نیاز و متناسب با پیشرفت پروژه، می‌بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ، در بورس کالا ثبت نام و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند. 

در چند روز گذشته قیمت سیمان به ازای هر تن در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان عرضه شده است

این کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در کشور اظهار داشت: با عرضه سیمان در بورس به تدریج قیمت آن کاهش می‌یابد و به طور متوسط در چند روز گذشته قیمت سیمان (فله‌ای و پاکتی) به ازای هر تن در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان عرضه شده است. 

غفاری با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا مزیت‌های زیادی دارد گفت: شفافیت در مشخص شد خریداران، واقعی شدن قیمت سیمان در بازار و پرداخت مالیات توسط خریداران از مهم‌ترین مزیت‌های فروش سیمان در بازار سرمایه است. 

در بورس همواره قیمت واقعی کالاها کشف می‌شود 

غفاری با بیان اینکه در بورس همواره قیمت واقعی کالاها کشف می‌شود، گفت: همزمان با توزیع سیمان در بورس قطع برق کارخانه‌های تولید سیمان مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. 

این کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در کشور یادآورشد: در ماه‌ها و روزهای اخیر با قطع برق کارخانه‌ها تولید سیمان در کشور کاهش یافت و این در افزایش قیمت این محصول در بازار بسیار تاثیرگذار بود. 

به گفته این کارشناس صنعت سیمان، اگر برق قطع نمی‌شد حتی قیمت سیمان در بازار ممکن بود کاهش یابد زیرا توان تولید سیمان در کشور بیش از نیاز ما در بازار است. 

این کارشناس حوزه سیمان افزود: در صورتی که ادارات برق در مناطق مختلف کشور با تولیدکنندگان سیمان همکاری می‌کردند و تولید افزایش می‌یافت، قاعدتا شاهد رشد قیمت سیمان در بازار نبودیم. 

بورس عامل واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است

غفاری به خبرنگار بازار گفت: بورس عامل گرانی سیمان نیست بلکه بورس عامل واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است و این شرایط بهتری را برای توزیع سیمان در کشور به وجود می‌آورد. 

وی تاکید کرد: به ما قول دادند که برق از ۲۰ شهریورماه برای کارخانه‌های تولید سیمان محدودیتی نداشته باشد و اگر این قول عمل شود، قیمت سیمان در بازار کاهش خواهد یافت. 

به گفته غفاری، این قول را به ما داده‌اند اما ما نمی‌دانیم که آیا اداره برق به قول خود عمل خواهد کرد و از ۲۰ شهریورماه برق مورد نیاز کارخانه‌های سیمان به طور کامل تامین خواهد شد یا خیر؟

 

منبع: بازار

ارسال نظر