|
کدخبر: 189322

رابین‌هود در بورس!

پنجشنبه شرکت پر سروصدای سال‌های اخیر بورس امریکا، یعنی رابین‌هود عرضه اولیه شد.

بورس رابین‌هود در بورس!

کارگزاری آنلاینی که با کارمزد صفر همه معادلات سرمایه‌گذاران سنتی را به هم ریخت و انقلاب‌های مالی مانند ردیتی‌ها و لشکر مورچگان را زمینه‌ساز شد. اما همین شرکت در روز عرضه اولیه از سوی همین سهامداران خرد غافلگیر شد و نه تنها در کف بازه قیمتی پیشنهادی بازگشایی شد و بلکه در لحظاتی تا ۱۰ درصد پایین‌تر از آن نیز رسید. هفت ماجرای جذاب از این شرکت را در ادامه می‌خوانید.

۱. شعار اصلی رابین‌هود چیست؟

رابین‌هود ماموریت خود را دسترسی همه افراد برای ورود به معامله‌گری با شعار «ایجاد دموکراسی در سرمایه‌گذاری» می‌داند. بنابراین، پتفرم کارگزاری ایجاد کرد که نه تنها دسترسی آنلاین به همه می‌داد، هیچ کارمزدی هم از آنها نمی‌گرفت.

۲. رابین‌هود با کارمزد صفر چگونه پول درمی‌آورد؟

منبع اصلی درآمدی رابین‌هود از سهمی است که بازارگردانها با انجام معاملات پرتکرار به آن می‌دهند. یعنی چه؟ به زبان ساده، بازارگردانها برای حفظ نقدشوندگی بازار، معاملات بسیار زیادی را در روز انجام می‌دهند و سود آنها ناشی از اسپرد قیمتی (اختلاف نرخ خرید و فروش) بسیار اندکی است که در این معاملات کسب می‌کنند. چون تعداد معاملات آنها بسیار زیاد است، سود آنها قابل توجه است. مثلا به جای آنکه در یک معامله ۵ درصد سود کنند، در ۵۰۰ معامله هر کدام با سود یک صدم درصد به بازده ۵ درصدی می‌رسند.

حال مشتریان کوچک اما پرتعداد رابین‌هود مانند یک ارتش هستند که می‌توانند در هر لحظه تعداد زیادی سفارش خرید یا فروش داشته باشند. رابین‌هود با قرارداد بستن با بازارگردان‌ها، سفارش‌های بالای مورد نیازشان را تامین می‌کند و آنها نیز درصدی از سود خود را به عنوان کارمزد به رابین‌هود می‌دهند.

۳. جریان‌های علیه رابین‌هود چه می‌گویند؟

یکی از نقدهایی که به رابین‌هود می‌شود آن است که رفتار سفته‌بازانه و نگاه کوتاه‌مدت را تشدید کرده است. طبق بررسی‌ها کاربران این اپلیکیشن، هر روز دارایی خود را چک می‌کنند، حال آنکه پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهد افرادی که بیشترمعامله می‌کنند، بازدهی ضعیف‌تری دارند.

نقد دیگر آن است که رابین‌هود کاربران خود را به سمت دارایی‌های پرریسک مانند رمزارز و بازار مشتقه ترغیب می‌کند. گرچه (مطابق نمودار) سهم رمزارزها و آپشن‌ها فقط ۱۷ درصد از ۸۰ میلیارد دارایی تحت نظارت رابین‌هود است، اما بیش از نیمی از درآمد معاملاتی شرکت از این دارایی‌ها به‌دست می‌آید.

۴. رابطه رابین‌هود با میم‌استاک چیست؟

بستری که رابین‌هود به راه انداخت، تحولات یا به گفته‌ای انقلاب‌های جدی را ایجاد کرد که جهش سهام گیم‌استاپ از ۱۷ دلار به ۴۵۰ دلار در دو هفته یک نمونه مشهور آن است. افراد فعال در فروم بورسی ردیت، مشهور به ردیتی‌ها یا لشکر مورچگان با استفاده از همین پلتفرم چنین نوساناتی را در برخی سهام ایجاد کردند و مفهوم «میم استاک» یعنی سهامی که صرفا چون مُد شده‌اند خریدنی‌اند را راه انداختند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد کاربرهای شرکت در دوره کرونا، ظهور «میم استاک» و ردیتی‌ها جهش بی‌سابقه‌ای داشته و از حدود ۵ میلیون حساب در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۲ میلیون در نیمه سال ۲۰۲۱ رسیده است.

۵. رابین‌هود پیش از عرضه اولیه چه سنت‌هایی را شکست؟

در امتداد رویکردهای متفاوت و شاید عجیب، عرضه اولیه رابین‌هود هم کاملا نامتعارف بود. به طوری که در کنار سهامی که به بازار عرضه شده، شرکت قصد دارد حدود یک‌سوم سهام خود را به کاربرانش اختصاص دهد.

شرکت‌ها عموما پیش از عرضه عمومی به اصطلاح یک «تور نمایشی» (roadshow) با مشارکت بانک‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بزرگ و مدیران دارایی برگزار می‌کنند تا بتوانند از فروش سهام خود مطمئن شوند، اما رابین‌هود به یک نشست آنلاین ۴۰ دقیقه‌ای که هر کسی می‌توانست در آن شرکت کند فقط چند روز مانده به عرضه بسنده کرد.

۶. روند قیمتی در روز ورود به بورس چگونه بود؟

پیش از عرضه، موجی از مخالفت در فروم‌های مختلف شامل ردیت، توییتر و سایر پلتفرم‌های اجتماعی ایجاد شد که نباید سهام رابین‌هود را بخریم. دقیقا همان افرادی که در بستر رابین‌هود پا گرفتند، به خرید سهام این شرکت پشت کردند. همین کافی بود تا رابین‌هود که در دامنه ۳۸ تا ۴۲ دلار به ازای هر سهم عرضه شده بود، در کف بازه نرخ بخورد و پس از آن ۸.۵ درصد نیز کاهش یابد.

۷. سه بهانه نخریدن رابین‌هود چه بود؟

گویا جملاتی مانند «اصلا سمتش نروید» «فقط بیخیال عرضه اولیه رابین‌هود شوید» کار خود را کردند. مجموع این عوامل منفی را می‌توان در سه مورد جمع‌بندی کرد.

مشکلات اپلیکیشن: طی ماه‌های گذشته، اپ رابین‌هود با مشکلاتی مواجه شده که ناراحتی کاربران را به همراه داشته و برخی را نسبت به آینده آن بدبین کرده است.

انباشت دعاوی حقوقی: بعد از ماجراهای میم‌استاکها، دستگاه‌های نظارتی و حتی اعضای کنگره نسبت به رابین‌هود بسیار حساس شدند. به گفته خود شرکت حدود ۵۰ مورد دعوای حقوقی علیه رابین‌هود جریان دارد و اکنون سرمایه‌گذاران بزرگترین ریسک شرکت را، مداخله قانون‌گذار می‌دانند که می‌تواند نوع فعالیت و مدل درآمدزایی آن را کاملا عوض کند.

مدیرعامل خائن: اما یک جریان عجیب از سرمایه‌گذاران خشمگین موسوم به میمون‌های ردیت نیز جالب توجه است. در میان آنها جمله «۲۸ ژانویه را هرگز فراموش نمی‌کنیم» اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ماجرا چیست؟ آن زمان که موضوع میم استاک و ماجراهایی نظیر گیم‌استاپ خیلی حاشیه‌ساز شده بود؛ رابین‌هود برای جلوگیری از فشار مقامات سیاسی، امکان معامله کردن سهامداران خرد روی سهامی که در ردیت مشهور شده را سلب کرد؛ موضوعی که به گفته ردیتی‌ها «خنجر از پشت» رابین‌هود بود. این کینه سومین جریان علیه خرید سهام رابین‌هود است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها