|
کدخبر: 187033

پیش بینی بورس برای فردا (۲۸ تیر)

با درنظرگرفتن فشار فروش ناشی از برگزاری مجامع، عرضه ها بیشتر شده و شاخص ممکن است توانی برای پیشروی نداشته باشد اما بررسی رفتار بازیگران نشان میدهد نباید هر سناریوی را برای بازار روز دوشنبه غیرمحتمل دانست.

شاخص بورس در روز یکشنبه در کش و قوس فشارهای فروش ناشی از برگزاری فصل مجامع، ۸ هزار واحد عقب نشینی کرد، اما همچنان جدال خریداران و فروشندگان در همان کانال ۱.۳ میلیون واحد پیگیری میشود.

با قرارگرفتن در فصل مجامع که موجی از توقف نمادها را به دنبال دارد، بسیاری از دارندگان سهام تمایلی ندارند که در مجمع حضور داشته باشند و به همین خاطر سعی میکنند در فرصت باقی مانده برگه های سهم خود را به فروش برسانند.

همین فشار فروش که از روزهای قبل در بازار مشاهده میشد، موجی از فشار را در سمت عرضه ایجاد کرده که البته قوی نیست و ریزش های سنگین را برای شاخص در پی نداشته است. این در حالی است که در سمت تقاضا، بورس بازان فعال تر عمل کرده و در سفارش گذاری در قیمت های پایین مانع از فشارهای متوالی و سنگین در بازار شده اند.

با این وصف تقابل میان خریداران و فروشندگان همچنان نقطه مقاومتی را در همان محدوده کانال ۱.۳ میلیون واحد قرار داده است. با دور شدن از مرز روانی ۱.۳۱۰ میلیون واحد، حالا عدد ۱.۳ میلیون واحد نقطه مقاومتی بعدی است که در صورت از دست رفتن، ممکن است افت را به دامنه های پایین تر به طور موقت سوق دهد. در واقع با این استدلال، میتوان اصلاح شاخص را پیش بینی کرد. البته پس از اصلاحات مستمر و موقتی، میتوان شاهد موج های افزایشی بعدی نیز بود.

با نزدیک شدن به روی کارآمدن دولت ابراهیم رییسی، به نظر میرسد ابهامات بازار از این ناحیه کم رنگ تر میشود و با توجه به سیگنال های ارسالی ابراهیم رییسی، بازار سرمایه خوش بین به اقدامات احتمالی دولت در قبال بازار سرمایه خواهد بود. ابهامات بر سر احیای برجام تا اواسط و اواخر مرداد باقی خواهد ماند و بازار در وضعیت انتظار از این ناحیه، نسبت به سرانجام سناریوها گمانه زنی میکند.

با توجه به بالا بودن ارزش معاملات که سه برابر روزهای اخیر بوده، سناریوهای محتمل برای دورنمای بازار در روز دوشنبه با توجه به رفتار بورس بازان در روز یکشنبه میتواند بیشتر متمایل به متعادل بودن دارد. هر چند که پیشروی شاخص را در دامنه محدود و اندک نباید فراموش کرد.

تازه ترین نظرسنجی نیز نشان میدهد که دارندگان بسیاری از سهام شرکت ها میخواهند همزمان با موج ترافیک مجامع، در موقعیت فروش قرار بگیرند و با سهامشان به مجامع نروند. ترس از تقسیم سود و به تناسب آن ریزش قیمت سهم ها برای بسیاری از معامله گران چندان خوشایند نیست و بیشتر تمایل دارند به جای حضور در مجامع، در بازار استراتژی نوسان گیری را در پیش گیرند. بر مبنای این رویکرد، پاسخ دهندگان معاملات روز دوشنبه را بیشتر متعادل پیش بینی کرده اند، هر چند که برخی هم صعود شاخص را محتمل دانسته اند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها