|
کدخبر: 186499

رکورد بی سابقه در پذیرش شرکت های بورسی

نوروزی گفت: در سال گذشته ۳۷ جلسه هیئت پذیرش در بورس داشتیم و در خصوص ۶۸ شرکت با مجموع سرمایه ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری شده که بی سابقه است.

مجید نوروزی معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس اظهار کرد: در تمام بورس‌های دنیا همین شاکله و دستورالعمل پذیرش ما در بورس و فرابورس نیز حاکم است؛ بنابراین چیزی نیست که فقط در ایران ایجاد شده باشد. در تمام بورس‌های دنیا نیز حداقل‌هایی را برای پذیرش شرکت‌ها الزام کرده اند و به این معنی نیست که اگر یک شرکت شرایط لازم را نداشت، بخواهد در تابلوی مناسبی از بازار سرمایه پذیرفته شود.

او بیان کرد: قاعدتا این محدودیت های پذیرش از انتقال ریسک به سهامداران جزء جلوگیری می‌کند. در حال حاضر تابلو‌های مختلفی در بورس داریم. علت ایجاد بازار فرابورس نیز این بود که شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس را ندارند در جای دیگری نقدشوندگی سهام برای آن‌ها ایجاد شود. هشدار اینکه اینگونه شرکت‌ها از حداقل‌های لازم برخوردار نیستند به سرمایه گذار داده می‌شود؛ بنابراین اگر شرکتی در تابلوی اول بازار بورس تهران پذیرفته می‌شود، حتما یکسری از شرایط را محقق کرده است.

او افزود: از ابتدای پذیرش شرکت ها در بورس حدود ۵۷۲ شرکت در بورس پذیرفته شده اند و در حال حاضر با توجه به آخرین طبقه بندی که انجام شده است، ۳۷۴ شرکت در صنایع مختلف در سه تابلوی بورس حضور دارند.

نوروزی تصریح کرد: در گذشته ساختار هیئت پذیرش به این صورت بود که در محل سازمان بورس و با حضور یک عضو هیئت مدیره سازمان بورس تشکیل می‌شد. با تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت ، یک ماه می‌گذشت و ما یک جلسه پذیرش نداشتیم. تصمیم بسیار خوبی که گرفته شد این بود که به بورس تهران منتقل شد. در سال ۹۹ بیش از ۳۷ جلسه هیئت پذیرش داشتیم و در خصوص ۶۸ شرکت با مجموع سرمایه ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری شده است که در سوابق بورس بی سابقه است.

او افزود: همچنین در دو سال گذشته فرآیند پذیرش نیز به صورت الکترونیکی شده است و بسیاری از زمان بری‌های مربوط به ارسال مدارک و مستندات را کاهش داده و میانگین زمان پذیرش به کمتر از ۵ ماه رسیده است.

نوروزی گفت: اکنون حدود ۴۵ شرکت در صف پذیرش هستند، به این معنی که تقاضای پذیرش ارائه شده، اما مدارک و مستندات آن‌ها کامل نیست و نمی‌توانیم آن‌ها را در دستور کار هیئت پذیرش قرار دهیم.

ریسک پذیرش شرکت ها به بازار واگذار شود

در ادامه مهدی محمود رباطی کارشناس بازار سرمایه نیز اظهار کرد: زمانی که اقتصاد به سمت تغییر ریل و به روز شدن حرکت می‌کند، خواه نا خواه به دلیل شرایط اقتصاد ایران مجبوریم به سمت آزادسازی و خصوصی سازی اقتصاد حرکت کنیم. یکی از اصلی‌ترین ریل‌های این تغییر روند، توسعه بازار سرمایه است. تا زمانی که این اتفاق نیفتد اقتصاد آزاد بدون توسعه بازار سرمایه بی معنی است؛ بنابراین نیازمند این هستیم که رویه ها، آیین نامه‌ها و تفکرات قبلی نیز تغییر کند.

او بیان کرد: در حال حاضر رویه‌ای برای پذیرش شرکت‌ها داریم به این صورت که شرکت‌ها باید از چک لیستی گذر کنند. در موضوعات مختلف به ویژه در بحث ارزش گذاری و سهام شناور خود با شرکت بورس و هیات پذیرش بورس به مشکل می‌خورند. در واقع همین روند سنتی گذشته است که باعث شده تا حدود زیادی شاهد کندی زیادی باشیم.

او افزود: اگر بخواهیم تحولی در این موضوع ایجاد کنیم نیازمند حرکت به سمت تغییر این رویه‌ها هستیم. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که باید انجام شود این است که ریسک‌هایی که سازمان و شرکت بورس در پذیرش شرکت‌ها نگران آن هستند باید به خود بازار واگذار شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها