|
کدخبر: 183745

بورس در روزهای آینده هم منفی است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افت بازار با توجه به مثبت‌های هفته گذشته طبیعی است، مطرح کرد: معاملات در روزهای آینده هم منفی دنبال خواهند شد.

بورس بورس در روزهای آینده هم منفی است

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افت شاخص کل در معاملات امروز اظهار کرد: بعد از نزدیک به دو هفته مثبت، نوسانات منفی کاملا طبیعی است، به عنوان کارشناس بازار سرمایه برای درک وضعیت بازار بیشتر از نوسانات قیمت باید به ارزش معاملات و ورود و خروج پول حقیقی نگاه کرد.

وی در ادامه مطرح کرد: دیروز ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس همچنان بالاتر از میانگین از اول سال یعنی ۶ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بود، ولی نسبت به میانگین هفته گذشته یعنی ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر بود و با این حال امروز، شاهد خروج ۳۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم که به نظرم بعد از یک هفته ورود پول، امری طبیعی بود، اما مبلغ خروج اندکی قابل تامل است؛ به نحوی که از ۶۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شده طی کل هفته قبل، تقریبا نیمی از آن امروز خارج شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوسان امروز بازار را با توجه به ثبات دلار در کانال ۲۵ هزار تومان، می‌توان طبیعی دانست، گفت: هفته گذشته، قیمت‌های جهانی به جز نفت افت اندکی را تجربه نمودند و بخشی از افت امروز را می‌توان به آن ارتباط داد و اعلام رفع تحریم چند فرد حقیقی توسط ایالات متحده هم انتظارات احیای برجام را بیشتر تقویت نمود؛ البته، بازار ارز واکنشی برای تقویت ریال فعلا نداشته است.

قلی‌پور درباره پیش‌بینی‌هایی که درباره افت شاخص وجود دارد، مطرح کرد: از شاخص فعلی یعنی یک میلیون و ۲۵۶ هزار تا شاخص یک میلیون و دویست هزار ۳.۶ درصد فاصله است که عدد زیادی نیست و احتمال این امر وجود دارد. با این حال، باید منتظر تحولات در سایر بازارها به ویژه ارز، بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه و مذاکرات برجام باشیم.

وی با تأکید بر مورد توجه قرار گرفتن محصولات شیمیایی توسط سهامداران حقیقی در هفته گذشته، افزود: در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها جذب گروه محصولات شیمیایی شد و اگر افزایش نرخ نفت به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی هم منجر شود، به نظر می‌رسد که این صنعت پتانسیل رشد خواهد داشت و البته، این صنعت هفته گذشته بازدهی ۵ درصدی را تجربه نمود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: چندرشته‌ای صنعتی (عمدتا روی سهام شستا) دومین صنعت با جذب ۲۸۶ میلیارد تومان بود و سرمایه گذاری‌ها و هتل و رستوران نیز به ترتیب ۱۶۸ و ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی را جذب کردند و اگر به بازار هوشمند اعتقاد داشته باشیم، باید منتظر رشد این صنایع مشروط به عدم افت ارز و قیمت‌های جهانی باشیم. در صنایع کوچکتر نیز صنعت دارو همچنان از وضعیت بهتری برخوردار است و صنعت یوتیلیتی هم تدریجی توجه بازار را به خود می‌بیند.

قلی‌پور در باره روند معاملات امروز در صنایع مختلف گفت: معاملات امروز در صنعت شیمیایی، سرمایه‌گذاری و هتل و رستوران هم مورد توجه بازار به این صنعت است. بانک‌ها همچنان خروج سرمایه‌گذاران را شاهد هستند؛ البته، اگر توافق صورت بگیرد از صنایع پرپتانسیل هستند. فرآورده‌های نفتی هم بعد از مسئله اعتصابات کارکنان صنعت شاهد خروج ۱۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی بود، در حالی که صورت‌های مالی صنعت خوب بود و احتمال بازگشت توجه بازار به این صنعت در هفته‌های آتی وجود دارد. همچنین به نظرم فلزات اساسی و کانی‌های فلزی از صنایع پرپتانسیل برای هفته‌های آتی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیروز، در اکثر سهام شاهد نرخ‌های آخرین معامله کمتر از پایانی بودیم یعنی منفی فردا معامله می‌شدند پس طبیعی است که بازار امروز منفی شروع شود و اگر تحولاتی در دیگر بازارها را شاهد نباشیم، یا حقوقی‌ها در سمت تقاضا قرار نگیرند، احتمالا فردا هم بازار منفی خواهد بود. حجم خروج پول توسط حقیقی‌ها در معاملات امروز هم می‌تواند نشانه‌ای از بازار منفی فردا باشد

منبع: بازار
  • امین ارسالی در

    همه شدن کارشناس

  • ناشناس ارسالی در

    شما کارشناس نیستید بلکه دلال دروغگو هستی دتورم با کالاها چه کرده درحالی که قیمت س هام در کف وپایین تراز ارزش ذاتی است مرگ بر نیرنگتان

  • ناشناس ارسالی در

    نیمه ی اول سال ۹۹ که دلار به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده بود، شاخص کل بورس از ۲ میلیون واحد عبور کرد. اگه دلار نصف قیمت باشه یعنی باشه ۱۵ هزار تومان ، شاخص بورس هم نصف میشه و باید حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار باشه. درصورتی که دلار امروزه حدود ۲۵ هزار تومان هست و منطقی هست که شاخص بورس نزدیک به یک میلیون ۹۰۰ هزار باشه ،نه یک میلیون ۲۰۰ هزار . این نشان میده که یه سری احمق و جاهل سهام خودشان را دارند مفت و ارزان میفروشند. اگه صف فروش تشکیل نشه ،چه از طرف حقیقی ها و چه از طرف حقوقی ها ،مطمئن باشید که بورس مسیر سبز و صعودی را تا ماهها ادامه خواهد داد.

ارسال نظر