|
کدخبر: 180838

ماجرای راه اندازی میز صنایع در سازمان بورس

سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس گفت: طی یک ماه گذشته و در روز‌های اخیر میز صنعت در صنایع پالایشگاهی، سیمانی و برق برگزارش در نظر داریم این طرح را برای گروه‌های مختلف صنایع فعال در بازار سرمایه تشکیل و برگزار کنیم.

بورس ماجرای راه اندازی میز صنایع در سازمان بورس

جعفر سلطانی سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس در مورد اینکه تاکنون چند میز صنعت در سازمان بورس تشکیل شده و چه صنایعی را در برگرفته است، اظهار کرد: از زمان برگزاری اولین میز صنعت در سازمان بورس و اوراق بهادار مدت زیادی نگذشته است. در واقع اولین میز صنعت در اردیبهشت ماه امسال  و با حضور مدیران صنعت پالایشگاهی و دومین و سومین آن در خرداد ماه و با حضور مدیران صنعت سیمان و صنعت برق برگزار شد،  با برنامه ریزی صورت گرفته در نظر داریم میز صنعت را برای گروه‌های مختلف صنایع فعال در بازار سرمایه تشکیل و برگزار کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات اخذ شده در میز صنعت به موارد کلان، راهبردی و بلند مدت خلاصه شده است یا مربوط به وضعیت فعلی شرکت‌ها و مشکلاتی که سهامداران این صنایع با آن مواجه هستند، می‌شود؟ بیان کرد: در مورد تصمیمات خرد و کلان باید اشاره کنم که مدیران صنایع در نشست‌های میز صنعت، چالش‌های اصلی فضای کسب و کار خود را که در اجرای عملیات تولید و فروش نیاز به رفع موانع و تسهیل و اصلاح مقررات دارد با سازمان بورس در میان می‌گذارند.

تاسیس میز صنعت در راستای حمایت از تولیدکنندگان

سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس در مورد اینکه سازمان بورس با برگزاری میز صنایع به طور دقیق به دنبال حل چه مشکلاتی از این صنایع است به سبب آنکه بسیاری از مشکلات در دست وزارت خانه‌هایی است که مصوبات سازمان بورس برای آن‌ها الزام آور نیست، به همین خاطر بهتر نیست که این صنایع به طور مستقیم مشکلات خود را با مراجع ذی صلاح در میان بگذارند؟ گفت: یکی از مسئولیت‌های اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار از زمان تأسیس تاکنون، حرکت در مسیر حمایت از حقوق و منافع سهامداران در بازار سرمایه بوده است. همانطور که می‌دانید تعداد سهامداران در بازار سرمایه در سنوات اخیر و با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت جهش قابل ملاحظه‌ای داشته و اکنون تعداد زیادی از هموطنان دارای کد بورسی هستند که این موضوع اهمیت بازار سرمایه را در تصمیم گیری‌های اقتصادی نمایان می‌کند.

سلطانی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای این مسئولیت قانونی با برگزاری میز صنایع در حقیقت به دنبال ایجاد هم افزایی برای پشتیبانی از خواسته‌های قانونی و مشترک تولیدکنندگان و پیگیری رفع موانع و مشکلات آنان از مراجع تصمیم گیری است؛ فارغ از اینکه پیشنهادات سازمان بورس و اوراق بهادار به مسئولان ذیربط در مورد ساز و کار‌های رفع مشکلات صنایع تا چه حدی اثربخش باشد یا خیر؟ ما اعتقاد داریم که باید به مسئولیت قانونی و اجتماعی خود در قبال سرمایه گذاران و سهامداران حقیقی عمل کنیم.

علت بازگو کردن  مشکلات صنایع حاضر بورس در میز صنعت چیست؟

سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس تاکید کرد: مدیران صنایع مشکلات اجرایی و عملیاتی حوزه فعالیت خود را با سازمان‌های مربوط در میان می‌گذارند و در مواردی پیگیری‌های آنان اثربخش بوده و در مواردی هم نبوده است، مسائل مطرح شده در نشست‌های میز صنعت به طور اساسی حول محور آن دسته از مشکلات صنایع است که به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در آن‌ها به عنوان اهرم پیگیری عمل کرده و خواسته‌های قانونی شرکت‌ها را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

او در مورد اینکه شما قبلا اشاره کرده بودید که مشکلات صنایع را با مجلس و دولت مطرح خواهید کرد، این مسئله از چه طریق قرار است صورت گیرد به طور مثال در قالب ارائه یک طرح به مجلس است یا طرح آن قرار که در جلسات هیئت دولت صورت گیرد؟ گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رگولاتور و نهاد ناظر بازار سرمایه در بعضی موارد می‌تواند با مراجع قانون گذاری و تصمیم گیری ارتباط داشته باشد. بعضی از چالش‌های صنایع ناشی از ساختار ایجاد شده در گذشته و بخش دیگر آن به سبب شرایط حاکم بر فضای کسب و کار است، مشکلات ساختاری را می‌توان با بررسی و تجدید نظر در مقررات و رویه‌های اجرایی تا حدودی مرتفع کرد و مشکلات ناشی از فضای کسب و کار را با ایجاد همبستگی و رفع موانع، با حفظ تولید و فروش پشت سر گذاشت.

میان جگری سازمان بورس بین وزارت خانه های صنایع بورسی برای حل معظلات

سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با بررسی ماهیت چالش‌ها و مشکلات صنایع در نظر دارد برای پیگیری خواسته‌های به حق صنایع فعال در بازار سرمایه نزد مراجع قانون گذاری و تصمیم گیری از جمله مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت از تمام نیرو‌های موجود استفاده کند و در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

سلطانی گفت: پیگیری حل مشکلات صنعت سیمان بر دو حوزه خروج سیمان از قیمت گذاری دستوری و تسریع فرآیند پذیرش و عرضه سیمان در بورس کالا متمرکز است. در این زمینه سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش کرده تا با پذیرش و عرضه سیمان تولیدی شرکت‌ها امکان شفاف شدن قیمت سیمان را فراهم کند و پس از عرضه نسبت قابل توجهی از سیمان در بورس کالا و روان شدن معاملات رینگ‌های داخلی و صادراتی، خروج سیمان از ساز و کار قیمت گذاری دستوری فراهم خواهد شد.

سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس در پایان گفت: نشست‌های میز صنایع و پشتیبانی از خواسته‌های به حق تولیدکنندگان در مراجع تصمیم گیری در صورتیکه به گشایش در مشکلات و موانع شرکت‌ها منتهی شود می‌تواند باعث بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید و فروش و سودآوری تولیدکنندگان شود. بازار سهام نیز با فرض وجود حجم قابل قبولی از نقدینگی تا حدی متاثر از وضعیت عملیاتی شرکت‌ها است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها