|
کدخبر: 179736

جدیدترین پیش بینی از وضعیت بورس بعد از انتخابات

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزیابی کلی معاملات بورس نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و این بازار در مقایسه با سایر بازارهای رقیب، بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ باشد.

بورس جدیدترین پیش بینی از وضعیت بورس بعد از انتخابات

"پیمان حدادی" به معاملات بازار سهام در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: معاملات بورس در چند روز اخیر تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت و یکی از ساکن ترین و آرام ترین هفته های معاملاتی خود را پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد: حجم معاملات خرد در هفته ای که گذشت به صورت روزانه در محدوده سه هزار میلیارد تومان باقی ماند و بازار سهام نتوانست در این مدت با معاملات خود چندان رونقی را از خود نشان دهد.

حدادی اظهار داشت: همچنین به دنبال حجم پایین معاملات در این مدت، شاهد تغییر محسوسی در قیمت سهام شرکت ها نبودیم و شاخص کل تقریبا بدون تغییر خاصی نسبت به پایان هفته گذشته به کار خود پایان داد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مشخص شدن رییس جمهوری منتخب مردم، فعالین بازار سرمایه وعده های ارائه شده انتخاباتی فرد پیروز شده را در تبلیغات خود در رابطه با بازار سرمایه مرور خواهند کرد و همچنین در کنار آن گمانه زنی های مربوط به این موضوع که چه افرادی در کابینه دولت جدید به خصوص تیم اقتصادی خواهند بود را مورد بررسی قرار می دهند.

حدادی افزود: در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار بعد از انتخابات باید این موضوع مدنظر باشد که افراد تیم اقتصادی دولت چه دیدگاه اقتصادی را در کشور خواهند داشت؛ چراکه به طور حتم بازار سرمایه از این موضوع تاثیر می پذیرد و سرمایه گذاران براساس آن، تصمیمات لازم جهت ورود سرمایه های خود به این بازار را اتخاذ می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در عوامل بنیادی بازار شاهد وجود ثبات در معاملات بورس هستیم، گفت: همچنان نرخ ارز و قیمت های جهانی بدون نوسان خاصی هستند، این موضوع یکی دیگر از عواملی است که باعث شد تا بازار سرمایه در این مدت چندان دچار نوسانات قیمتی در سهام شرکت ها نباشد.

به گفته وی، از سوی دیگر گزارشاتی که از بازارهای موازی می رسد و مقایسه آنها با یکدیگر، نشان دهنده کاهش بیش از گذشته قیمت ها در این بازارها است که این موضوع بیانگر تمایل مردم برای ورود سرمایه هایشان به بازار سهام است و احتمال رونق دوباره این بازار تا چند وقت آینده خواهد بود.

بورس، گزینه‌ای معقول برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰

حدادی درباره روند آتی معاملات بورس، اظهار داشت: اکنون نمی توان پیش بینی دقیقی را از این بازار ارائه داد، روند بازار با توجه به وضعیت فعلی می تواند صعودی باشد اما باید تا بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات صبر کرد و دید فعالان بازار سرمایه برای کوتاه مدت و میان مدت چه تصمیماتی را در زمینه سرمایه گذاری در بورس اتخاذ می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مجموع اگر بخواهیم موضوع تاثیر انتخابات را از بازار سرمایه جدا کنیم باید گفت که در بسیاری از سهام حاضر در بازار به خصوص سهام بنیادی و شاخص ساز شاهد وجود هیچ فروشنده ای نیستیم و بازار به ارزندگی این سهم ها پی برده است.

وی گفت: اکنون و در وضعیت فعلی هیچ خطری معاملات این بازار را تهدید نمی کند و به محض برداشته شدن ریسک انتخابات ریاست جمهوری از بازار می توان شاهد روزهای مثبتی در معاملات بورس بود.

حدادی با تاکید بر آنکه بازار از هیجانات منفی ماه های گذشته فاصله گرفته است، گفت: اکنون شاهد وجود هیجان و صف های فروش در برخی از سهام شرکت ها هستیم که علت وجود صف فروش در این سهم ها ناشی از عدم انجام هیچ گونه معامله ای در این سهم ها در دو ماه گذشته بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ممکن است بعد از افشای اطلاعات از این سهام یا برگزاری مجامع آنها روند قیمتی آنها به مرحله ای از تعادل برسند که در این زمان می توان شاهد نقدشوندگی دوباره سهام این شرکت ها در بازار باشیم.

وی گفت: ارزیابی کلی معاملات بورس نشان می دهد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار گرفته است و بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات می تواند در سال ۱۴۰۰ گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری با ریسکی معقول باشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۶ خرداد ‌ماه) با چهار ‌هزار واحد کاهش به عدد یک‌میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد افت داشت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر