|
کدخبر: 177191

منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟

مکانیسم حراج در بورس چگونه انجام می شود؟ انواع حراج در بورس چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ را مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از مسائلی که در بازار بورس از اهمیت بالایی برخوردار است، مکانیسم حراج در بورس است. اما اینکه مکانیسم حراج در بورس چگونه انجام می شود؟ انواع حراج در بورس چیست و با یکدیگر چه تفاوت هایی دارد؟ در تمامی دوره های آموزشی بازار بورس و سرمایه این مسائل مورد بررسی قرار می گیرد و آموزش داده می شود. دلیل اهمیت این موضوع و داشتن اطلاعات کافی در این باره تاثیر بسیار زیادی بر روی ارزش سهام های بازار خواهد داشت.

هنگامی که نماد یک شرکت در حال بازگشایی بوده و یا اینکه قبلا بسته شده به یکی از دو روش حراج پیوسته و یا حراج ناپیوسته مجددا به فعالیت خود ادامه می دهد. اما منظور از حراج پیوسته و یا ناپیوسته اعمال تخفیف بر روی سهام شرکت مربوطه نیست و تنها به معنای مرحله داد و ستد است.

حراج پیوسته در بورس و فرابورس

منظور از حراج پیوسته در بورس و فرابورس این است که قیمت خریدار با قیمت فروشنده تطابق داشته و معامله انجام شود. این اصطلاح را با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید که در بازه زمانی مشخص یک نماد یعنی بین ساعت ۹ تا ۱۲: ۳۰ اقدام به سفارش خرید یک نماد کرده اید. به دلیل اینکه ثبت سفارش شما در بازه زمانی حراج پیوسته انجام شده است، مادامی که یک فروشنده با قیمت مد نظر شما، سفارش فروش ثبت کند، معامله به راحتی انجام می شود.

حراج ناپیوسته در بورس و فرابورس

 حراج ناپیوسته در بورس و فرابورس، بدین صورت انجام می‌شود که در یک بازه زمانی مشخص از بازار که معمولا ۳۰ دقیقه است، هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. اما سهم در مرحله سفارش گیری قرار می‌گیرد و بعد از آن نیز زمانی که قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده یکسان باشد، معامله انجام می‌شود. در اصل در حراج ناپیوسته بورس می‌توان سفارش را وارد، حذف و یا حتی ویرایش کرد؛ بنابراین در حراج ناپیوسته تنها سفارش گیری انجام شده و هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. به عنوان مثال در بازار بورس بازه زمانی بین ۸: ۳۰ تا ۹ صبح مخصوص حراج ناپیوسته و یا مرحله پیش گشایش است. در این بازه هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و تنها سفارش گیری انجام می‌شود و از ساعت ۹ صبح در صورتی که قیمت خریدار با قیمت فروشنده یکسان باشد، معامله در بازار انجام خواهد شد.

 

منبع: وقایع روز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها