|
کدخبر: 173721

راهکاری برای صعود مجدد بورس

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به راه بازگشت رشد به معاملات بازار سهام تاکید کرد و گفت: اگر همه وعده‌های داده شده همزمان با یکدیگر در زمان مناسب اجرایی شوند، اعتمادها به بازار باز می‌گردد و می‌توان دوباره روزهای خوبی را در بازار شاهد باشیم.

بورس راهکاری برای صعود مجدد بورس

محسن علیزاده به بی توجهی روند معاملات بورس به تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بازار سهام بیشتر از آنکه به منابع مالی نیاز داشته باشد نیازمند تزریق اعتماد است.

وی اظهار داشت: از جمله مواردی که می تواند کمک کننده بهبود وضعیت بورس باشد تلاش برای بازگشت اعتماد به بازار است و در کنار آن باید به طور حتم سهام شرکت هایی که در بورس عرضه می شوند از نظام قیمت گذاری دستوری خارج شوند.

علیزاده اظهار داشت: خروج محصولاتی مانند فولاد، سیمان و خودرو از نظام قیمت گذاری دستوری به طور حتم محرکی مثبت برای بازار سرمایه خواهد بود و اعتماد برای سرمایه گذاری در بازار سهام را باز می گرداند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه در وضعیت فعلی هیچ خطر جدی بازار سهام را تهدید نمی کند بلکه این بازار تشنه اعتماد است و تزریق نقدینگی نمی تواند چندان در بازگشت رشد به معاملات بورس تاثیرگذار باشد، گفت: تا زمانی که اعتماد برای سرمایه گذاری در بورس وجود نداشته نباشد نمی توان شاهد ورود سرمایه گذاران و سرمایه آنها به این بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چند روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار وارد بازار سرمایه شده است اما اعتقاد ما بر این است که حتی اگر به صورت یکجا ۲۰۰ میلیون دلاری که وعده آن از سوی مسوولان کشور داده شده است وارد بازار شود باز هم نمی توان بازار را با اعتماد از دست رفته به سمت رشد و سبزپوشی شاخص بورس بازگرداند.

علیزاده به عامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: در صورتی که همه وعده های داده شده و پیشنهادات ده گانه به صورت یکجا و همزمان با یکدیگر در زمان مناسب اجرایی شوند، اعتمادها به بازار باز می گردد و می توان دوباره روزهای خوبی را در این بازار شاهد باشیم.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار داشت: همچنان برای بخشی از وعده های داده شده هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و زمان اجرای آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، در حالی که اجرای آن باید به صورت یکجا باشد تا بتواند تاثیر خود را در بازار بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون هیچ مشکل و خطری در بورس وجود ندارد و تهدید کننده معاملات این بازار نیست، افزود: سهامداران فقط به دلیل عدم اعتماد، تصمیم به خروج سرمایه خود از بورس، عدم سرمایه گذاری در این بازار و سرمایه گذاری در بازار پرریسک و نامعتبر رمز ارزها گرفته اند.

علیزاده تنها تهدید جدی معاملات بورس را احتمال عدم موفقیت برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که سهامداران سرمایه های خود را از این بازار خارج و برای جبران ضرر و زیان های متحمل شده وارد دیگر بازارهای نامعتبر شوند.

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، شرکت ها باید به توسعه و افزایش تولید کمک کنند، چرا که این موضوع می تواند کمکی برای پیدا شدن رشد مطلوب بازار سرمایه باشد.

وی به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در صورتی که یک فرد با برنامه دقیق برای بازار سرمایه در انتخابات ریاست جمهوری منتخب شود، به طور حتم سرمایه های مردم به دلیل کاهش ریسک انتخابات ریاست جمهوری در ایران به این بازار باز می گردد.

علیزاده معتقد است که موضوع برگزاری انتخابات تاثیر چندانی را در بازار نخواهد داشت اما فرد انتخاب شده می تواند کل مسیر این بازار را تغییر دهد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار داشت: اکنون برخی از نامزدها صحبت هایی را در حد شعار در مورد بازار سرمایه اعلام می کنند در حالی برخی دیگر در این میان وجود دارند که برنامه های خوبی را برای این بازار ارائه داده اند؛ بنابراین باید تا زمان مشخص شدن فرد منتخب منتظر ماند و نتیجه آن را مشاهده کرد.

وی میزان بازدهی بازار سهام را با دیگر بازارهای سرمایه گذاری مورد مقایسه قرار داد و گفت: بازار سهام در بلندمدت می تواند بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد، اما برخی سرمایه گذاری بلندمدت در بازار سهام را به مدت یک یا دو هفته می دانند در حالی که سهامداران به دلیل عجله برای کسب بازدهی از این بازار نمی توانند دید بلندمدتی به این بازار داشته باشند.

علیزاده اظهار داشت: بازار سهام در صورت سرمایه گذاری بلندمدت می تواند بازدهی بسیار بیشتری را نسبت به سایر بازارها داشته باشد.

روز سه‌شنبه (٢١ اردیبهشت ماه) معاون اقتصادی رییس جمهوری، تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را ابلاغ کرد که براساس آن مصوبات مربوط به ۳ بند نخست بسته حمایتی از بازار سهام در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

بر اساس این ابلاغیه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

قرار شده است که به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند.

بر این اساس، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

همچنین در کنار مصوبات سران دولت در جلسه (۱۹ اردیبهشت ماه) هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت و قرار بر این شد تا تغییر دوباره دامنه نوسان از (۲۵ اردیبهشت ماه) به مرحله اجرا برسد.

از همین رو دامنه نوسان به جای مثبت ۶ و منفی سه به مثبت و منفی پنج تغییر یافت و اعلام شد که در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

همچنین شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه) یک هزار و ۱۱۱ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر