|
کدخبر: 173165

بورس چرا دیروز ریخت؟

یک کارشناس بازار سرمایه علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته را عدم بازگشت اعتماد عمومی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و نیز مقاومت شاخص بورس در محدوده کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد اعلام کرد.

بورس بورس چرا دیروز ریخت؟

شاخص بورس هفته گذشته تحت تاثیر خبری مهم مبنی بر تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر مدار صعودی قرار گرفت و توانست روزهای امیدوار کننده‌ای را در بازار و در بین سهام داران ایجاد کند.

در این جلسه، مصوبات مربوط به سه بند نخست بسته حمایت از بازار سهام در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

همچنین قرار شده است که به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند.

براساس این مصوبه، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

 در کنار مصوبات سران دولت در جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ۱۹ اردیبهشت ماه در خصوص متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت و قرار بر این شد تا تغییر دوباره دامنه نوسان از ۲۵ اردیبهشت ماه به مرحله اجرا برسد.

علت افت شاخص بورس در روز گذشته چه بود؟

از همین رو دامنه نوسان به جای مثبت ۶ و منفی سه به مثبت و منفی پنج تغییر یافت و اعلام شد که در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

این عوامل دست به دست یکدیگر دادند تا بار دیگر روزنه ای از امید در میان سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس ایجاد و بعد از مدت ها زمینه افزایش ورود نقدینگی در این بازار فراهم شود.

با وجود خوش بینی های ایجاد شده نسبت به سرمایه گذاری در بورس، شاخص بورس بعد از چند روز صعود، روز گذشته دوباره به مدار نزولی بازگشت که در این زمینه جلال روحی"، کارشناس بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: تا زمانی که اعتماد عمومی به سرمایه گذاری در بورس بازنگردد و زمینه ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار فراهم نشود نمی توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس بود.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت گذشته معاملات بورس با نوسان همراه شد که چنین روندی ادامه دار است و نقدینگی موجود در بازار در بین سهام مختلف گردش پیدا خواهند کرد.

روحی خاطرنشان کرد: از هفته گذشته و از زمانی که بازار شروع به خروج از صفوف فروش کرد شاهد توجه معاملات این بازار به سمت سهام پالایشی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به وزن سنگین سهام این گروه در بازار، روند معاملات تغییر و شاخص بورس مثبت و سبزپوش شد که این اتفاق، نوید تداوم رشد شاخص بورس و بازگشت اطمینان به بازار را داد.

وی با بیان اینکه همیشه سهام گروه پالایشی جزو نخستین گروه هایی در بازار هستند که در مواقع خاص به سمت رشد حرکت می کنند و روند معاملات را تغییر می دهند، گفت: گروه خودرو از دیگر گروه هایی است که در ادامه رشد گروه پالایشی در مسیر صعودی قرار می گیرند که به دنبال چنین روندی، روز گذشته سهام گروه خودرویی ها مورد توجه بازار قرار گرفتند.

 روحی تاکید کرد: سهام گروه پالایشی در چند روز اخیر و بعد از رشد حدود ١٥ درصدی وارد مرحله اصلاح شد که این امر باعث شد تا سهام گروه خودرو از روز گذشته مورد توجه بازار و سهامداران قرار گیرد و این باید قابل توجه باشد که روند چرخشی در بازار از جمله روش‌هایی است که همیشه بازار در زمان رکود نقدینگی در پیش می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدای معاملات روز گذشته، گروه پالایشی برخلاف روزهای گذشته عملکرد ضعیفی را از خود نشان داد اما گروه خودرو حرکت رو به رشد خود را شروع کرد و اکثر سهام شاخص ساز این گروه در بازار رشد داشتند.

وی به دیگر عامل افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: در زمان روند صعودی شاخص بورس، حجم انبوهی از مقاومت ها را در بازار شاهد خواهیم بود، سهامداران روز گذشته با قرار گرفتن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ١٨٠ هزار واحد و نزدیک شدن آن به مقاومت کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد که مقاومتی روانی و تکنیکالی تلقی می‌شود، اقدام به شناسایی سود کردند که این امر باعث شد تا روند بازار بعد از چند روز صعود تغییر کند و دوباره منفی شد.

روحی به جریان خروج نقدینگی از این بازار اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید جریان خروج پول در بازار به مرحله تعادل برسد و از میزان فشار خروج پول از بازار کاسته شود، زیرا این اتفاق می تواند نویدبخش این موضوع باشد که ضمن ایجاد حالت تعادل در معاملات و بازگشت اعتمادها به بازار آن حالت ترس و هیجانی که در معامله گران بازار سهام ایجاد شده بود از بین رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش ارزش معاملات در بازار تاکید کرد و گفت: در پنج روز اخیر ارزش معاملات حدود سه هزار میلیارد تومان بود که این عدد در مقایسه با چند وقت گذشته رقمی معقول و قابل قبول است و با توجه به سابقه ای که در چند ماه گذشته در بازار شاهد بودیم و گاهی در برخی از روزها ارزش معاملات به کمتر از یک هزار میلیارد تومان رسیده بود، رقم فعلی، نقطه قوتی است که بازار آن را به دست آورده است.

وی اظهار داشت: در صورت باقی ماندن ارزش معاملات در همین سطوح، ایجاد چرخش پول در گروه های مختلف و کاهش میزان فروش در بازار شاهد معاملاتی متعادل و مطلوب تری در بازار خواهیم بود.

روحی با تاکید بر اینکه سهامداران نباید در بازار در انتظار رشد پرشتاب قیمت سهام و شاخص بورس باشند، گفت: در وضعیت فعلی شاهد وجود هیچ علائمی در بازار برای این اتفاق نیستیم، اکثر سهام حاضر در بازار با فشار و صف فروش مواجهند و تا زمانی که صف فروش در بازار جمع آوری نشود نمی توان امید به رشد متناسب بازار داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه) ۷۹۱ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر