|
کدخبر: 173030

چرا شرکت‌های تولیدی از بورس استفاده نمی‌کنند؟

کارشناس بورس کالا گفت: بعضی از شرکت‌های تولیدی آشنایی چندانی از مزایای معاملات و مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا ندارند به همین خاطر کمی در عرضه محصولشان در این بازار تعلل کرده اند.

 محمدرضا اسلامی کارشناس بورس کالا در تشریح جزئیات اینکه چرا بعضی از شرکت ها رغبت چندانی به منظور عرضه محصولات خود در بورس کالا ندارند؟ اظهار کرد: دلیل اصلی این است که الزامی برای حضور برخی از شرکت ها در بورس کالا نیست و آن ها ترجیح می دهند که به معاملات غیر شفاف خود ادامه دهند، همچنین یکی دیگر از موارد مهم طی کردن  مراحل اداری برای پذیرش  است.

او افزود: همچنین  از آنجایی که بعضی از  شرکت های تولیدی، آشنایی چندانی از مزایای معاملات و مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا ندارند به همین خاطر کمی در عرضه محصولشان در این بازار تعلل  کرده اند.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: اینکه برخی از اشخاص می گویند دلیل عدم ورود بعضی از شرکت ها به بورس کالا به سبب عدم معامله با بازرگانان است چندان صحیح نیست به سبب آنکه اکنون نیز برخی از شرکت ها هستند که علاوه بر عرضه محصولات خود در بورس کالا با بازرگانان نیز معامله می کنند اما نباید این مسئله نادیده گرفت که تعدادی از  این بازرگانان به سبب آنکه تمایل چندانی به معاملات شفاف ندارند سعی دارند که از شرکت هایی خرید کنند که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نکرده اند.

اسلامی گفت: متاسفانه بحث قیمت گذاری های دستوری از آنجایی که  فعلا به طور کامل رفع نشده عاملی شده تا وقتی از شرکت ها می پرسیم که چرا محصولاتشان را عرضه نمی کنید می گویند به سبب قیمت گذاری هایی است که برایمان محدودیت ایجاد کرده است.

او بیان کرد : بورس کالا به عنوان یک بستر شفاف معاملاتی و یک زنجیره کامل برای تامین محصول نهایی برای مصرف کنندگان نقش پر رنگی را در این زمینه دارد همچنین باید گفت ورود شرکت های تولیدی از مشکلاتی که در بحث عرضه و تقاضا مانع زدایی خواهد کرد.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: متاسفانه ورود شرکت های خارجی به بستر بورس کالا کمی دشوار است به همین خاطر اشخاص خارجی بیرون از رینگ معاملاتی بورس کالا به معاملات می پردازند.

اسلامی در پایان گفت: طی دو سال گذشته و امسال شاهدیم که بورس کالا همه جوره با شرکت های تولیدی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند راه آمده است اما متاسفانه یک سری رانت هایی هستند که مانع ورود این شرکت ها به بورس کالا شده اند امید می ورود که هرچه سریع تر موانع مذکور از میان برداشته شود

منبع: مشرق

ارسال نظر