|
کدخبر: 171740

وضعیت بورس امروز بهتر می‌شود؟

روز گذشته نمادهای بزرگ بازار شاخص بورس را مثبت کردند، آیا این روند امروز هم ادامه دارد؟

برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت - به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۵ هزار و ۵۷۲ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۳۲۹ واحد پائین آمد و در رقم ۴۱۸ هزار و ۴۸۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۲۶۸ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۵۷ نماد رشد قیمت و ۲۳۸ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)، شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) و سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کلوند (کاشی الوند)، وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) و ساراب (سیمان داراب) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور)، آسیا سیر ارس (حآسا) و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۳ هزار و ۶۲۷ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش ۱۶ درصدی داشته است.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات دوشنبه ۲۷۷ نماد صف فروش و تنها ۱۵ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته ۶۳۵ درصد افزایش یافت و در رقم ۱۰۳ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۴ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت ذوب آهن اصفهان (با نماد معاملاتی ذوب) با صف‌ خرید ۲۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ذوب، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و پترول (پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، غصینو (صنعتی مینو) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته پس از تغییر دامنه نوسان قیمت سهام و متقارن شدن آن شاخص کل بورس سبزپوش شد. دیروز شاخص کل به مدد رشد نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در یک ساعت پایانی معاملات حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد رشد کرد. اما شاخص هم وزن افت ۲ هزار واحدی داشت تا نشان دهد هنوز بخش بزرگی از بازار نزولی است.

 با این حال تقاضای حقیقی در معاملات دیروز افزایش یافت و شاهد ورود پول حقیقی به نمادهایی چون فولاد، فملی، شستا، و ذوب بودیم. نمادهای بزرگ بازار که اغلب عضو گروه فلزات اساسی هستند. در مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس منفی بود اما رقم خروج پول حقیقی به شدت کاهش یافت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با افت ۸۹ درصدی به ۷۷ میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین میزان در ۳۰ روز کاری گذشته از ۸ فروردین ماه به این سو است.

در مجموع رشد شاخص کل بورس و فرابورس موجب امیدواری سهام‌داران شد. خصوصا اینکه نرخ خروج پول حقیقی از بازار کاهش یافت و شاهد رشد سمت تقاضای بورس بودیم. با توجه به بهبود وضعیت بازار سهام‌داران می‌توانند به صعود قیمت‌ها در معاملات امروز امیدوار باشند. با این حال بازار همچنان با صف‌های فروش طویل، مازاد عرضه و خروج سهام‌داران مواجه است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر