|
کدخبر: 169175

چرا مثبت ماندن بورس امروز مهم است؟

شاخص کل بورس در پی روندی که از نیمه بازار دو روز پیش شروع شد، امروز هم وضعیت صعودی داشت و توانست با رشد ۵۰۰۰ واحدی (معادل ۰.۴ درصد) برای دومین روز پیاپی سبزپوش بماند.

بورس چرا مثبت ماندن بورس امروز مهم است؟

هر چند در نیمه دوم معاملات امروز شاهد افزایش فشار فروش و عقب‌نشینی شاخص‌ها از سقف روزانه بودیم و هر چند باز هم نزدیک به دو سوم نمادها قفل در صف فروش بودند، اما مثبت بسته شدن بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار بود. ولی دلیل این اهمیت چیست؟

چرا رشد امروز بورس مهم بود؟

ابهام! کلمه رمز رکود شدید بورس در مدت اخیر. بالا گرفتن مذاکرات برجامی، مشکلات بودجه و سیگنال تورمی آن و انتخابات ریاست جمهوری تعدادی ا عواملی هستند که منجر به ایجاد ابهاماتی شدید برای پیش‌بینی بورس شده اند. این ابهامات باعث شده تا بورس‌بازان به شدت در فاز احتیاطی بروند. این فاز به‌ویژه در روزهای چهارشنبه بیش از پیش فعال می‌شود. به علت تعطیلی دو روزه آخر هفته و عدم اطمینان‌های بالای فضای کلان کشور در اغلب روزهای مدت اخیر شاهد تشدید رکود در معاملات روزهای چهارشنبه هستیم. در همین راستا می توان اشاره کرد که در ۳ هفته قبلی، روزهای سه‌شنبه شاخص سبزپوش می‌شد اما به علت افایش میل فروش در چهارشنبه‌ها این رنگ سبز تنها یک روز دوام داشت. اما امروز با وجود افزایش فشار فروش، برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ شاهد سبزپوشی شاخص کل در یک روز چهارشنبه بودیم.

در همین حال امروز ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و ETFهای دولتی) به ۴۰۴۰ میلیارد تومان رسید. هر چند این عدد همچنان بسیار پایین است و نشانگر رکودی عمیق در بازار سهام است، اما این بیشترین مقدار ارزش معاملات چهارشنبه‌ها طی ۴ هفته گذشته بوده است.

با توجه به این عوامل به‌نظر می‌رسد امید بورس‌بازان به آینده بازار سهام تا حدی بیشتر از گذشته شده است. به همین دلیل می‌توان نشانه‌هایی از ایجاد یک کورسوی امید به بهبود بورس دید. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که چه متغیرهایی تغییر کرده که امید به بازار سهام بیشتر شده است؟

۳ محرک بورس در اوج رکود

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر بورس امروز اثرگذار بود حمایت ۱۰ گانه‌ای بود که دیروز دولت از آن رونمایی کرد. هر چند که به علت پولی بودن این حمایت‌ها بسیاری از کارشناسان نگران از ایجاد تورم به آن نقد دارند، اما به‌نظر می‌رسد بورس‌بازان فعلا از آن استقبال کرده‌اند. حالا باید دید این حمایت‌ها می‌تواند گره‌ای از معاملات کور بورس باز کند یا در نهایت فقط در بادکنک تورم می‌دمد.

تداوم رشد پرشتاب بازارهای جهانی را می‌توان دومین عاملی که منجر به اقبال به نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور شده است دانست. مس، مقاطع مختلف فولاد، سنگ آهن و بسیاری دیگر از فلزات طی روزهای اخیر رکوردهای چند ساله و بعضا رکوردهای تاریخی قیمت خود را شکسته‌اند. در همین شرایط با وجود افزایش جدی احتمال بازگشت آمریکا به برجام، دلار هم افت چندان شدیدی نداشته است و باعث شده برخی از بورس‌بازان کف دلار را در سطوح کنونی بدانند. اتفاقی که می‌تواند در کنار رشد قیمت کامودیتی‌ها منجر به جهش سودآوری این دسته از نمادها شود.

سومین عامل را هم می‌توان برجام دانست. به عقیده برخی از فعالان بازار سهام با رفع تحریم‌ها دو گروه بانکی و خودروسازی به واسطه آزاد شدن منابع بلوکه شده و سرمایه‌گذاری مجدد خودروسازان خارجی می‌توانند بیشترین نفع را ببرند. این عامل را هم می‌توان دلیل اقبال بورس‌بازان به برخی از نمادهای بزرگ دو صنعت بانکداری و خودروسازی دانست.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز باز هم ۸۲ درصد نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۶۳ درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۵۴۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بازار هم فقط ۳.۵ درصد نمادها صف خرید را تجربه می‌کردند و ارزش این صف‌ها هم تنها ۲۳۰ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد در پایان بازار امروز به ۴۰۴۰ میلیارد تومان رسید. حدود ۴۵ درصد از این مبلغ منحصر به معاملات ۴ صنعت پرمعامله بازار امروز یعنی بانک‌ها، خودروسازان، فلزات و پالایشی‌ها بود. در بین نمادها هم دارا یکم، پالایشی یکم، وبملت و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

تغییرات تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش بورس امروز

شدت جریان خروج پول حقیقی در بازار امروز با افتی جدی مواجه شد و به ۱۰۰ میلیارد تومان محدود شد. حقیقی‌ها امروز در بانک‌ها بیشترین خالص خرید را داشتند و در سمت مقابل حقوقی‌ها هم بیشتر از همه در صنایع پالایشی، سیمان و شیمیایی خریدار بودند. در بین نمادها هم حقیقی‌ها بیشترین اقبال را به وبملت، وتجارت و خبهمن نشان دادند و حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در اخابر، شتران و وپاسار داشتند.

قدرت خرید حقیقی‌ها در بازار امروز هم افزایش یافت و به ۱.۴ رسید. این عدد نشان‌دهنده این است که متوسط ارزش خرید حقیقی‌ها ۴۰ درصد بیشتر از متوسط ارزش سهام فروخته شده توسط هر حقیقی بوده است. به عبارتی دیگر امروز شاهد فعال شدن حقیقی‌های بزرگ در سمت خرید سهام بودیم.

منبع: بورسان

ارسال نظر