|
کدخبر: 167523

واگذاری مدیریت سهام عدالت از تعاونی‌ها به مردم

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت گفت با اشاره به اینکه در جیان آزادسازی سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به لحاظ سرمایه‌ای و سهامداری تجدید ساختار شدند، گفت: بدین معنا که به جای تعاونی‌ها، مردم استان‌ها که مشمول سهام عدالت بودند سهامداران شرکت‌ها شدند.

بورس واگذاری مدیریت سهام عدالت از تعاونی‌ها به مردم

حسین فهیمی به مراحل مختلف شرایط آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: سهام عدالت تا حدودی تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه در سال ۹۹ قرار گرفت، به همین دلیل اهمیت، ابعاد و بزرگی آن کمتر دیده شد اما این موضوع باید مدنظر باشد که طرح آزادسازی سهام عدالت، طرح تاریخی و ملی بازار سرمایه بود که اجرا شد.

فهیمی خاطرنشان کرد: معادل پنج برابر آنچه که در ۵۰ سال گذشته سهامدار وارد بورس شده بود به موجب این طرح و بعد از آزادسازی سهام عدالت، سهامدار وارد این بازار شد و این افراد قادر به بهره‌مندی از حقوق سهامداری خود شدند.

وی به برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت به مرحله برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت رسیدیم.

مراحل آزادسازی سهام عدالت

فهیمی خاطرنشان کرد: فرمان آزادسازی سهام عدالت توسط رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۹۹ صادر و ابلاغیه آن برای اجرا در اختیار مسوولان بازار سرمایه قرار گرفت.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت افزود: طرح آزادسازی سهام عدالت، طرح بزرگی بود و برای آنکه بتوانیم در این طرح امکان بهره‌برداری مردم را از حقوق خود فراهم کنیم نیازمند ساماندهی جهادی بودیم.

وی با بیان اینکه نخستین گام آزادسازی سهام عدالت در کمتر از یک ماه و در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۹۹ عملیاتی شد، گفت: در این مرحله افرادی که روش مستقیم سهامداری را انتخاب کرده بودند و تعداد آنها به حدود ۱۹ میلیون نفر می‌رسید در ۳۶ شرکت بورسی سهامدار شدند.

ثبت و فروش ۳۰ درصد از سهام شرکت‌ها در سامانه‌های بورسی

فهیمی اظهارکرد: مرحله نخست بدین صورت بود که ثبت آنها در سامانه بورسی انجام شد و سهامداران در مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت قادر به فروش ۳۰ درصد از سهام خود در بازار بودند.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت به فراهم کردن امکان فروش ۱۹ میلیون نفر سهامدار که روش مستقیم مدیریت را انتخاب کرده بودند اشاره کرد و گفت: سامانه‌های بورس جهت فروش سهام به روش تجمیع سفارش راه‌اندازی شد که این روش برای نخستین بار در بورس به کار گرفته شد.

به گفته وی، پیاده کردن این سامانه کار بزرگی بود که به مرحله عملیاتی رسید؛ بنابراین مرحله اول و دوم سهام عدالت از این طریق پیاده‌سازی و اجرا شد.

تعیین تکلیف سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت

فهیمی به دیگر مرحله آزادسازی سهام عدالت اشاره و اظهارکرد: در مرحله سوم به ۳۰ میلیون سهامدار که روش غیرمستقیم مدیریت را انتخاب کرده بودند، رسیدیم.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت خاطرنشان کرد: در این مرحله، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به لحاظ سرمایه‌ای و سهامداری تجدید ساختار شدند، بدین معنا که به جای تعاونی‌ها، مردم استان‌ها که مشمول سهام عدالت بودند سهامداران شرکت‌ها شدند و ساختار سهامداری و سرمایه‌ای افراد در این مرحله تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس اقدامات انجام شده سرمایه‌های جدید ثبت شد، دارایی‌ها به سهامداران تخصیص و در سامانه‌های بورسی ثبت شدند، افزود: افراد زیادی جویای وضعیت سهام خود در بازار بودند که در نهایت با وجود تلاش‌های صورت گرفته مردم می‌توانند از طریق یک درگاه به نام sahamedalat.ir از آخرین وضعیت و نرخ سهام خود مطلع می‌شدند.

پذیرش و معامله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

فهیمی خاطرنشان کرد: در مرحله چهارم به مرحله پذیرش و امکان معامله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی رسیدیم و نماد شرکت هایی که از استاندارهای لازم برخوردار بودند بازگشایی و امکان فروش برای این شرکت‌ها به جز پنج شرکت فراهم شد.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت افزود: تا پایان آذر ماه سال ۹۹، چهار مرحله از آزادسازی سهام عدالت انجام شد و به مرحله اجرایی رسیدند و با موفقیت همراه شدند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر