|
کدخبر: 166425

زنگ خطر بورس دوباره به صدا درآمد

روز گذشته شاهد رکود شدید در معاملات بورس اما امروز شرایط به چه صورت خواهد بود.

بورس زنگ خطر بورس دوباره به صدا درآمد

برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه ۲۹ فروردین- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۹ هزار و ۶۳۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و ۱۲۱ واحد پائین آمد و در رقم ۴۳۳ هزار و ۳۳۶ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۷۰ واحد افت و به رقم ۱۷ هزار و ۸۸۰ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۴ نماد رشد قیمت و ۳۸۴ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های سیمان داراب (ساراب)، سیمان مازندران (سمازن) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پگاه گیلان (غگیلا)، موسسه اعتباری ملل (وملل)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شیران (سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران)، ونوین (بانک اقتصاد نوین) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پلیمر آریا ساسول (آریا)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یک‌شنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومانی بسته شد.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ۴۱۱ نماد صف فروش و تنها ۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه ۲۶ درصد کاهش یافت و در رقم ۶۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۶ درصد افزایش یافت و ۴ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۴۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و ساراب (سیمان داراب) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۸۴ میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، برکت (داروسازی برکت) و غصینو (صنعتی مینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص‌ بورس باز هم نزول کرد و بیش از ۸۰ درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند. تمام شرکت‌های گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، مواد و محصولات دارویی، بیمه و صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافت.

در دو گروه محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی نیز به استثنای دو نماد شصدف و کگهر باقی نمادهای کاهش قیمت داشتند.

 دیروز رکورد کمترین رقم ارزش معاملات سهام نیز شکسته شد و به کاهش ۶۰ درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان رسید. افت شدید ارزش معاملات نشان دهنده افزایش رکود و کاهش شدید نقدشوندگی بازار است. علاوه بر این شاهد افزایش عرضه‌ها و کاهش تقاضای بازار و همچنین خروج ۴۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. در نتیجه وضعیت بورس بحرانی‌تر از روزهای گذشته شده است و نشانه مثبتی در روندهای درونی بازار دیده نمی‌شود. تحلیل‌گران بدبین معتقدند در صورت لغو تحریم‌ها و احیای برجام به علت اثر کاهشی آن بر قیمت دلار موجب افت بیشتر شاخص بورس نیز می‌شود. با این حال تحلیل‌گران خوشبین معتقدند لغو تحریم‌ها در بلندمدت به افزایش رونق مبادلات تجاری کمک می‌کند که اثر مثبت بر فروش شرکت‌ها و ارزش سهام شرکت‌ها دارد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر