|
کدخبر: 166051

پیش بینی جدید از بورس در چند ماه آینده

با وجود آنکه چند وقتی است که خبرهای مثبت از سوی مسئولان بازار سرمایه به گوش می‌رسد اما سهامداران میل چندانی به ادامه روند معاملات در بورس ندارند.

حدود ۶ ماهی می‌شود که بازار سرمایه در خواب خرسی فرورفته به گونه‌ای که حتی اخبار مثبت نمی‌تواند آن را بیدار کند. ناگفته نماند که علاوه بر شاخص بورس بعضی از مسئولان هم که مردم را با شور و اشتیاق به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردند، خودشان را به خواب زده اند و گویی نمی‌خواهند تصمیمات اساسی در رابطه با اوضاع بازار سرمایه بگیرند.

از تصمیماتی که سازمان بورس سال گذشته قرار بود آن را عملی کند، اما در مرحله اجرا چندان موفق نبود، می‌توان به انتشار اوراق تبعی، بازار گردانی، تغییر ساعت معاملات، دامنه نوسان اشاره کرد.

تمام این بی ثباتی‌ها در تصمیمات سبب شد تا بازار سرمایه با ریزش مواجه شود و سهامداران را دچار زیان حداکثری کند، اما اکنون نیز با توجه به گذشت تقریبا یک ماه از سال جدید نه تنها شاهد بهبود وضعیت بورس نیستیم بلکه شاخص روند فرسایشی را در پیش گرفته است.

برای بررسی بیشتر چرایی منفی ماندن بازار سرمایه علی رغم خبر‌های مثبت با چند کارشناس به گفت و گو نشسته ایم.

دامنه نوسان نامتقارن نیازمند بازبینی اساسی

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علل عدم واکنش سهامداران بازار سرمایه نسبت به اخبار مثبت، تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی که سبب چنین اتفاقی می شود، بحث تغییر دامنه نوسان به دامنه نامتقارن است. این امر عامل موثری شده تا وقتی یک سهم در یک بازه زمانی با رشد مواجه می‌شود، هنگامی که می‌خواهد اصلاحی در قیمت خود داشته باشد سهامدارانش به سرعت صف فروش تشکیل می‌دهند.

او افزود: قرار بود تصمیم مذکور در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن موقتی باشد و تصور فعالان بازار سرمایه از چنین تصمیمی آن بود که مسئولان به منظور گرفتن تصمیمات اساسی‌تر برای تقویت سمت تقاضا چنین تصمیمی را گرفتند، اما صحبت‌های اخیر حاکی از ماندگاری علل الحساب این طرح دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات گرفته سبب شده در رابطه با دامنه نوسان و ادامه دار بودن آن سبب شد تا از یک طرف حجم معاملات کاهش یابد و از طرف دیگر همه سهم‌ها در صف‌های فروش باقی بمانند.

کشمیری پور گفت: پیشنهادی که ما به مسئولان دادیم آن است که یا دامنه را به حالت قبل خود بازگردانند یا آنکه دامنه را به مثبت یا منفی ۶ تغییر دهند در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد که اوضاع بازار سرمایه بهبود یابد.

آب شدن سهام های ارزنده به پای تصمیمات نادرست مسئولان

او تاکید کرد: اکنون منفی شدن بازار سرمایه سبب شده تا سهم‌های ارزنده نیز با زیان مواجه شود در کل باید گفت هر اقدامی که شاخص‌های بورس را دچار دستکاری کند می‌توان گفت بر خلاف قوانین جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه دچار دو شک سیاسی است به گونه‌ای که سهامداران اکنون واهمه این مسئله را دارند که نکند قیمت دلار با اُفت مواجه شود، به همین منظور نخست می‌توان به بحث انتخابات ۱۴۰۰ و دوم به بحث بر جام اشاره کرد.

کشمیری پور گفت: متاسفانه خیلی از مسئولان سیاسی با اظهار نظر‌هایی که انجام می‌دهند بر ریزش‌های بازار سرمایه دامن زده اند در حالی که خیلی از شرکت‌ها وضعیت سود دهی خوبی دارند اگر مسئولان سازمان بورس بتوانند تصمیمات تا حدودی درست و با ثبات را اخذ کنند به طور قطع بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است.

علت تعلل فعالان بازار در خرید و فروش سهم چیست؟

فرهاد رمضان کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس با شگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عدم واکنش سهامداران به خبر‌های مثبتی که در بازار سرمایه می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد، گفت: اگر شاخص‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد همانند تولید، سود و نسبت‌های مالی به درستی عمل کنند به طور حتم اوضاع بازار سرمایه بهبود می‌یابد.

او بیان کرد: فعالان بازار سرمایه از آن جایی که اکنون منتظر حسابرسی ۱۲ ماهه شرکت ها، برگزاری مجامع و توزیع سود هستند تا حدودی در خرید یا فروش سهام تعلل می‌کنند، اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه برگزاری مجامع از فروردین ماه زنگش به صدا در می‌آید تا حدودی می‌توان به شرایط کلی بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون در بازار سرمایه یک جو بی اعتمادی بین سهامداران حاکم شده، لازم به ذکر است اصل سرمایه گذاری در بورس این است که اشخاص باید ریسک پذیر باشند به سبب آنکه معنای سرمایه گذاری در این بازار به معنای تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان است.

رمضان گفت: باتوجه به اوضاع بی اعتمادی که طی ۶ ماهه اخیر در بازار سرمایه پیش آمده باید گفت تازمانی که این اطمینان از طریق تصمیمات درست به بازار باز نگردد نمی‌توان چندان امید وار بود که فعالان حقیقی و حقوقی به سمت این بازار حرکت کنند.

چه قدر طول می کشد تا لیدر های صنایع مشخص شوند؟

او اظهار کرد: مانع سومی که اکنون بر سر راه بازار سرمایه قرار گرفته این است که فعلان بازار سرمایه نیم نگاهی هم به بخش صنعت دارند، به نحوی که ببینند آینده صنایع امسال به چه نحوی خواهد بود، نکته حائز اهمیت آن است که تحلیل و بررسی چنین مسئله‌ای نیازمند حداقل یک بازه یک الی دو ماهه است تا صنایع پیشرو بتوانند جایگاه خود را بدست آورند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مولفه انتخابات و انتظارات افراد می‌تواند بر روند معاملات تا حدودی تاثیر گذار باشد، اما عاملی قطعی نیست به سبب آنکه بازار سرمایه و صنایع حاضر در آن کار خودشان را انجام می‌دهند.

محمد جواد شیخ کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل واکنش نشان ندادن سهامداران و فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی به خبر‌های مثبت در بازار سرمایه چیست؟ اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در عدم واکنش بازار به اخبار مثبت آن است که مردم اعتماد خود را نسبت به کلیت بازار بورس از دست داده اند وقتی هم بحث اطمینان سلب شود دیگر نمی‌توان انتظار چندانی از سهامدارانی داشت که تازه وارد چنین بازاری شده بودند.

او تصریح کرد: بازار سرمایه اکنون به طور کامل برعکس شده به گونه‌ای که سهامدارانش با شنیدن یک خبر منفی که صحت و سقم آن هم مشخص نیست سریع واکنش نشان می‌دهند، که عامل چنین رفتاری را می‌توان وعده و وعید‌های بی پایه و اساس مسئولان دانست.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اکنون تنها اتفاقی که شاهدش هستیم این است که بعضی از شرکت‌های تولیدی مثل فولاد مبارکه، مس ایران و... بنا به سرمایه‌ای که در دست دارند اقدام به حمایت از سهم هایشان کرده اند، این در حالی است که نهاد‌های مالی باید این امر را انجام دهند.

شیخ گفت: اکنون سهامداران تازه وارد، هر مثبت شدنی را به منظور خروج سرمایه خود از بازار سهام می‌دانند به سبب آنکه می‌بینند بازار قصد مثبت شدن را به شکل پایدار را ندارد و به صورت بر عکس دارد عمل می‌کند و اگر سرمایه خود را در شرایط فعلی خارج کنند و به سمت بازار‌های موازی سوق دهند شاید با سود بیشتری مواجه شوند.

شاخص های بورس در گیر و دار سه اتفاق مهم

او گفت: تمام مسئولان کشور آمدند و به مردم گفتند که سرمایه‌های خود را به بورس بسپارید حالا که اوضاع بازار سرمایه بر هم ریخته است چرا نمی‌آیند حتی از مردم عذر خواهی کنند یا آنکه زیان وارده را به نحوی جبران کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روند شاخص در بازار تا چندماه آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت به سبب آنکه چند عامل مهم اعم از افزایش اپیدمی ویروس کرونا، انتخابات ۱۴۰۰ و بحث بر جام را در پیش رو داریم که هر کدام به یک طریق می‌توانند بر این بازار اثر بگذارند.

در پایان با توجه به صحبت‌های صورت گرفته از جانب کارشناسان ذی صلاح باید گفت که بازار سرمایه برای آنکه به روال سابق بازگردد نیازمند تصمیمات اساسی و با ثبات از سوی مسئولان است در غیر این صورت نمی‌توان انتظار چندانی را از بازار سرمایه داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت كنه كساني مردم را تشويق به سرما يه گذاري دربورس مي كردندحالا كه پولهاي م ردم را ازشان گرفتند يكسره بورس منفي است ومردم بدبخت تراز گذشته شدند خدا باعث و ب انيانش را به خاك سياه بيندازد آمين

ارسال نظر