|
کدخبر: 166315

نشانه‌های اوضاع اسف بار بورس

نشانه‌های اوضاع اسف بار و بی‌سابقه بازار سهام، امروز بیش از گذشته نمایان شد و علاوه بر شاخص در رکورد صف فروش ۵۱۶ شرکت و معامله حداقلی ۱۲۷ نماد و قفل بیشتر شرکت‌ها متلبور شد.

بورس نشانه‌های اوضاع اسف بار بورس

روزهای اسف بار و توامان با حرص و حرمان و نگرانی سهامداران را پایانی نیست و هیچ نسخه و درمانی هم قادر به بهبود این بیمار چندین ماهه و سکته زده و افتاده بر تخت بیمارستان بی‌تجهیزات نخواهد بود و باید بخشید عطای این بازار را یا حداقل چشم فرو بست بر پیکر بی‌خون جسم ۵۴ ساله بورس. 

این جریان، باور اکثریت فعالان حقیقی و حقوقی بازار در هفته‌ها و روزهای اخیر شده و حتی گروهی معتقدند دست‌های عامدانه درحال تداوم روند فرسایشی بورس تا زمان انتخابات ریاست جمهوری هستند و نباید تا آن زمان، هیچ انتظاری و توقعی از اثر اصلاحات ساختاری بازار سرمایه و وعده‌های رئیس‌جمهوری و دیگران داشت و اصولا" بهتر است با بی‌تفاوتی و حفظ سلامت تن و روان، دور بود از این جنگ کشنده و رها شد تا به وقت بهبود اوضاع.

این رویه ناخوشایند و بی‌سابقه با وجود همه تلاش‌های مسئولان سازمان بورس و شنیدن پیشنهادات فعالان و مصوبه‌های شبانه ( از جمله برنامه تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان از سوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق انتشار اورق و برای حمایت از سهام ) همچنان ادامه دارد و امروز هم گوشه دیگر از خرابه‌های بازار به نمایش گذاشته شد.

نخستین نشانه بارز، عقب نشینی بیش از ۹۶۰۰ واحد از ارقام شاخص و ثبت عدد ۱.۲ میلیون واحدی و ناشی از اثر منفی شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو و... بود تا برای سیزدهمین روز کاری سال، دماسنج بازار با افت سپری شود.

دومین نشانه اوضاع بسیار بد بازار سهام در ارزش ناچیز و حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومانی بورس و فرابورس متلبور شد که در مقایسه با معاملات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی ۵ ماه سال قبل و حتی ماه‌های ریزش شاخص، عدد کمی است. 

اما سومین نشانه که نمایش دهنده بخشی کوچک از واقعیت‌های آزار دهنده بورس در ماه‌های اخیر بوده، مربوط است به تشکیل صف فروش در ۵۱۶ نماد بورسی و فرابورسی و ازیاد تعداد سهام بدون معامله یا کمتر از حجم مبنا. علاوه بر این، معامله کمتر از ۵ میلیون تومانی در حدود ۱۲۷ نماد این نشانه از روزهای سیاه را بهتر و بیشتر به نمایش گذاشت.

با این اوصاف در شرایطی تنور بازار رمز ارزها حسابی گرم شده و بسیاری از سهامداران خسته و رنجیده راهی این بازار شده‌اند که خواسته و ناخواسته باید این واقعیت تلخ را پذیرش کرد که تا زمان عزم جدی دولت و نظام در حمایت عملی از بورس و برگشت اعتماد از دسته رفته، اوضاع بازار سرمایه همین خواهد بود مگر اینکه عامل یا عوامل غیر پیش‌بینی به مدد این سرزمین زمانی سبز اما ویرانه فعلی برسد.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها