|
کدخبر: 157835

رنگ سبز شاخص‌ سهام پرید

دومین هفته اسفندماه با افت ۳/ ۲ درصدی شاخص کل بورس پایان یافت. این در حالی است که به‌رغم افت این روزها از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۳۰ درصد به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شده است.

بورس رنگ سبز شاخص‌ سهام پرید
 شاخص کل هموزن اما رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل بورس تجربه کرد و با افزایش۵/ ۱۴۳ درصدی همراه شد. اختلاف ارقام بازدهی این دو شاخص بورسی یادآور رشد بیشتر قیمت‌ها در سهام کوچک‌تر به نسبت بزرگان است.

معاملات آخرین روز هفته در حالی پایان یافت که هرچند روز معاملاتی سه‌شنبه شاهد سبزپوشی اعداد و ارقام در تابلوی معاملاتی بودیم، اما رشد بورس آن‌قدر متزلزل بود که زور تقاضا به عرضه‌های چهارشنبه نرسید و شاخص‌ها مجددا روند نزولی در پیش گرفتند. بر این اساس شاخص کل بورس با افت ۷/ ۰ درصدی (۸۳۰۲ واحد) به عدد ۱۷۸/ ۱ میلیون واحد بازگشت. شاخص کل هموزن نیز با افت ۰۹/ ۰ (۳۷۹ واحد) درصدی روی عدد ۴۳۱ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی نیز هفته گذشته را با افت ۷/ ۰ درصدی به پایان رساند. در فرابورس اما شاهد رنگ سبز بر سیمای شاخص کل بودیم و شاخص کل فرابورس رشد هرچند محدود ۰۳/ ۰ درصدی را در پایان معاملات چهارشنبه تجربه کرد، گرچه در مقیاس هفتگی ۷۳/ ۰ درصد از ارتفاعش را از دست داد.

در جریان معاملات چهارشنبه «فملی»، «فارس» و «شستا» با اثرگذاری در مجموع ۳ هزار واحدی، بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس اما نماد «آریا» با اثرگذاری ۳۷ واحدی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشت. در حالی که تنها دو هفته دیگر تا پایان سال ۹۹ زمان باقیست، شاخص کل بورس بازدهی ۷/ ۱۲۹درصدی را رقم زده است. این امر مصداق کامل این جمله که «به بازار سهام باید نگاه بلندمدت داشته باشیم» است. برای تحقق این امر سه‌شنبه‌شب نیز صندوق توسعه بازار به منظور حمایت از سهامداران خرد، اختیار فروشی برای سهام پرتفوی سهامداران (تا سقف ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت مشروط تا تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قرار داد. بر اساس آن کسب حداقل بازدهی ۲۵ درصدی تضمین شد. از سوی دیگر شرکت خدمات پرداخت شاپرک با صدور نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های پرداخت‌یار، دستور داد خدمات مربوط خرید و فروش ارزهای دیجیتال که رقیب این روزهای بازار سهام است، باید در اولین فرصت قطع شود. با تحقق این امر امیدواری‌ها به بازگشت نقدینگی خارج شده از بورس به سوی ارزهای دیجیتال افزایش خواهد یافت.

روز چهارشنبه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت در نشست خبری اعلام کرد که تکلیف نهایی تصمیم‌گیری درخصوص FATF در جلسات آینده و در فروردین‌ماه سال آینده مشخص می‌شود. به همین منظور و با توجه به مجهول بودن آینده برجام و FATF و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و البته مشکلات قیمت‌گذاری‌های داخلی همچنان سه نماد «خساپا»، «خگستر» و «خودرو» در صف اول عرضه‌های چهارشنبه قرار گرفتند. این سه نماد دیروز به تنهایی ۱۸۳ میلیارد تومان از ارش صف فروش‌ها را به خود اختصاص دادند.

دیروز بالاخره سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۷۸ درصدی از محل سایر اندوخته‌ها را اعلام کرد. براین اساس «شستا» ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۲۶ اسفند در مجمع فوق‌العاده با موافقت سهامداران، سرمایه فعلی را از ۸ به ۲/ ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌رساند تا صرف جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بازار سرمایه شود.

۲۵ درصد از ارزش معاملات خرد بورس در اختیار «اپال»

روز گذشته ارزش دادوستدهای خرد بورسی با اندکی کاهش نسبت به روز معاملاتی سه‌شنبه ۳هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان رقم خورد. نماد تازه‌وارد «اپال» بیشترین ارزش دادو ستدهای خرد بورسی را با رقم ۸۰۳ میلیارد تومان (۲۵ درصد از کل ارزش معاملات خرد بورسی) به خود اختصاص داد. در معاملات فرابورسی نیز ارزش معاملات خرد ۸۰۶ میلیارد تومان بود که «کزغال» با دادوستد ۱۵۱ میلیارد تومانی، بیشترین رقم دادوستدهای خرد فرابورسی را دارا بود.

حقوقی‌ها چرخ بورس را می‌چرخانند

در جریان معاملات روز چهارشنبه حقوقی‌ها با خالص خرید ۷۳۸ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. «فلزات اساسی» با خالص خرید ۱۷۵ میلیارد تومان و «کانه فلزی» با خالص خرید ۱۴۰ میلیارد تومان دو صنعت با بیشترین میزان توجه از سوی حقوقی‌ها بود. در مقابل حقیقی‌ها ۲۶۸۴ میلیارد تومان سهام عرضه‌کردند. بیشترین میزان خرید سهامداران خرد از گروه «کاشی و سرامیک» تنها ۷۸ میلیون تومان بود. با احتساب روز گذشته دو هفته معاملاتی شاهد رویگردانی سهامداران حقیقی از بورس و خریدهای مداوم توسط سهامداران عمده بودیم. بر این اساس در هفته‌ای که گذشت سهامداران حقوقی خالص خرید هفتگی ۲۶۲۲ میلیارد تومانی را رقم زدند.

معاملات از دریچه آمار

در معاملات بورسی روز گذشته از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۰ درصد نمادها مثبت و ۶۷ درصد نمادها منفی بود. هشت نماد (۲ درصد) صف خرید به ارزش ۷۵ میلیارد تومان و ۲۵۹ نماد (۷۵ درصد) صف فروش به ارزش ۲۳۹۹ میلیارد تومان تشکیل دادند. نماد تازه‌وارد «شسپا» با صف خرید ۱۶ میلیون سهمی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید را داشت. در مقابل «خساپا» با صف فروش ۳۳۵ میلیون سهمی به ارزش ۷۵ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر