|
کدخبر: 157230

حقایق جالب درباره بورس / سلطان سهام‌ کیست؟

بازار بورس یک بستر جذاب است برای افرادی که در سرمایه گذاری‌های خود ریسک پذیر هستند. در این بازار پیش بینی کردن یک امر غیر ممکن است به طوری که از پس هر کسی برنمی آید و باید عوامل زیادی مورد بررسی قرار گیرد. سهام داران بازار بورس چیز‌های زیادی بدست آورده و بسیاری از دست داده اند. این تلاطم به جذابیت بازار سهام می‌افزاید، جایی که میلیون‌ها سرمایه گذار روزانه به آرزوی کسب ثروت می‌روند.

بورس حقایق جالب درباره بورس / سلطان سهام‌ کیست؟

در این گزارش نکاتی جالب در مورد بازار بورس آورده شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست:

در بازار بورس قانونی وجود دارد به نام قانون ۷۲ که با استفاده از آن می‌توان به طور حدودی زمان دو برابر شدن سهام عرضه شده در بورس را تخمین زد، بر این اساس که با تقسیم ۷۲ بر نرخ بازده سالانه، یک سرمایه گذار می‌تواند برآورد کند که چند سال طول می‌کشد تا سرمایه اولیه دو برابر شود. به عنوان مثال، فرض کنید شما با توجه به سرمایه‌ای که از شرکت خود در بازار عرضه کرده اید، با ۸ ٪ بازده سالانه، طبق قانون ۷۲، نه سال طول می‌کشد تا مبلغ دو برابر شود (۷۲/۸ = ۹).

۲. یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی

حجم و قیمت معامله دو پارامتر بسیار مهم برای ثبت سفارش، خرید و فروش در بازار بورس است. یک سرمایه گذار هنگام سفارش از نظر قیمت و کمیت باید محتاط باشد. حتی یک اشتباه در مبادله در بخش قیمت و حجم معامله می‌تواند منجر به ضرر هزاران هزار تومانی شود. مبادله در هند با سرعت چند میکروثانیه کار می‌کند؛ بنابراین، سفارشی که یک بار ثبت شده است قابل بازگشت نیست.

۳. قدیمی‌ترین صرافی آسیا

تاجری به نام Premchand Roychand در قرن نوزدهم بورس سهام بمبئی (BSE) را تأسیس کرد. آقای رویچند در تجارت بورس ثروت زیادی به دست آورد و بعد‌ها به عنوان پادشاه این سهام معروف شد. BSE در ابتدا در هند به عنوان انجمن بومی سهام و بورس شناخته می‌شد. BSE قدیمی‌ترین صرافی آسیا است و بیش از ۵۰۰۰ شرکت در زیر مجموعه خود دارد. این امر باعث می‌شود که سهامی با بالاترین تعداد شرکت زیر مجموعه در جهان شناخته شود.

۴. گران‌ترین سهام دنیا

Berkshire Hathaway Inc. یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در نبراسکا، ایالات متحده قرار دارد. این شرکت سومین شرکت بزرگ در جهان و بزرگترین شرکت خدمات مالی از نظر درآمد در جهان است. سرمایه گذار آن وارن بافت است که به عنوان رئیس هیئت مدیره خدمت می‌کند و توسط یک سرمایه گذار دیگر به نام چارلی مونگر که نایب رئیس نیز هست، پشتیبانی می‌شود. در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۹، هر سهم این شرکت با قیمت ۳۱۳ هزارو ۳۵۰ دلار فروخته شد و این گران‌ترین سهم در جهان است.

دلیل این امر این است که این شرکت هرگز تقسیم سهام نداشته و تنها یک مرتبه سود سهام پرداخت کرده است. سهام این شرکت برای اولین بار در جهان در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ از ۱۰۰ هزار دلار عبور کرد.

۵. معامله دزدان دریایی

به غیر از انجام معامله حضوری و برخط، تبادل دزدان دریایی نیز وجود دارد. اولین بازار بورس دزدان دریایی جهان در سال ۲۰۰۹ در هاراردره در سومالی تأسیس شد. دفتر این بازار به صورت شبانه روزی باز است و به سرمایه گذارانی که در ناو‌های جنگی، نیروگاه‌های دریایی و … فعالیت می‌کنند امکان خرید و فروش سهام می‌دهد.

۶. بازار گاو و خرس

بازار گاو و خرس متداول‌ترین اصطلاح در بازار سهام است. به طوری که هنگامی که قیمت سهام افزایشی است و وضعیت کلی بازار مثبت است، به عنوان بازار گاو شناخته می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که گاو نر شاخ‌های خود را به سمت آسمان نشان می‌دهد، که نماد حرکت به سمت بالا است. از سوی دیگر، بازاری که قیمت سهام نزولی باشد، به بازار خرس معروف است. معمولا اعتقاد بر این است که خرس هنگام برخورد با گاو کف دست خود را به سمت زمین نگه می‌دارد و بنابراین بازار خرس شبیه بازار رو به زوال است.

۷. قدیمی‌ترین سهام

قدیمی‌ترین بورس سهام در جهان مربوط به سهام آمستردام است که در سال ۱۶۰۲ توسط شرکت هلندی در شرق هند و با سهام و اوراق قرضه چاپ شده تاسیس شد.

۸. اوراق خیابانی

NYSE MKT LLC که قبل‌ها با نام بورس سهام آمریکا AMEX)) شناخته می‌شد، در اصل تا سال ۱۹۵۳ بورس ارز نیویورک بود و کارگزاران عادت داشتند کالا‌های خود را در حاشیه شهر نیویورک معامله کنند.

۹. بازار پر رونق، اما سرمایه کم

در هند بیشا ز ۲۲ هزار میلیارد روپیه پس انداز خانوار وجود دارد، اما فقط ۲ ٪ از آن به عنوان سرمایه در بازار سهام سرمایه گذاری می‌شود. مردم هند بیشتر تمایل دارند که پول خود را در طلا، بانک و املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنند.

۱۰. کاهش ارزش سهام در تعطیلات تابستانی

یکی از دلایلی که حجم معاملات در تابستان کاهش پیدا می‌کند این است که سرمایه گذاران وقت خود را برای تعطیلات اختصاص می‌دهند و پس از بازگشت به کار، از موقعیت‌هایی که ایجاد کرده بودند خارج می‌شوند.

۱۱. اکتبر ماه نحس بازار بورس

ماه اکتبر به عنوان یک ماه نحس برای انجام معاملات از سوی فعالان این حوزه شناخته می‌شود چرا که دو رویداد بزرگ در تاریخ بورس در این ماه رخ داده است. اولین مورد در سال ۱۹۲۹ با کاهش ۲۵ درصدی شاخص کل بورس آمریکا رخ داد و سقوط بعدی در اکتبر ۱۹۸۷ رخ داد که بازار سهام یک چهارم کاهش یافت.

۱۲. انجام معاملات بر خط

در سال ۲۰۰۶، یک سوم کل سهام معامله شده در ایالات متحده و اتحادیه اروپا از طریق Algorithmic Trading معامله شد که یک سیستم معاملاتی وابسته به فرمول‌های ریاضی و الگوریتم‌های سرعت بالا و برنامه نویسی کامپیوتر است. تا سال ۲۰۰۸، تقریبا ۸۰ ٪ معاملات توسط الگوریتم‌ها انجام می‌شد، اما به دلیل مقررات مختلف و بروز یکسری مشکلات، حجم معاملات از طریق الگوریتم‌ها بعد از سال ۲۰۰۸ کاهش یافت.

۱۳. بیشترین و کمترین حجم معامله در روز

بیشترین حجم معامله در روز در بورس اوراق بهادار نیویورک در ۴ ژانویه ۲۰۰۱ بود که ۲، ۱۲۹، ۴۴۵، ۶۳۷ سهم معامله شد. کمترین حجم در ۱۶ مارس ۱۸۳۰ بود که فقط ۳۱ سهم معامله شد.

۱۴. اولین کمیسیون برای انجام معاملات

کمیسیون بورس اوراق بهادار در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۳۴ توسط قانون بورس اوراق بهادار برای تنظیم بازار اوراق بهادار، جلوگیری از تقلب و اجرای قوانینی که شرکت‌ها را ملزم به افشای کامل اطلاعات مالی خود می‌کند، ایجاد شد.

 

منبع: خبر فوری
  • ناشناس ارسالی در

    بورس يه جور قماره تازه از نوعز با دوز و كلك متحيرم

  • معصومه مظاهری ارسالی در

    این اطلاعات الان کدوم درد ما رو دوا میکن ه😏

ارسال نظر