|
کدخبر: 156099

انتخابات سرنوشت ساز برای دارندگان سهام عدالت

مسوول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور در ۲۰ اسفند ماه برگزار می‌شود، گفت: مجامع شرکت‌های تعاونی استانی سهام عدالت و انتخابات آنها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

بورس انتخابات سرنوشت ساز برای دارندگان سهام عدالت

پوریا خاوری به نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت جهت انتخاب اعضا هیات مدیره اشاره کرد و افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری و همزمان با ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت توسط رهبر معظم انقلاب، شورای عالی بورس، آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را به عنوان نقشه راه اجرای این فرمان مصوب کرد.

وی اظهار داشت: در آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت موارد مربوط به نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی، انتخاب اعضا و هیات مدیره این شرکت ها بیان شده است.

 خاوری اظهار داشت: در این آیین نامه اعلام شده است که سهامداران عدالت می توانند مدیریت دارایی خود را به دو روش مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب کنند و افراد با انتخاب روش مدیریت غیرمستقیم، مدیریت دارایی خود را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار کردند.

وی با بیان اینکه میزان دارایی شرکت های سرمایه گذاری استانی وابسته به تعداد سهامداران و ارزش دارایی این افراد است، گفت: برای مثال یک استان نزدیک به ٣٠٠ هزار و استان دیگر بیش از سه میلیون سهامدار عدالت روش غیرمستقیم دارد، این موضوع منجر به این شد تا ارزش اولیه سرمایه یک شرکت سرمایه گذاری استانی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

خاوری اظهار داشت: در این آیین نامه اعلام شده است که بعد از واگذاری سهام عدالت سهامداران غیر مستقیم به شرکت های سرمایه گذاری استانی و ثبت افزایش سرمایه این شرکت‌ها باید هیات مدیره‌ای جدید مشخص و معرفی شوند.

وی با اشاره به بالا بودن تعداد سهامداران شرکت های سرمایه گذاری استانی، افزود: کمترین تعداد سهامدار در این شرکت ها به استان سمنان با حدود ۲۵۰ هزار سهامدار تعلق دارد و بیشترین آن مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران با بیش از سه میلیون سهامدار است.

علت برگزاری الکترونیکی مجامع

 خاوری به علت برگزاری الکترونیکی مجامع اعلام کرد: با توجه به کثرت سهامداران، امکان برگزاری مجامع به صورت حضوری وجود نداشت به همین دلیل در ماده ۶ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت نحوه برگزاری این مجامع به صورت الکترونیکی در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه اهمیت این موضوع با توجه به شرایط کنونی کشور در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری کرونا صد چندان خواهد بود.

 مسوول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک در شرکت سپرده گذاری مرکزی تاکید کرد: به جهت تعداد بالا و همچنین رفاه حال سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، در آیین‌نامه مذکوراعلام شد که مدت زمان برگزاری این مجامع می‌تواند به صلاحدید هیات رییسه مجمع بین سه تا ٦ روز به طول انجامد.

 مسوول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک در شرکت سپرده گذاری مرکزی به نحوه اطلاع سهامداران از میزان و دارایی سهام خود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امکان معامله برای نماد اکثر شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس فراهم شده و بروی تابلو قرار گرفته اند، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز اقدام به خرید سهام این شرکت ها کرده اند که شاید جزو سهامداران عدالت نباشند، از اینرو سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس https: //ddn.csdiran.ir سبد دارایی خود را مشاهده و از ارزش دارایی به روز خود مطلع شوند.

علت تاکید در سجامی شدن سهامداران

 وی به علت تاکید همه مسوولان برای سجامی شدن سهامداران و مشارکت در این انتخابات اشاره کرد و گفت: نحوه ورود و حضور سهامداران در مجامع الکترونیکی شرکتهای سرمایه گذاری استانی از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه است و به جهت ورود و بهره‌مندی از مزایای این درگاه، سهامدار باید سجامی شده باشد.

 خاوری خاطرنشان کرد: افرادی که سجامی شدند، اطلاعات هویتی، بانکی و همچنین مالکیت شماره تلفن همراهشان با مراجع ذیصلاح، راستی آزمایی شده و مورد تایید است.

تاثیر برگزاری انتخابات مجامع بر میزان سود سالیانه و ارزش دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

خاوری به علت اهمیت برگزاری مجامع و مشارکت سهامداران اشاره کرد و اظهار داشت: با برگزاری مجامع، مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در اختیار هیات مدیره جدید قرار می گیرد، نقش این هیات مدیره و عملکرد آنها تاثیر بسزایی در سوددهی یا زیان‌دهی شرکت‌ها دارد که مطابق آن سهامدار منتفع و یا متضرر می شود، سهامداران با مشارکت در مجامع می‌توانند نقش بسزایی در انتخاب مدیران اصلح جهت مدیریت دارایی‌شان داشته باشند.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات در اسفند ماه سال جاری با هر تعداد از سهامداران حتمی است یا خیر، گفت: مجامع عمومی عادی شرکت های سرمایه گذاری استانی در نوبت دوم با هر تعداد سهامدار به رسمیت رسیده و برگزار می شود.

 خاوری با بیان اینکه در نوبت اول برگزاری مجامع باید سهامدارانی که مالک بیش از نیمی از سهام شرکت هستند جهت رعایت حد نصاب و به تبع آن رسمیت بخشیدن به مجمع حاضر باشند، اظهار داشت: برگزاری نوبت اول مجامع به دلیل عدم به حد نصاب رسیدن لغو و به نوبت دوم موکول شد، طبق قانون تجارت برگزاری نوبت دوم مجامع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت ها با هر تعداد سهامداری که در نوبت دوم مشارکت کنند، رسمیت می یابد.

 مسوول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک در شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: در نوبت دوم و در مجامعی که تا چند روز آینده به روش الکترونیک برگزار می شود به طور حتم اعضای هیات مدیره جدید انتخاب می شوند.

 وی با بیان اینکه بورس تالار شیشه ای و شفاف است و سهامداران می توانند با مراجعه به سامانه کدال نسبت به شرایط شرکت ها مطلع شوند، خاطرنشان کرد: هر شرکتی موظف است فعالیت خود را به صورت ماهانه گزارش و اطلاعات مربوط به صورت های مالی را در این سامانه قرار دهد تا از این طریق سهامدارن از نحوه عملکرد مدیران شرکت‌ها مطلع شوند.

پس از آزاد سازی بخشی از سهام عدالت در اردیبهشت ماه، قرار شد تا تکمیل این فرایند از طریق وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شورای عالی بورس مورد پیگیری قرار گیرد که به دنبال این تصمیم، شرکت‌ها به صورت استانی، تفکیک و شکل جدیدی را به خود گرفتند و در این راستا، تعاونی های شهرستانی جمع آوری شدند.

تعداد مشمولان سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر است که در زمان آزادسازی، انتخاب نحوه مدیریت سهام به مردم واگذار شد و مردم می توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

طبق مدیرکل دفتر امور استان های وزارت اقتصاد، تا کنون بورسی شدن ۲۸ شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت های باقی مانده نیز در حال نهایی شدن است.

در هر استان، شرکتی تشکیل و مراحل پذیرش آنها در بورس آغاز شد تا به عنوان یک شرکت بورسی فعالیت کنند، به منظور آغاز این فعالیت قرار بر تعیین اعضای هیات مدیره جدید شد و براساس تصمیمات اتخاذ شده انتخاب اعضای هیات مدیره به مردم و سهامداران واگذار شد که به دنبال آن از همه مشمولان دعوت شده است به صورت الکترونیکی در این مجامع که ۲۰ اسفند ماه برگزار می شود شرکت کنند تا افراد صاحب صلاحیت و حرفه ای انتخاب شده و مدیریت را در دست بگیرند.

برای این اقدام مشمولان به طور حتم باید سجامی شوند تا در روز برگزار مجمع بتوانند به صورت الکترونیکی مشارکت کرده و به پنج نفر صاحب صلاحیت رای دهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر