|
کدخبر: 155649

دو مصوبه مهم بورسی مجلس

مجلس در دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز نتوانست سه شیفت روی آن کار کند و بیشتر وقت به حواشی سفر رئیس آژانس بین المللی اتمی و تذکر به دولت در این خصوص گذشت.

بورس دو مصوبه مهم بورسی مجلس

با این حال مجلس در شیفت عصر باز به بررسی جزئیات لایحه بودجه بازگشت و دو بند بودجه که هم برای اقتصاد کشور و هم بورس مهم است را تعیین تکلیف کرد، یکی از آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی و دیگری نرخ سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، فولادی‌ها و دیگر صنایع بود. هرچند این تغییرات احتمالا به افزایش سوداوری شرکت‎های بورسی منجر نمی‌شوند، اما همین که بالاخره بعد از ماه‌ها تعیین تکلیف شده‌اند به افزایش شفافیت فضا و تعیین مسیر بازار کمک می‌کنند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی در ۱۴۰۰ هم می‌ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ١۴٠٠، ۸ میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد.

دولت و بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی (اصلی و فرعی و سایر منابع) به غیر از نرخ سامانه معاملاتی الکترونیکی ETS به جز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تا سقف ۸ میلیارد دلار نیستند.

دولت موظف است بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور نسبت به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی موارد فوق‌الذکر تا نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS اقدام کند و مابه‌التفاوت منابع وصولی را صرف معیشت، تامین دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

منظور از کالاهای اساسی در این پیشنهاد همان نهاده‌های دامی است.

نرخ سوخت صنایع تعیین شد

اما تصمیم مهم دیگر افزایش نرخ سوخت صنایع از جمله صنایع فولادی و پالایشگاهی است. هرچند که این افزایش کمتر از مصوبه کمیسیون تلفیق است اما احتمالا روی سودآوری شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود.

 به نقل از خانه ملت نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز مجلس و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بند الحاقی ۳ تبصره را تصویب کردند. بر این اساس نرخ سوخت صنایع به درصدی از قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی می‌رسد.

نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد و واحدهای سیمانی برابر ۱۰ درصد و سایر صنایع (به غیر از نیروگاه) برابر ده درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت های پتروشیمی خواهد بود.

نرخ خوراک بر اساس میانگین قیمت‌های فوب‌های جهانی و قیمت گاز صادراتی مشخص می‌شود.

منبع: خانه ملت
  • ناشناس ارسالی در

    بسرشان بخورد همه تان کلاهبردارین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها