|
کدخبر: 154444

هفته‌های آینده وضع بورس بهتر می‌شود؟

عضو شورای‌عالی بورس گفت: عدم اظهارنظرهای غیرکارشناسی، جلوگیری از ایجاد جو در نرخ ارز، تحقق وعده‌های مطرح شده برای واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و خودداری از اقدامات سودجویانه توسط حقوقی‌ها فضای بورس را بهبود می‌بخشد و شاهد رشد معاملات خواهیم بود.

بورس هفته‌های آینده وضع بورس بهتر می‌شود؟

بهمن عبدالهی به اقدامات شورای‌عالی بورس در بهبود معاملات و کاهش روند اصلاحی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: شورای‌عالی بورس از شرح وظایف مشخص و معلومی برخوردار است و تاکنون براساس تکالیفی که بر عهده داشته همه وظایف خود را انجام داده است.

وی اظهارکرد: شورای‌عالی بورس گاهی با برگزاری سه جلسه در طول یک هفته تلاش کرده است تا برخی از تصمیم‌ها را برای بهبود روند بازار اتخاذ و تکالیف قانونی خود را انجام دهد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بورس در چند ماه اخیر ایجاد شده، ناشی از مکانیزم عملکرد حاکم در بورس و شورای‌عالی بورس نبوده است بلکه براساس مطالب و مسائل بیرون از شورای‌عالی بورس و شامل متغیرهای خارج از اختیارات و اراده خارج از بورس بوده است.

رئیس اتاق تعاون ایران به عواملی که زمینه افت پرشتاب شاخص بورس در بازار را فراهم کرده اشاره کرد و گفت: برخی از اقدامات مسوولان کشور، اظهارنظرهای سیاسی و همچنین عدم انجام برخی از اقدامات که باید برای بهبود عملکرد بازار در دستور کار قرار می‌گرفت بازار را تا این حد وارد مدار نوسان کرده است.

وی افزود: برخی از مسوولان اعلام کرده‌اند که شورای‌عالی بورس باید برای بهبود روند معاملات بازار وارد عمل شود، در حالی که شورای‌عالی بورس در طول این مدت در درون میدان بوده و همیشه تلاش کرده است تا از ایجاد شرایط فعلی در بازار خودداری کند اما عواملی که در روند اصلاحی بازار دخیل بودند خارج از اراده شورای‌عالی بورس بود.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

عبدالهی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام شود تا آرامش به بازار بازگردد و شاهد کاهش تلاطم ایجاد شده در معاملات بورس باشیم، جلوگیری از دخالت‌های افراد غیرمسوول در بورس و خودداری از اظهارنظرها و پیشنهادهایی است که بدون توجه به تبعات آن مطرح می‌شود.

عضو شورای‌عالی بورس گفت: در چند وقت اخیر اقدام‌های نامتعارفی در زمینه نرخ ارز و پیش‌بینی‌ها برای نرخ دلار انجام شد که به شدت بر التهاب بازار دامن زد.

وی گفت: اگر برای مدتی از چنین اقدام هایی اجتناب و اجازه داده شود بازار به مسیر خود ادامه دهد و شورای‌عالی بورس به وظایف خود عمل کند تا حد زیادی از التهاب حاکم در معاملات بازار کاسته خواهد شد.

عبدالهی به ورود منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین باید حمایت هایی که در زمینه ورود منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه وعده داده شده بود به مرحله اجرا برسد، زیرا در اجرای این اقدام تا حد کمی عمل شد و مبلغ بسیار اندکی وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شد.

عضو شورای‌عالی بورس افزود: یک دهم از مبلغ وعده داده شده و به رقم یک هزار میلیارد تومان وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شد؛ بنابراین اگر باقی پول وارد این صندوق شود به طور حتم تاثیر مثبت خود را بر بازار خواهد گذاشت.

 وی با بیان اینکه عمده حقوقی هایی که در دستگاه دولتی هستند باید از انجام برخی اقدامات تخریب‌کننده در بازارجلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: حقوقی‌ها در زمان صعود بازار اقدام به عرضه می‌کنند و در زمانی که قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند تصمیم به خرید می‌گیرند که این موضوع به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه ریزش معاملات بورس را فراهم می‌کند.

به گفته عبدالهی، عدم اظهار نظرهای غیرکارشناسی توسط افراد غیر مسوول، جلوگیری از ایجاد جو بی‌مورد در زمینه نرخ ارز، تحقق وعده‌های مطرح شده برای واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و خودداری از اقدامات منفعت طلبانه و سودجویانه توسط حقوقی هایی که در اختیار نهادهای دولتی هستند به طور حتم فضای بازار را بهبود می‌بخشد و در آینده نزدیک شاهد رشد و روند صعودی معاملات بورس خواهیم بود.

عارضه‌ای به نام حضور افراد ناآشنا در بورس

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه یکی از عارضه‌ای که در چند ماه اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم، حضور افراد ناآشنا به بازار سرمایه و فرآیندهای حاکم در این بازار بود، گفت: برخی از دلایل مختلف مانند رکود موجود در سایر بازارها، رشد غافلگیرکننده شاخص بورس، تشویق مسوولان برای حضور در بورس باعث ورود حجم گسترده‌ای از مردم به بورس شد در حالی که هیچ آشنایی و تخصصی با این بازار نداشتند.

وی افزود. این افراد به محض ایجاد کوچکترین نوسانی در بازار به سرعت اقدام به عرضه و فروش سهام خود در بازار می‌کردند که این موضوع زمینه افزایش وضع نا به سامان بازار را افزایش داد.

توصیه به سهامداران

عبدالهی به سهامداران توصیه کرد و گفت: سهامداران خرد که اندوخته خود را وارد بازار کردند باید صبر کنند زیرا به طور حتم در بازار از این دوران عبور می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم این روند در بازار دائمی باشد.

عضو شورای‌عالی بورس اظهارکرد. مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی در سه قوه به دنبال حمایت از بازار هستند تا وضعیت عادی به بازار بازگردد؛ بنابراین می‌توان اعلام کرد که در هفته‌های آینده شاهد بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسان در معاملات بورس خواهیم بود.

تهدید سرمایه میلیون‌ها سهامدار در بورس با قیمت‌گذاری دستوری

وی با اشاره به مطرح شدن بحث قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار گفت: یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر بر بهم ریختگی بازار سهام تاثیر داشت، بحث قیمت‌گذاری دستوری فولاد بود که با این رویکرد، زمینه تشدید نوسان در بازار فراهم شد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: زمانی که قرار است مسوولان تصمیماتی مانند قیمت‌گذاری را اتخاذ کنند که آن تصمیم، علاوه بر عملکرد تولیدکنندگان بر سهام شرکت‌ها نیز اثر می‌گذارد، باید با حساسیت و کار کارشناسی بیشتری عمل شود.

عضو شورای‌عالی بورس اظهارکرد: گاهی ممکن است اتخاذ یک تصمیم که شاید در ابتدا سطحی به نظر برسد، سرمایه میلیون‌ها سهامدار را به خطر اندازد و از این رو به نظر می‌رسد برای اجرای چنین تصمیمات مهمی با افراد خبره و همچنین شورای‌عالی بورس مشورت شود تا دیگر شاهد اثرات منفی اینگونه اقدامات بر بازار نباشیم.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: اجرای قیمت‌گذاری دستوری در بازار سهام و کالا تفاوتی ندارد بلکه باید مسوولان مراقب باشند تا با تصمیمات دقیق و کارشناسی خود از بازار سرمایه و سهامداران و همچنین تولید کشور حمایت کنند.

منبع: ایرنا
  • . ارسالی در

    نوش دارو بعد از مرك سهراب سرمايه مون دود شد اقساط وام ها رو كي بايد بده

  • یعقوب شمسی ارسالی در

    حالاکه ترامپ رفت تقصیررابه گردن چه کسی م یندازین.مردتیکه دزدحقوقی یعنی فامیل وادم های دزدشما.مردم رامسخره کردین.انشالله رو زی برسدامثال شمارابایداعدام بکنیم.چون فا سددرارکان بالادستی نهادینه شده به قول سا شاهرکدامتان یه گوشه سفره انقلاب دردرستان گرفتین وچپاول می کنید.

  • ناشناس ارسالی در

    شمارش معکوس برای اعتراضات خیابانی سهامدا ران متضرر

ارسال نظر