|
کدخبر: 153597

۶ پیش‌بینی از آینده بورس

بازار سهام در هفته اخیر با بازدهی تنها سه درصد از دیگر بازارهای مالی یعنی ارز و طلا جا مانده است. اما در هفته آینده با توجه به آغاز تغییر دامنه جدید نوسان برخی سهامداران امیدوار به شتاب گرفتن بازدهی مثبت بورس هستند.

بورس ۶ پیش‌بینی از آینده بورس

بازار سهام در هفته اخیر با بازدهی تنها سه درصد از دیگر بازارهای مالی یعنی ارز و طلا جا مانده است. اما در هفته آینده با توجه به آغاز تغییر دامنه جدید نوسان برخی سهامداران امیدوار به شتاب گرفتن بازدهی مثبت بورس هستند. آیا رشد شارپی شاخص بورس در روزهای پایانی امسال دور از انتظار است؟

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: شاخص بازار سهام افت شدیدی داشته است و از طرفی تصمیم دولت در رابطه با تغییر دامنه نوسان جو مثبتی در بازار سهام ایجاد کرده است. اما هنوز روند مثبتی شکل نگرفته است و احتمالا شاخص کل بین ۱/۲ میلیون واحد تا ۱/۳ میلیون واحد نوسان خواهد داشت. متغییرهای بودجه و ریسک‌های بورس باید رفع شده و از طرفی هم باید پول به بازار سهام تزریق تا روند بازار سهام متعادل شود.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه: با تصمیم کم کردن دامنه نوسان منفی سهم‌ها، فشار فروش در بازار سهام کم و بورس مثبت شد. همچنین احتمالا معاملات فردا و هفته پیش‌رو نیز روند مثبتی داشته باشد. روند صعودی بازار سرمایه آغاز شده و معاملات امیدوارکننده هفته قبل شاخص را حداقل به کانال یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد می‌رساند. اما در این محدوده مقاومت مهمی داریم که احتمالا فشار فروش در این محدوده بیشتر شود. اما اگر شاخص کل از این محدوده عبور کند تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رشد می‌کند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه: در نقطه فعلی بازار سهام خبر محدودیت دامنه نوسان منفی، فشار فروش را کم کرده است و احتمالا کاهش فشار فروش در جریان معاملات هفته آینده ادامه دارد. در شرایط فعلی به دلیل اینکه هیچ سیگنالی مبنی بر مذاکره دریافت نشده است و احتمالا کاهش قیمت ارز را شاهد نخواهیم بود و این خبر برای بورس خوب است. از طرفی قیمت‌های جهانی نیز به ثبات رسیده‌اند و شرایط خوبی دارند. با این شرایط احتمالا روند صعودی بازار سهام در هفته بعدی ادامه دارد.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه: ما اول باید در رابطه با پایان روند نزولی حرف بزنیم که به نظرم روند نزولی زمانی تمام می‌شود که شاخص کل بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت شود و زمانی می‌شود گفت روند صعودی شاخص کل شروع شده که شاخص بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد. پیش‌بینی روند بازار سهام تا پایان سال کار دشواری است و به متغییرهایی همچون قیمت ارز، روابط خارجی و لایحه بودجه ۱۴۰۰ بستگی دارد و نمی‌شود عدد مشخصی برای شاخص کل در نظر گرفت اما می‌توان گفت نگرانی‌ها در بازار سهام کمتر شده است.

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه: تصمیم تغییر دامنه نوسان اقدامی درست است و به نظرم در کوتاه‌مدت می‌تواند جو هیجانی بازار سهام را کنترل کند. اما علاوه بر کنترل هیجان در بازار سهام بحث اعتماد از دست رفته از بازار سهام بسیار مهم است و باید اعتماد از دست رفته از بازار سهام بازگردد. به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بورس در هفته بعد مثبت خواهد بود.

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه: بسیاری از سهامداران بازار سرمایه در انتظار احیای سرمایه خود و خروج از این بازار هستند. بنابراین من تصور می‌کنم که جلب دوباره اعتماد به بازار سرمایه و ورود نقدینگی بسیار دشوار است و نباید بار دیگر انتظار رشد شارپی در این بازار را داشته باشیم. هرچند که مقررات تازه بورس اتفاق مثبتی به حساب می‌آید.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر