|
کدخبر: 151368

فرمول کوچک‌سازی بورس

رونق سهام طی یکی، دو سال اخیر منجر به بزرگ شدن بازار سرمایه شد و بسیاری از فعالان قدیمی را به رویای جایگزین شدن بورس با اقتصاد غیرشفاف امیدوار کرد.

بورس فرمول کوچک‌سازی بورس

اما زنجیره‌ای از سیاست‌های غلط و بی‌توجهی به هشدارها روز به روز به کوچک‌تر شدن این بازار و فرار سرمایه‌های تازه منجر شد. این مسئله می‌تواند از دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد، اما یک فرمول ساده پنج‌مرحله‌ای نحوه فرصت‌سوزی در این شرایط استثنایی را نشان می‌دهد.

۱) دولت به جای آزادسازی و تشویق به تحلیل، حمایت ضمنی از نمادهای خاص کند

بازار سهام همانطور که از نامش پیداست محلی است برای کشف شفاف قیمت‌ها با مکانیزم «بازار». بنابراین در ذات خود هیچگونه مداخله‌ای را نمی‌پذیرد. خواه این مداخله داخل ساختار بازار سرمایه باشد، خواه از طریق قیمت‌گذاری‌ها و دستکاری در سازوکار سودآوری شرکت‌ها باشد. حال دولت و سیاستگذار به جای حرکت به این سمت و افزایش قدرت تحلیل در بورس، به شعارها و حمایت‌های صوری خود ادامه داد. صحبت‌هایی مانند خروج خریداران پالایشی یکم از زیان و تزریق منابع صندوق تثبیت بازار به سهام خاص، عملا شناسایی جریان پولی را جایگزین تحلیل سودآوری کرد.

۲) تریبون‌های بورسی آدرسهای غلط مثل پیش‌بینی سود شرکتی دادند

در داخل بورس نیز افرادی با شعار بازگشت پیش‌بینی سود شرکت‌ها به جای تقویت جریان تحلیلی به سمت تضعیف آن پیش رفتند. در واقع، گزارش‌های پیش‌بینی EPS که سابقه تاریخی طولانی در غلط بودن داشتند، بار دیگر به تابلوها برگشتند با این امید که تازه‌واردها را با نگاه تحلیلی آشنا کنند. غافل آنکه همین حالا هم سهمی مثل پالایش وجود دارد که nav آن به طور واضح در صفحه نماد هست و به مراتب بالاتر معامله می‌شود. چرا همین اتفاق برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها نیفتد؟ در واقع، برخی تریبون‌های بورسی به جای ترویج مطالبات درست میان سهامداران، مسیرهای انحرافی را در پیش گرفتند که در عمل کوپن‌های مطالبه‌گری از سیاست‌گذار را می‌سوزاند. یعنی خیلی ساده سیاست‌گذار می‌گوید ما همان کاری که شما گفتید را انجام دادیم، اما باز هم نتیجه نداد، پس بگذارید راه خودمان را برویم (سریالی تکراری از اقدامات اشتباه که طی ۶ ماه گذشته بارها تریبون‌دارهای بورسی پیش بردند و شکست خوردند).

۳) سرمایه از ترس جا ماندن به دنبال جریان پول به جای تحلیل رفت

طبیعی است در چنین فضایی که تحلیل را روز به روز ضعیف‌تر می‌کنیم، دوباره جریان پول نقش مهم‌تری پیدا می‌کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران به سمت نمادهایی که احساس می‌کنند احتمالا پول بیشتری جذب می‌کنند می‌روند. باز هم غافل از آنکه این پول‌ها دیگر قدرت اوایل سال را ندارند.

۴) سرخوردگی و خروج سرمایه‌ها از بورس

همین غفلت از ضعف قدرت پول فعلی در بورس باعث می‌شود که این سهم‌ها نتوانند رشدهای ممتد مد انتظار سفته‌بازان را محقق کند. بنابراین، شوک دیگری به اعتماد سهامداران وارد شده و افراد بیشتری از بازار خارج و بورس کوچک‌تر می‌شود.

۵) بازگشت بورس‌بازها به سهم‌های کوچک

سرمایه باقی‌مانده که نگاه کوتاه‌مدت در آنها قوی‌تر است، به ناچار به سمت سهم‌های کوچک‌تر رفته تا بتواند سودی در آن محل کسب کند. این ضربه آخر در این چرخه معیوب است که به تحلیل‌پذیری وارد می‌شود. این داستان تا زمانی که فعالان بورسی و سیاستگذاران به اصول بنیادین «بازار سهام» توجه نکنند ادامه خواهد داشت و متاسفانه هر روز باید منتظر کوچکتر شدن این سفره ملی بود.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    پیشنهاد می کنم
    ۱ ساعت معاملات برای عدم تداخل با اذان ظهر و نماز و تکریم نم از از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۱:۴۵ تعیین گردد
    ۲ برای بی اثر کردن بازارهای جهانی با ب ازار داخلی تعطیلی بورس برای روز یکشنبه ب اشد چرا که روزهای یکشنبه بازار ایران شرط ی شده و در بازار اخلال ایجاد می کند
    ۳ دامنه نوسان را در زمان رکود و عرضه م نفی ۲ و مثبت ۷ قرار دهید تا بازار متعادل شود و بصورت ناگهانی و عمیق سقوط نکند و در زمان افزایش قیمت و تقاظا های نجومی دا منه منفی ۷ و مثبت ۳ نه اینکه بدون در نظر گرفتن سلامتی افراد دامنه ۵ شده ۱۰ برای ۶ ماه و بصورت ناگهانی و در زمان تعطیلی ب ازار دامنه شده مجددا ۵ که این تغییر دامن ه فقط به نفع رانتی ها انجام شده است و خل اف قانون
    ۴ ناظر بورس خواب نباشد و بدون تبعیض نسبت به شرکتها قانون را اجرا و نظارت کند و اگر توجه نمی شود مدعی العم وم بدون فوت وقت اجازه حذف ایشان را داشته باشد

  • ناشناس ارسالی در

    چرا به پیشنهادات توجه نمی شود تا زمان مع املات اصلاح نشود تا تکریم نماز در وقت او ج بورس یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۲:۵ اصلاح نشود ب ی برکتی غوقا می کند تا زمان معاملات و تع طیلی بورس با دنیا تطبیق و هماهنگ نشود وض ع بورس مثبت و اصلاح نخواهد شد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها