|
کدخبر: 150174

بورس امروز چرا افت کرد؟

متخصص بازار سرمایه گفت: مسئولان اصلی این ریزش‌ها سهامداران حقوقی بودند که با عرضه‌های خود باعث معکوس شدن بازار شدند.

بورس بورس امروز چرا افت کرد؟

پس از گذشت چند روز سبز از بورس، این بازار دوباره به روند نزولی خود بازگشت. این روزها که بازار تحت تأثیر عواملی چون جانشینی رئیس‌جمهوری در امریکا است، به نظر می‌رسد بازارهای جهانی هم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، قیمت کامودیتی‌ها در جهان، امروز روندی کاهشی داشت و به جز طلا، آلومینیوم و سرب و روی، دچار افت قیمت شدند که صنعت فلزات اساسی را هم امروز پاسوز خود کرد.

آنطور که معاملات امروز نشان داد هنوز نشانه‌های ترس، بی‌اعتمادی و همچنین بی‌اطمینانی از معاملات در رفتار سهامداران دیده می‌شود و پایین آمدن قیمت‌ها در سطح جهانی هم باعث شد که به این بی‌اطمینانی دامن زده شود و علاوه بر این، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد هم بی‌تأثیر نبود. به همین دلیل، بسیاری از سهامداران با داشتن انتظار کاهش نرخ ارز، سعی دارند نقدینگی خود را از بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه، خودرو، طلا و دیگر بازارها خارج کنند تا به محض رسیدن دلار به ثبات، بتوانند دلار تهیه کنند و در نهایت، سود خالصی به جیب بزنند و از ریسک‌های بازار سرمایه دور شوند.

با این حال، شاخص کل امروز ناپایداری روند معاملات را ثابت کرد. این شاخص در ابتدای معاملات بیش از ۴ هزار واحد رشد کرد، اما در ادامه معاملات، این نماگر نزدیک به ۲۴ هزار واحد ریزش داشت و تقریبا در همه صنایع به جز برخی از نمادها مانند «شپنا» تأثیر گذاشت و سهم‌های بنیادی بازار را دوباره به وضعیت قرمز وارد کرد. علاوه بر ترس سهامداران خرد بازار از خرید سهام، به نظر می‌رسد سهامداران حقوقی هم معاملات خود را با ترس ادامه می‌دهند چون امروز عرضه سهام از سوی این دست از معامله‌گران باعث شد که بازار سرمایه افت شدیدی را تجربه کند.

 نزدیک به شش ماه است که عرضه‌ها در بورس بر تقاضاها چربیده و حاصل آن خروج بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از شهریور تاکنون بوده است که عمدتا ناشی از تعدیل انتظارات تورمی و نرخ ارز بوده است. ولی در روز جاری، بیشتر ناشی از شل شدن حمایت‌های نهادی (دولتی) به علت سردرگمی‌ها در سکان بازار سرمایه بود. البته، از افت نرخ ارز هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد

دلیل افت امروز بورس چه بود؟

مهدی قلی‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با افت شاخص کل در معاملات روز جاری اظهار کرد: خروج نقدینگی حقیقی‌ها مهم‌ترین عامل افت بازار بود؛ به نحوی که تلاش‌ها برای حمایت از بازار به جایی نرسید. البته، نمی‌توان از عرضه حقوقی‌ها در روز شنبه چشم‌پوشی کرد که روند بازار را دوباره معکوس کرد و یکشنبه ۴۰۰، دوشنبه ۶۰۰ و امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان حقیقی‌ها از بازار خارج کردند و می‌توان نتیجه گرفته که جو ناامنی سرمایه همچنان در بازار دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: کاهش مجدد نرخ ارز، دعوای دولت و مجلس سر بودجه، انتخابات آتی ریاست جمهوری و بلاتکلیفی و سیاسی شدن انتخاب جانشین برای رئیس مستعفی سازمان بورس و نگرانی‌ها از انتخاب مدیر سیاسی از عوامل تشدید عدم اطمینان در بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نشانه‌های نگرانی و عدم اطمینان در بازار دیده می‌شود، تصریح کرد: نزدیک به شش ماه است که عرضه‌ها در بورس بر تقاضاها چربیده و حاصل آن خروج بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از شهریور تاکنون بوده است که عمدتا ناشی از تعدیل انتظارات تورمی و نرخ ارز بوده است. ولی در روز جاری، بیشتر ناشی از شل شدن حمایت‌های نهادی (دولتی) به علت سردرگمی‌ها در سکان بازار سرمایه بود. البته، از افت نرخ ارز هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

 اگر دستکاری و حمایت دولتی و حقوقی در کار نباشد، فردا بازار منفی است، چون هم اثر آخر هفته را داریم و هم اینکه آخرین قیمت معاملات بیشتر سهام از قیمت پایانی کمتر بود که سیگنال بازار منفی فرداست

همچنان ترس در بازار وجود دارد

قلی‌پور درباره ترس موجود در بازار افزود: تا زمانی که ارزش بازار به ارزش ذاتی برسد، طبعاً این نگرانی وجود دارد و به نظر می‌رسد هنوز بازار نیازمند حمایت است تا تعدیل انتظارات را جبران کند، حمایتی که از کاهش نرخ‌ها در بازار پول و آزادسازی قیمت‌ها در وزارت صمت باید شروع می‌شد نه از سکان بورس.

وی مطرح کرد: ارزش ذاتی بازار بورس (بدون در نظر گرفتن فرابورس) با این نرخ بهره، حداکثر ۴ الی ۴.۵ میلیون میلیارد تومان است، در حالی که ارزش فعلی بازار ۴.۸ میلیون میلیارد تومان است. یعنی یا باید نرخ ارز به ۳۰ هزار تومان برسد یا نرخ بهره در شعب به زیر ۱۵ درصد تغییر کند تا بازار در نرخ‌های فعلی متعادل شود. با اینکه سایر ریسک‌های تعیین‌کننده نرخ تنزیل در بازار به جز نرخ بهره بدون ریسک کاهش محسوسی داشته باشند. بدون تغییر شرایط و عدم حمایت پیش‌بینی می‌شود تا انتخابات ریاست جمهوری بازار رکودی باشد.

این تحلیگر بورس در رابطه با معاملات روز آینده خاطرنشان کرد: اگر دستکاری و حمایت دولتی و حقوقی در کار نباشد، فردا بازار منفی است، چون هم اثر آخر هفته را داریم و هم اینکه آخرین قیمت معاملات بیشتر سهام از قیمت پایانی کمتر بود که سیگنال بازار منفی فرداست.

منبع: بازار

ارسال نظر