|
کدخبر: 148900

چرا در بورس غافلگیر شدیم؟

با چرخش از روند منفی در معاملات دیروز، بورس تهران امروز را صعودی آغاز کرد و شاخص کل تا ساعت ۱۰ با رشد بیش از ۲۶ هزار واحدی (۲.۳ درصد) به ارتفاع خود افزوده است.

بورس چرا در بورس غافلگیر شدیم؟

این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با رشدی محدودتر با افزایش حدودا نیم درصدی همراه است. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که صف‌های فروش ۱۰ هزار میلیارد تومانی ابتدای هفته، امروز جای خود را به خریداران بدهد. اما در گزارش دوشنبه با طرح سناریوی برگشت سهام اشاره کردیم که وقتی شرایط بنیادی برای سهام مطلوب باشد، طمع برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر یک خطای ذهنی محسوب می‌شود. در نتیجه بر خلاف تصور که بعضا تارگت‌های زیر یک میلیون واحد برای سهام داده می‌شد، اشاره شد که بورس می‌تواند خریداران در کمین قیمت‌های پایین‌تر را غافلگیر کند.

گزارش‌های ۹ ماهه مطلوب شرکت‌های بنیادی در کنار مقاومت دلار در برابر ریزش‌های بیشتر به این فضا کمک کرد. پیشتر نیز اشاره شد که وقتی قیمت‌ها جذاب می‌شود، جریان پول وارد بازار می‌شود و آن زمان است که بهانه‌ها برای چرخش روند نزولی یا صعودی آغاز می‌شود. بنابراین، دقیقا زمانی که اوج ناامیدی یا اوج خوش‌بینی را در بازارها مشاهده می‌کنیم باید منتظر غافلگیری بود. هرچند هنوز زود است که برای ادامه این روند قضاوت کنیم، اما اینکه فروشندگان هیجانی بزرگترین بازندگان این روزها بودند امری واضح است.

از نگاه آماری امروز با اینکه صف‌های فروش قدرتمندتر از خرید بود، در این ساعات شاهد چرخش این روند هستیم. تعداد نمادها با صف خرید به بیش از ۱۵۰ مورد رسیده و ارزشی حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان دارند. حال آنکه تعداد سهام با صف فروش دورقمی شده و ارزشی کمتر از دو هزار میلیارد تومان را تجربه می‌کنند.

خودرویی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزات بیشترین ارزش معاملات را دارند. در میان نمادها اما یک نکته جالب توجه دیده می‌شود که بسیاری از سهم‌ها به دلیل قرار گرفتن در صف خرید و کمبود عرضه، ارزش معاملات پایینی دارند. بر این اساس، سهم‌هایی بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رسانده‌اند که یا در حال تغییر مسیر هستند و یا در مسیر نزولی اخیر چندان هماهنگ با بازار نبودند. به طور خاص می‌توان نمادهایی مثل شستا، چخزر، برکت و‌های وب را در محدوده صف خرید با ارزش بالای معاملات رصد کرد. همچنین نمادهایی مثل شتوکا، حتوکا، حریل، دانا، بترانس، وکبهمن، گکوثر و سمگا از جمله نمادهای منفی هستند که ارزش معاملات بالایی را تجربه می‌کنند.

منبع: بورسان

ارسال نظر