|
کدخبر: 146675

در جلسه جهانگیری با بورسی‌ها چه گذشت؟

جلسه فوری نهاد ریاست جمهوری برای حمایت از بورس با وعده جهانگیری به عدم دخالت دولت، ثبات مقررات به دلیل حضور ۴۰ میلیون سهامدار، درخواست از حقوقی‌ها، مخالفت با مواضع وزیر صنعت و...برگزار شد.

بورس در جلسه جهانگیری با بورسی‌ها چه گذشت؟

در پی حاشیه‌سازی مخرب وزیر صنعت که منجر به افزایش بی‌اعتمادی‌ها به دولت و بازار سرمایه شد، نهاد ریاست جمهوری با با دعوت فوری از بانک‌ها، وزارت‌خانه‌ها و شرکت‌ها تابعه و صندوق‌ها برای حمایت از بورس، عصر دیروز جلسه ایی مهم با حضور معاون اول روحانی، سه وزیر اقتصاد، نفت و تعاون و روسای سازمان‌های بورس تأمین اجتماعی، مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی و... برگزار کرد.

در این میان با دستور جهانگیری، شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد که توسط وزارت صنعت صادر شده بود، بلا اعتبار اعلام شد.

در این رویداد، اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه بورس نهادی کاملاً‌ مستقل است، گفت: دولت نمی‌خواهد و نباید در قوانین، مقررات و ساز و کارهای بورس دخالت داشته باشد. مردم نیز برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکارهای اقتصادی توجه و از نظر و مشورت کارشناسان و صاحبنظران استفاده کنند. مدیریت بازار سرمایه نیز باید ساز و کاری تدوین کند تا اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: ساز و کار بورس، کاملاً اقتصادی و تصمیمات شورای‌عالی بورس برای دولت معتبر است. رسالت دولت هم در این مقطع، حمایت و پشتیبانی از این تصمیمات و روش‌های منطقی و عقلایی اتخاذ شده است. زیرا بورس نشان داده می‌تواند محل مناسبی برای تأمین منابع مالی بنگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی باشد.

این مقام مسئول با اشاره تلویحی به مواضع بی‌منطق وزیر صنعت، افزود: با توجه به افزایش تعداد سهامداران، هرگونه قانون و مقررات مدنظر دولت و مجلس باید با توجه کامل به مسائل بازارسرمایه بوده و نباید اقدامی بر سرنوشت بیش از ۴۰ میلیون سهامدار خرد تأثیر منفی بگذارد. ضمن آن که باید از هر گونه دخالت غیرکارشناسی در بازار سرمایه به خصوص در مقطع کنونی اجتناب کرد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: پیش‌بینی‌ها می‌شود با توجه به تحولات بین‌المللی، اقتصاد ایران شرایط بهتری داشته و به سمت ثبات پیش برود. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد تولیدات بنگاه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار و روند رشد اقتصادی در شش ماه اول سال مثبت بوده و انتظار می‌رود در پایان سال وضعیت بهتری هم داشته باشد.

وی با درخواست از حقوقی‌ها و مدیریت سازمان بورس در ایجاد ثبات و صیانت از بازار سرمایه گفت: با هماهنگی دو طرف و استفاده از ابزارهای اقتصادی دیگر می‌توان ضمن حمایت از بازارسرمایه، نیازهای مالی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را مرتفع کرد.

فرهاد دژپسند هم با گزارشی از وضعیت بازارسرمایه و مقایسه با سال گذشته از اتفاقاتی نظیر بازارگردانی شرکت‌ها و انتشار اوراق تبعی به عنوان نقطه عطف یاد کرد و گفت: بورس در سال بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی، عمومی و خصوصی تأمین سرمایه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر و تأثیر رویدادهای داخلی و خارجی بر بورس، باید هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و سهامداران حقوقی و شرکت‌های بزرگ برای حفظ پویایی بازار سرمایه انجام شود و علاوه بر عرضه اولیه تعداد زیادی از بنگاه‌ها باید تلاش کرد فضای نااطمینانی و نگرانی به بورس تزریق نشود.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها