|
کدخبر: 143470

وزیر صمت در مقابل نوردکاران ایستاد

وزیر صمت معتقد است، برای عرضه در بورس تمایل یک گروه از تولیدکنندگان مطرح نبوده بلکه تاکید بر این است که تمامی مصرف‌کنندگان شمش فولاد که خرید خود را از بورس انجام می‌دهند موظف و متعهد به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند.

معدن وزیر صمت در مقابل نوردکاران ایستاد

نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن اشاره به جلسه اخیر فولادی‌ها با وزیر صمت و معاونان این وزارتخانه گفت: موضوع مورد اعتراض انجمن‌ها در این جلسه بند ۸ شیوه نامه و عرضه تمام محصولات فولادی در بورس بود، به عقیده وزیر برای عرضه در بورس تمایل یک گروه از تولیدکنندگان مطرح نبوده بلکه تاکید بر این است که تمامی مصرف‌کنندگان شمش فولاد که خرید خود را از بورس انجام می‌دهند موظف و متعهد به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند.

سلیمانی افزود: پیشنهاد این است که اگر خریداران شمش ۱۰۰ درصد شمش مورد نیاز خود را از بورس خریداری می‌کند حداکثر ۹۳ درصد محصول خود را در بورس عرضه نمایند.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد در ادامه یادآور شد: در این جلسه اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و همینطور نوردکاران حضور داشتند و پیرامون شیوه نامه و فرآیند اجرایی و تدابیر مورد نیاز برای بهتر اجرا شدن آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

سلیمانی ادامه داد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه که مورد تاکید فولادسازان بود، بحث درمورد صادرات فولاد و اصلاح برخی بندهای شیوه نامه با هدف تسهیل صادرات و همینطور قیمت‌گذاری فولاد بود.

وی افزود: موضوع مورد اعتراض فولادی‌ها و نوردکاران در این جلسه، صادرات فولاد مازاد نیاز داخلی در بازارهای هدف است. در برخی موارد برای عرضه‌های صورت گرفته در بورس، تقاضایی به ثبت نمی‌رسد لذا چون کشور مازاد تولید فولاد دارد و باید مجوزهای صادرات این حجم از سوی وزارت صمت صادر شود بنابراین انتظار ما این است که در شیوه نامه این مسئله دیده شده و بر آن تاکید گردد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه تاحدود زیادی بازار فولاد متعادل و مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده است گفت: از این رو جلسه اخیر بیشتر بر روی حذف امضاهای طلایی، شفافیت قیمت‌های فولاد عرضه شده و ارائه سازوکارهای صادرات فولاد متمرکز بوده است.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد تصریح کرد: جلسات کارشناسی شیوه نامه به صورت پیوسته برای اصلاح موارد مطرح شده نظیر اصلاح بند مربوط به صادرات، میزان عرضه در بورس در حال انجام است و امیدواریم به زودی شاهد تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید برای شیوه نامه و در نهایت اجرای آن باشیم.

براساس این گزارش، طی هفته‌های گذشته نوردکاران به عنوان خریدار شمش فولاد از بورس کالا، در برابر عرضه محصولاتشان در بورس با سودی منطقی مقاومت می‌کنند و براساس آمارها نیز حدود ۳۰ درصد محصولاتشان را روانه بورس کرده اند، اما با توجه به تاکید وزیر صمت بر عرضه کامل محصولات در بورس باید دید نوردکاران به سود منطقی و معقول راضی می‌شوند یا کماکان بخش زیادی از مصرف‌کنندگان باید میلگرد و تیرآهن خود را در بازار سیاه و با قیمت‌های گزاف تهیه کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها