|
کدخبر: 143886

رکورد بی‌نظیر کارگزاری‌های بورس در پاییز

شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه در حالی آذرماه را را با خرید و فروشی بالغ بر ۶۷۵ هزار میلیارد تومان سپری کردند که به این ترتیب پاییزی طلایی در کارنامه این نهادهای مالی ثبت شد.

به طوریکه این نهادهای مالی با دادوستد حدود ۱۳۰۰هزار میلیارد تومانی در فصل سوم سال، میزان خرید و فروش خود در دوره ۹ماهه نخست سال ۹۹ را به ۴۲۶۰ هزار میلیارد تومان رساندند.

بررسی‌‌ها نشان از آن دارد که همگام با رشد شاخص کل بورس در آذرماه و بازگشت بازار سهام به مدار مثبت، شرکت ­های کارگزاری فعال در بازار سرمایه نیز با رونق چشمگیر معاملات همراه شدند. به طوریکه ۱۰۹ کارگزاری فعال بازار سرمایه طی آذر ماه توانستند معاملاتی در حدود ۶۷۵ هزار میلیارد تومان ثبت کنند که در مقایسه با عملکرد ماه گذشته (آبان ماه) رشد ۱۸۰درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که مقایسه این عملکرد با مدت مشابه سال قبل یعنی آذرماه سال ۹۸ نشان از صعود قابل توجه آذر۹۸) ۶۸۰ درصدی دارد.

بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آذر ماه امسال توانستند ۶۷۵ هزار میلیارد تومان بابت خرید و فروش سهام، اوراق بدهی اوراق مشتقه و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در کارنامه خود ثبت کنند.

در این میان بیش از ۵۳۰هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بالغ بر ۷۸ درصد از کل دادوستد‌ها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۱۴۱.۶هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در خرید و فروش سهام در این نهادهای مالی بوده است. بیش از ۲هزار میلیارد تومان دیگر نیز در اختیار خرید و فروش صورت گرفته در بازارگردانی الگوریتمی بوده است.

همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادها مالی در ماه گذشته درآمدی در حدود ۵.۷ هزار میلیارد تومان در خرید و فروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از ۵۴۰میلیارد تومان رسیده است.

فعالیت قابل­توجه در زمینه بازارگردانی

همگام با توسعه بازارگردانی در بازار سهام و دستور العمل جدید سازمان بورس مبنی بر الزام بازارگردان در هر شرکت بورسی و فرابورسی، کارگزاری ­ها نیز در این زمینه فعالیت قابل توجهی داشتند. ضمن اینکه کارگزاری ­های فعال در بازار سرمایه در بخش سرمایه­‌گذاری در صندوق­‌های قابل معامله نیز خوش درخشیدند. به طوریکه ۶۲.۲ هزار میلیارد تومان از خرید و فروش کارگزاری‌ها در آذرماه مربوط به معاملات صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است.

در این میان حدود ۹۶میلیارد تومان از رقم مزبور در زمینه بازارگردانی الگوریتمی در ETF‌ها بوده که تنها از بستر یک کارگزاری صورت گرفته است. بر این اساس کارگزاری حافظ تنها کارگزاری فعال در زمینه بازارگردانی الگوریتمی صندوق­‌های قابل معامله در ماه گذشته شناخته شد. البته کارگزاری حافظ در زمینه بازارگردانی در بازار سهام نیز فعالیت قابل توجهی داشت و خرید و فروش بیش از ۷۷۰ میلیارد تومانی را در این زمینه ثبت کرد. به این ترتیب به عنوان فعال­ترین کارگزاری در زمینه بازارگردانی سهام شناخته شد.

در ادامه این روند شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان با ثبت خرید و فروشی در حدود ۶۰۰میلیارد تومانی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. شرکت کارگزاری صبا تامین و شرکت کارگزاری بهگزین نیز هر کدام با ثبت بازارگردانی در محدوده ۲۰۰میلیارد تومان از دیگر نهادهای مالی فعال در بازارگردانی سهام بودند.

نگاهی به برترین‌ها

مطابق با روند همیشگی، درصد بالایی از خرید و فروش‌های صورت گرفته در آذرماه تنها در انحصار چند کارگزاری بوده است. به‌طوری‌که ۶۱درصد از کل دادوستدها به ۱۵کارگزار برتر تعلق داشت. در این میان کارگزاری مفید به تنهایی ۲۵درصد از کل خرید و فروش‌های ثبت شده را در آذرماه به خود اختصاص داد. به طوریکه معاملات این کارگزاری به بیش از ۱۶۵هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به طوریکه حدود ۹۹درصد از کل خرید و فروش‌های صورت گرفته در این کارگزاری یعنی معادل ۱۶۴هزار میلیارد تومان به صورت آنلاین بوده است. همچنین کارگزاری مفید بیش از ۳۰درصد از کل معاملات آنلاین در ۱۰۹کارگزاری فعال در بازار را طی ماه گذشته از آن خود کرد.

در ادامه برترین کارگزاری‌ها در مهرماه، کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد ۸۲ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از ۱۲درصد رسید. در ادامه این روند دیگر کارگزاری­های فعال در بازار با اختلاف زیادی از این دو کارگزاری قرار گرفتند.

به ­طوریکه کارگزاری مبین سرمایه رتبه سوم را با خرید و فروشی در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. کارگزاری فارابی نیز با ثبت معاملات بیش از ۲۰هزار میلیارد تومانی در رتبه بعدی جای گرفت. کارگزاری بانک پاسارگاد نیز خرید و فروش ۱۶هزار میلیارد تومانی را در کارنامه آذرماه خود ثبت کرد. کارگزاری های نهایت نگر، حافظ، اقتصاد بیدار، صبا تامین، بورس بیمه ایران، بانک تجارت و آینده نگر خوارزمی نیز از دیگر کارگزاری‌های فعال در ماه گذشته بودند که خرید و فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه کردند.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها