|
کدخبر: 143564

سهامداران عدالت کی موفق به فروش می‌شوند؟

درحالی که از توقف فروش سهام عدالت بیش از یک ماه گذشته، هیچ خبری از امکان فروش آن برای سهام دارانی که روش مسقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند نیست و مشخص نیست این حق تا چه زمانی از سهام داران گرفته شده است.

بورس سهامداران عدالت کی موفق به فروش می‌شوند؟

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه امسال کلید خورد و ۴۰ مشمول این سهام حق انتخاب داشتند که یکی از روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند. در نهایت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند.

بر این اساس ابتدا امکان فروش ۳۰ درصد و پس از چند ماه سپس امکان فروش ۳۰ درصد دیگر (یعنی مجموعا ۶۰ درصد) از سهام عدالت برای مشمولان این سهام فراهم شد و از آنجایی که این اتفاق در روزهای صعودی بازار سرمایه اتفاق افتاد، برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند.

اما ماجرا طبق انتظار سهام داران پیش نرفت و نه تنها سهام آنها فروش نرفت بلکه به دلیل کاهش شاخص کل، روز به روز از ارزش واقعی سهام آنها کاسته شد. در این میان تصمیم گیرندگان تصمیمات مختلفی برای مدیریت سهام عدالت و فشار فروشی که این سهام به کلیت بازار وارد می‌کرد اخذ کردند. از تغییر تابلوی سهام بگیر تا فروش بلکوی و حتی امکان لغو سفارش فروش. تصمیماتی که هیچ کدام موفقیت آمیز نبود و در نهایت قرعه به نام توقف فروش سهام عدالت افتاد و از امکان فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند متوقف شد.

سهام عدالت

االبته بر کسی پوشیده نیست که نحوه آزادسازی سهام عدالت و فشار فروشی که این سهام بر بازار تحمیل میکرد یکی از دلایل روند نزولی بازار بود. زمان فروش نخست سهام عدالت نقدیندگی در بازار زیاد بود در حالی که قسمت دوم آزادسازی که در عید غدیر صورت گرفت همزمان با ریزش بازار بود و تعادل بازار را برهم زد.

باید گفت توقف فروش سهام عدالت به نفع کلیت بازار است اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از مردم به پول خود نیاز دارند و درخواست فروش داده‌اند. نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که بسیاری از مردم از سهام خود را در تاریخ ۲۰ مرداد که ارزش واقعی سهام عدالت حدود ۳۰ میلیون تومان بود به فروش گذاشتند اما درحال ارزش سهام آنها کاهش چشم گیری داشته است.

از سوی دیگر بازار بعد از تنها چند روز صعود و بازگشت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، باز هم روندی نزولی و پر نوسان به خود گرفت و به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عقب گرد کرد. در این شرایط احتمالا رفع توقف فروش سهام عدالت، مجدد به روند نزولی بازار دامن بزند. اما به هر حال که ۱۹ میلیون نفر که روش مستقیم را برای زودتر فروختن سهام خود انتخاب کرده بودند، در انتظار فروش هستند اما مشخص نیست برنامه مسئولان که بارها به آزادسازی آن افتخار کرده‌اند برای سر و سامان دادن به این ماجرا چیست!

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اخه ماهم سهام دار سهام عدالت گفته میشیم بابا ما اطلاعاتی از بورس نداریم چیزی سر درنمیاریم امکان ویرایش از مستقیم به غیر مستقیم بزارن چند ماهه چه کار باید انجام بدیم چراهمه جا بحثش هس. وله کاری انجام نمیشه خواهشمندم از شماها راه چاره ای کنی د

ارسال نظر