|
کدخبر: 143471

عرضه خودرو در بورس در دو راهی دولت و مجلس

این روزها عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس به چالشی بین دولتی‌ها و نمایندگان مجلس تبدیل شده است به طوری که وزیر صنعت این اقدام را منتفی می‌داند اما سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، عرضه نشدن خودرو در بورس را در صورت تصویب طرح مجلس جرم می‌داند.

بورس عرضه خودرو در بورس در دو راهی دولت و مجلس

رزم حسینی وزیر صنعت اخیراً در حالی از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داده که به گفته حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، در صورت تصویب طرح مجلس درباره ساماندهی بازار خودرو اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن نیز بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شود.

به گفته وی، محور اصلی طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن نیز بر اساس تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شود.

وی همچنین از نهایی شدن طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» در کمیته صنعت این کمیسیون خبر داد و گفت: بررسی جزییات این طرح هفته آینده در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار خواهد گرفت.

فیروزی کیفی‌سازی، متعادل کردن قیمت و داخلی‌سازی خودرو را از محورهای این طرح برشمرد و اضافه کرد: یکی از بندهای طرح مذکور درباره واردات خودرو و شرایط آن است که با تحقق این مهم بازار از انحصار شرکت‌های خودروسازی خارج شده و وارد فضای رقابتی می‌شود.

واردات خودرو به انحصار خودروسازان در می‌آید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین برخی خبرها مبنی بر اینکه کمیسیون صنایع و معادن در طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» واردات خودرو را به انحصار خودروسازان درآورده، تکذیب کرد و ادامه داد: در بند مربوط به واردات خودرو ذیل طرح مذکور، واردات نه تنها در انحصار خودروسازان نیست بلکه هر فردی که بتواند خودرو صادر کند، امکان واردات خودرو دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سایر راهکارها برای واردات خودرو، اضافه کرد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر کنند و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

درخواست آزادسازی قیمت خودرو

در عین حال، وزارت صنعت جدیدا آزادسازی قیمت برخی خودروها را با این توجیه که رقیب داخلی دارند، خواستار شده است. این در حالی است که تولیدات به اصطلاح رقیب، عدد ناچیزی است و سهم بازار کمی را در مقایسه با خودروهای مورد تقاضا دارا هستند.

بر اساس طرح وزارت صنعت، پیشنهاد شده قیمت‌گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی آزاد شود و خودروسازان خودشان تعیین‌کننده قیمت این محصولات باشند. توجیه وزارت صنعت این است که خودروهای مونتاژی داخل رقیبی برای این خودروها است. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

در این مورد گفته می‌شد موضوع در جلسه هفته جاری سران قوا مطرح و بررسی خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و مصوبه‌ای در این خصوص از جلسه سران قوا بیرون نیامد.

ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به تقاضای وزارت صنعت برای آزادسازی قیمت خودرو با تاکید بر اینکه آزادسازی قیمت خودرو کارساز نیست، گفت: آزادسازی قیمت خودرو در دولت‌های قبلی نیز اتفاق افتاده اما موفق نبوده چرا که هیچکس مسئولیت اجتماعی آزادسازی قیمت را قبول نمی‌کند.

 سیدغنی نظری خانقاه، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است: خودروسازان با ساختن خودروهای ضعیف و بی‌کیفیت و گرفتن انحصار بازار و افزایش قیمت این خودروها که مردم را ناچار می‌کنند از این ارابه‌های مرگ استفاده کنند، آنها نهایت اجحاف را در حق مردم می‌کنند. اگر واردات خودرو آزاد شود و بازار، رقابتی باشد کسی دنبال پراید ۱۳۰ میلیون تومانی نمی‌رود و آنگاه خودروسازان به فکر مدیریت قیمت خودرو می‌افتند.

بازار خودرو در شرایطی مدتهاست نابسامان است که مسئولان وعده‌های مختلفی به مردم داده بودند؛ از طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس گرفته تا فروش فوق‌العاده ۲۵ هزار دستگاه خودرو در ماه که هنوز هیچکدام از آنها عملی نشده است. مردم همچنان چشم انتظار بهبود عرضه و قیمت‌گذاری خودرو در کارخانه و بازار هستند.

منبع: فارس

ارسال نظر