|
کدخبر: 143227

کرونای جدید بورس را جذاب می‌کند؟

هر چند بورس امروز را منفی آغاز کرد اما رفته رفته با چرخش نقدینگی درون بازار و افزایش اقبال به برخی از نمادهای بزرگ بازار شاهد چرخش بورس به سمت مثبت بودیم.

بورس کرونای جدید بورس را جذاب می‌کند؟

 به طوری که تا ساعت ۱۱ شاخص کل با رشد ۵۳۰۰ واحدی (معادل ۰.۴ درصد) همراه شد. در سمت دیگر بازار اما همچنان اغلب نمادهای کوچک‌تر در مدار مثبت معاملات قرار دارند و در همین راستا شاخص هموزن هم از ابتدای صبح در مسیر صعودی قرار داشت و تا الان رشد ۱.۵ درصدی داشته است.

البته طی دقایق اخیر دوباره عرضه‌ها شدت گرفته و هیچ بعید نیست که امروز هم شاهد تکرار رفتار دیروز شاخص کل باشیم. اما از نکات جالب بازار امروز اقبال دوباره سهامداران به برخی از بزرگان غیرکالایی مثل خودروسازان، بانک‌ها و برخی از تک نمادها است. آیا ذائقه سهامداران بورس تهران عوض شده است؟ تاثیر کرونای جدید بر بورس تهران چه بوده است؟

کوچ نوسان‌گیران؟

بعد از افت اخیر بازار جهانی در پی اخبار نگران‌کننده کرونای جهش‌یافته انگلیسی، شاهد ایجاد فشار فروش در صنایع بزرگ کالایی بورس تهران هستیم. اما نکته جالب توجه در این میان اقبال بیشتر سهامداران به صنایع بزرگ غیرکالایی بورس تهران است. به طوری که امروز هم شاهد بودیم که خودروسازان بزرگ و اغلب بانک‌ها مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و رشدهای بالایی را تجربه کردند. به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد با افت اخیر بازار جهانی با کوچ نقدینگی از صنایع بزرگ کامودیتی‌محور به سمت بزرگان غیرکالایی مواجه‌ایم.

اما به طور کل افرادی که میل به خرید سهام این دسته از نمادهای کالایی دارند به علت توجه ویژه به عوامل بنیادی برای خرید سهام میل چندانی به خودروسازان‌ زیان‌ساز یا بانک‌های پرحاشیه و بدون سود ندارند. در چنین شرایطی پس چه افرادی در حال کوچ از بزرگان کالایی به غیرکالایی هستند؟

به نظر می‌رسد دسته‌ای از سهامداران کوتاه‌ مدت که با رشد بالای بازار جهانی و توصیه‌های تحلیل‌گران، برای نوسان‌گیری وارد این دسته از نمادها شده بودند حالا با ریزش‌های اخیر کامودیتی‌ها در حال فروش سهام کالایی خود هستند. حال این دسته از سهامداران برای نوسان‌گیری این بار در حال فعال شدن در سمت خرید بزرگان غیرکالایی هستند. به همین ترتیب شاید بتوان رشد خورویی‌ها و بانک‌ها را به خاطر این کوچ نقدینگی دانست.

بازار به روایت آمار

در ساعت ۱۰: ۳۰ تنها ۳۰ درصد از نمادها با افت قثیمتی مواجه‌اند و ۷۰ درصد دیگر سبزپوشند. در این میان ۵ درصد از نمادها با صف‌های فروشی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان مواجهند و در سمت مقابل اما صف خرید ۴۳ درصد نمادها به ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات خرد طی ۹۰ دقیقه ابتدایی بازار امروز به ۹۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است. به نظر می‌رسد در پایان امروز ارزش معاملات جالب توجهی را شاهد باشیم. در بین صنایع تا اینجای کار خودروسازان، بانک‌ها و پالایشی‌ها بیش از همه معامله شده‌اند.

 نکته مهم این است که تا اینجای بازار امروز خالص خرید حقیقی‌ها به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است. باید دید تا پایان بازار حقیقی‌ها به همین شکل در سمت خرید فعال می‌مانند یا در نیمه دوم فروشنده می‌شوند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها