|
کدخبر: 143121

دو دستگی حقیقی و حقوقی در بورس!

در روزی که شاخص کل بعد از چندین رفت و برگشت در نهایت با افت به کار خود پایان داد، نکته مهم تداوم رشد شاخص هموزن به واسطه اقبال حقیقی‌ها به کوچک‌ترهای بازار بود.

بورس دو دستگی حقیقی و حقوقی در بورس!

در این میان اتفاق جالب توجه این است که در حالی خالص خرید حقیقی‌ها صفر بود که این دسته از معامله‌گران در برخی از صنایع کوچک بازار به خوبی خریدار سهام بودند. به عبارتی دیگر امروز شاهد بیشتر شدن دو دستگی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار سهام بودیم. به نظر می‌رسد حقیقی‌ها بعد از عدم سود مناسب در نمادهایی که معامله‌گران حقیقی در آن‌ها فعال بودند حالا تصمیم گرفته‌اند در سمت دیگری از بازار فعال شوند.

مدتیست شتاب رشد شاخص هموزن بیشتر از شاخص کل شده است. امروز هم در حالی که شاخص کل بورس تهران با افت ۰.۲ درصدی مواجه بود، شاخص هموزن توانست یک درصد دیگر به ارتفاع خود اضافه کند. در همین راستا هم می‌توان خاطر نشان کرد که در پایان بازار امروز ۶۲ درصد از نمادها در مدار مثبت بودند و تنها ۳۸ درصد نمادها منفی بودند. اما با توجه به این که اغلب بزرگان بازار منفی بودند شاخص کل منفی شد.

امروز حقیقی‌ها هر چقدر سهام خریدند تقریبا همان‌قدر هم فروختند. به طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در بورس امروز و در شرایطی که ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و ETF دولتی) به حدود ۱۴.۹ هزار میلیارد تومان رسید، تنها ۲ میلیارد تومان بود. اما در روزی که حقیقی‌ها عملا سهام جدیدی نخریدند، رفتار آن‌ها در صنایع و نمادهای مختلف جالب توجه بود.

ورود حقیقی‌های قدرتمند به بازار؟

 قدرت خرید حقیقی‌ها نشان‌دهنده نسبت متوسط ارزش خرید حقیقی‌ها به متوسط ارزش فروش آن‌ها است. در صورتی که این عدد بزرگ‌تر از یک باشد نشان‌گر ورود حقیقی‌های بزرگ‌تر به یک نماد و اگر هم بین صفر و یک باشد نشان‌دهنده خروج حقیقی‌هایی که پرتفوی بزرگ‌تری دارند است. در بازار امروز این نسبت به ۱.۳ رسید که نشان می‌دهد به طور کل امروز حقیقی‌های قدرتمندتری وارد بازار شده‌اند.

نکته جالب توجه اما جزئیات خرید حقیقی‌ها در نمادهای مختلف بورس بود. در حالی در اغلب نمادها و صنایع بزرگ‌ بازار قدرت خرید حقیقی‌ها کمتر از یک بود (به معنی خروج حقیقی‌های بزرگ از این نمادها) که قدرت خرید این دسته از معامله‌گران در نمادهای کوچک و متوسط بازار در سطوح بالاتر از یک بود. به عبارتی دیگر امروز هم شاهد کوچ حقیقی‌های بزرگ بازار از نمادهای بزرگ به سمت کوچک‌ترها بودیم. به نظر می‌رسد رشد کمتر نمادهای بزرگ‌تر بازار که حقوقی‌ها در آن‌ها فعال‌تر هستند یکی از علت‌های این کوچ نقدینگی باشد. (در خصوص علت رشد کمتر این دسته از نمادها بخوانید: مقاصد گمنام پول بورسی‌ها)

با توجه به این که امروز تغییر مالکیت سهام تقریبا صفر بود، درجه حمایت حقیقی یا حقوقی (نسبت خالص خرید به کل ارزش معاملات خرد) هم در کل بازار صفر بود. اما نکته جالب در این میان تفاوت درجه حمایت این دو دسته از سهامداران در نمادهای مختلف بود. حقیقی‌ها بیشتر در خرید نمادهای کوچک و متوسط بازار فعال بودند و در سمت مقابل حقوقی‌ها هم بیشترین حمایت را از نمادهای بزرگ بازار داشتند.

در همین راستا می‌توان اشاره کرد که امروز بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع دارویی، بیمه‌ای و معدنی بود. این دومین روز پیاپی است که داروسازان بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه می‌کنند. (در خصوص علت اقبال مجدد به داروسازان بخوانید: چرا سهام دارویی صف شد؟) در سمت مقابل اما حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید را در صنایع چند رشته‌ای، بانک‌ها و خودروسازان داشتند.

در بین نمادها هم در حالی بیشترین ورود پول حقیقی به کاما، زاگرس و شجم بود که بیشترین خروج پول هم از حسینا، شستا و خودرو رقم خورد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این که صنعت بزرگ معدنی هم امروز با ورود پول حقیقی همراه شد همین اقبال بالا به کاما باشد. زیرا که دو نماد سنگ‌ آهنی بزرگ این صنعت یعنی کگل و کچاد مانند اغلب دیگر نمادهای بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند.

 

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    از دیدگاه اجتماعی به بورس نگاه نمی شود ا کنون با انبوهی از جوانان و میانسالان موا جه هستیم که به علت نا امیدی در بورس روان ی شدند و با ۱۰۰ درصد خسارت یا
    از بورس خارج شدند یا مستاصل و منتظر... فقط دعا کنید اقدام به خودکشی یا اقدام خرابکا رانه به خاطر انتقام از باعث و بانی این ش رایط نکنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها