|
کدخبر: 142502 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

توصیه مهم به بورس بازان

مسعود میرزا باقری با مثبت خواندن هفته پیش رو برای بازار سهام، در توصیه‌ای بورس بازان را دعوت به صبوری کرد.

بورس توصیه مهم به بورس بازان

در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع ۹۲ هزار واحد پایین آمد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت ۱۴ هزار و ۴۷۴ واحدی را پشت سر گذاشت. بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت مسیر کاهشی را طی کرد. شاخص کل بورس تهران در این این افت در حالی رقم خورد که تحلیلگران اجماعی در خصوص چرایی آن نداشتند. برخی کارشناسان رسیدن شاخص بورس به سقف مقاومتی تکنیکال را عامل افت بازار می‌دانند و برخی تحلیلگران بنیادی نیز افت هفته گذشته را طبیعی و استراحت بازار بعد رشدهای مداوم اخیر اعلام کردند.

افت بورس به علت انتشار یک شایعه

بیشترین اصلاحی که بازار پس از یکی دو هفته تجربه کرد، در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و این رویداد در حالی شکل گرفت که تمام اخبار اقتصادی جهان به نفع این بازار بود. افزایش قیمت کامودیتی‌ها و همچنین نفت و از طرفی رکود بازارهای ارز، سکه و خودرو و البته، گزارش مالی شرکت‌های فعال بورس حاکی از آن بود که این بازار باید به زودی شاهد یکی از بهترین سودهای خود باشد اما انتشار شایعه‌ای در فضای مجازی از حوزه سیاست آن‌قدر تأثیرگذار بود که زیر پای بورس و دل سهامداران را خالی کرد؛ و سبب شد در طول یک ماه اخیر، بورس شاهد ۹۲ هزار واحد افت باشد.

در همین رابطه با یک کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم ونظر وی را در این مورد پرسیدیم برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

مسعود میرزا باقری کارشناس بورس در گفتگو با گسترش نیوز درباره روند بازار سهام در هفته پیش گفت: بازار بورس در  هفته گذشته باخبر ناگهانی عرضه‌ اپال کانی پارس از زیرمجموعه‌های بانک و بیمه پارسیان و تقاضای بسیار شدید در نمادهای این دو شرکت آغاز شد و در میانه‌های هفته با عرضه های فوق شدید در نمادهای بزرگ بازار طوری منفی شد که مدیران سازمان از لغو عرضه اولیه اپال خبر دادند به امید اینکه از عرضه های پایان هفته کم کنند. هرچند درنهایت با اصلاح حدود ۱۰% عمده‌ نمادهای بازار آخر هفته را گذراندیم. اما معاملات پرحجم و قوی بود. این موضوع بسیار طبیعی است که بعد از سه تا چهار هفته مثبت عده‌ای از سهام‌داران اقدام به شناسایی سود و یا جابجایی سهام با توجه به شرایط موجود کنند.

رونق بازارها با توزیع واکسن کرونا

وی ادامه داد : اما این آخر هفته بسیار جذاب بود. خبر شروع توزیع گسترده واکسن کرونا به بازارهای جهانی رونق داد و از طرفی شاخص دلار کاهش یافت تا کامودیتی ها به شدت صعودی شوند. نرخ مس جهانی به بالای ۸۰۰۰ دلار رسید شمش فولاد تا ۵۵۰ دلار بالا رفته و ورق گرم هم تا ۷۰۵ دلار نرخ خورده در بین محصولات نفتی و پتروشیمی هم اوضاع بسیار جالب است نفت ۵۲ دلاری شد و پلیمرها تقریباً تمام ریزش‌های کرونایی را پس گرفته‌اند در محدوده‌های بالای ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شوند همین‌طور در بازار متانول قیمت‌های ۳۰۰ دلاری و بالاتر نرخ می‌خورد همین‌طور روغن پایه هم بالای ۷۰۰ دلار بود. خبرهای بازارهای جهانی معامله گران بازار سهام ایران را خوشحال می‌کند.

این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: خبرها در داخل هم منفی نبود برای روانکار ها افزایش نرخ ۵۰% مورد پذیرش قرار گرفته همین‌طور در شیوه‌نامه عرضه فولادی امیدهایی به تغییر و انعطاف وزارت صمت به وجود آمده.  به نظر می‌رسد در بسیاری از سهام صادراتی و کامودیتی محور بازار این هفته خریداران قوی‌تر ظاهر شوند و دست بالا را داشته باشند.

توصیه جدی به سهام‌داران

وی افزود: این نرخ‌های بازار جهانی اگر در باور بازاریان برای مدتی پایدار و یا صعودی باشد شرکت‌ها حتماً فروش‌های بسیار خوب و قابل توجهی خواهند داشت و ما شاهد جابجایی رکوردهای صادراتی و درآمد بالاتر شرکت‌ها نسبت به قبل خواهیم بود.

میرزا باقری در پایان توصیه‌ای به سهام‌داران کرد و بیان داشت: به سهامداران تازه وارد توصیه می‌شود تا درفروش سهام صادراتی صبوری کنند و تا زمانی که شرکت‌ها از لحاظ عملیاتی با مشکل جدی مواجه نشده‌اند بر روی فروش سهام پافشاری نکنند مگر آنکه اتفاقات بنیادی باعث تغییر در این عملکرد شود.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر