|
کدخبر: 137873 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با کارشناسان بورس:

بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

بازار سرمایه در هفته پیش سیر صعودی خود را که از دوهفته قبل آغاز شده بود را ادامه داد و بر مدار صعودی قرار گرفت. اما بازار سهام در هفته دوم آذر ماه و دومین هفته محدودیت های کرونایی چگونه خواهد بود؟

بورس بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

در جریان معاملات هفته گذشته حدود ۲۶۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سرمایه شد و ارزش معاملات رشد ۸۷ درصدی داشت. اما روند بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود، این سوالی است که خبرنگار گسترش نیوز از کارشناسان بازار سهام پرسیده است که می توانید در ادامه این گزارش را بخوانید:

حمید رضاپور کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند هفته بازار سهام گفت: هفته ای که گذشت دومین هفته سبزپوش برای بازار سرمایه بعد از ریزش سنگین اخیر بود.

رضاپور

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه هفته قبل، علاوه بر سهم های بنیادی و کلیدی، شاهد حرکت های خوبی در سهم های کوچک نیز بودیم که باعث رشد شاخص هم ورن هم شد. قفل سهام برخی شرکت ها که ماه ها در صف فروش بودند شکست و حتی برخی از آنها به صف خرید نیز رسیدند.

تاثیر قیمت گذاری دستوری فولاد بر بورس

رضاپور افزود: پایان انتخابات ریاست جمهودی امریکا و اعلام نتیجه قطعی آن که سایه سنگین خود را بر بازار بورس تهران نشانده بود نیز مزید بر علت شد تا هفته ای خوش برای سهامداران رقم بخورد. در همین زمینه کاهش قیمت دلار را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: البته در این میان تصمیمات تعجب برانگیزی در حوزه فولادی که صنعت مادر کشور به حساب می آید، از سوی دولتمردان گرفته شد که تاثیر خود را هر چند کوتاه مدت بر بازار گذاشت. در کنار فشار رسانه ها و فعالان فولاد باعث شد تا جلسه ای برگزار شود و سخنان شنیده شود . دولت باید توجه کند که قیمت گذاری های دستوری و هر آنچه به ضرر صادرات آن‌هم در این برهه با مشکلات اقتصادی عدیده ، همراه باشد، به نفع مردم و اقتصاد کشور نیست.

خوشبختانه در هفته گذشته در حجم معاملات نیز تحرکات خوبی را شاهد بودیم.

این کارشناس بورس در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی، کاهش قیمت ها در حوزه خودرو و دلار و طلا، هم چنان بهترین مرکز برای سرمایه گذاری بازار بورس است .لذا اگر چند هفته فضای ایجاد شده در بورس ادامه پیدا کند، دوباره اعتمادها برخواهد گشت و سرمایه های رفته مجددا به بازار می آید.

باید با هوشیاری باید وارد معامله شد

خبرهای خوبی نیز از مجلس مبنی بر بررسی طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی آمد که امیدواریم به طور کاملا واقعی سهامداران حقیقی را به حقوق شان برساند و مانند اغلب موارد ، سایه سنگینی دولت را بر سر این مجمع شاهد نباشیم.

رضاپور در پایان اظهار کرد: البته نکته مهم این است که از این پس با هوشیاری باید وارد معامله شد و سیستم معاملاتی را باید با شرایط به روز کرد و از آن استفاده کرد.

با توجه به شرایط پیش آمده، به نظر می آید در هفته جاری روال هفته گذشته تکرار شود و شاهد بازاری متادل رو به مثبت باشیم.

مسعود میرزاباقری دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره روند این هفته بازار سهام اظهار کرد: پس از گذشت دو هفته از آرامش نسبی و کاهش هیجانات سیاسی ناشی از مبهم بودن نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن بالاخره بازار ارز در ایران به ثبات نسبی رسید و همزمان بازار سهام که بسیار قبل تر از بازارهای دیگر اصلاح خود را از دو ماه گذشته آغاز کرده بود شرایط بهتری پیدا کرد.

مسعود

امیدواری بازارها به توزیع واکسن کرونا

وی افزود: قیمت ارز طبق پیش بینی، حدود ۲۰٪ از سقف ۳۰ هزارتومان تا ۲۴ هزار تومان کاهش یافت و حول این عدد نوسان میکند. این نرخ برای بازاری ها بسیار قابل قبول است چرا که عمده ی فروش شرکت ها در نیمه اول سال با نرخ دلار ۱۹ هزار تومانی قیمت خورده بود و حالا بازار به بالا رفتن سود ساخته شده در نیمه دوم سال امیدوار شده. در بازار های جهانی هم قیمت کامودیتی ها و انرژی با امیدواری به توزیع واکسن کرونا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رو به رشد است و این باعث دلگرمی سهامداران ایرانی به شرکت های صادراتی شده است.

میرزا باقری در ادامه بیان کرد: بازار سهام بعد از مدتها ریزش به این نتیجه رسیده بود که دیگر دلیلی برای این حجم از ترس وجود ندارد و برای اثبات این ماجرا گزارشات ۶ ماهه و عملکرد مهر و آبان ماه شرکت ها بسیار ستون های محکمی برای این استدلال بود. در دو هفته ی اخیر بسیاری از سهام بخشی از ریزش ها را جبران کردند و بخشی هم احتمالا در ادامه راه مشابهی را خواهند پیمود.

نیاز ایران به ارز آوری

این کارشناس بازار سهام در پایان اظهار کرد: اما موضوع داغ این روزهای بازار سرمایه مربوط به شیوه نامه جنجالی عرضه فولاد است باید دید مسئولان وزارت صمت و نمایندگان محترم مجلس روی چه چیزی پافشاری میکنند؟ آیا واقعا قیمت گذاری ها و اعمال دستورات تعزیراتی برای کنترل قیمت ها طی ۵ دهه ی اخیر ایران کاربرد داشته؟! چرا با مرور قوانین و مصوبات و ابلاغیه های سابق و عدم کارایی آنها از استهلاک انرژی و نیروی کار نمیکاهند. به نظر این شیوه نامه هم با توجه به تحت فشار قراردادن میزان صادرات فولاد کشور در نهایت به اصلاح و یا حتی عدم مداخله ی دست اندرکاران بیانجامد.

ایران در حال حاضر به ارز آوری نیاز دارد و هر قانونی که صادرات را با مخاطره مواجه کند بنظر سریعا باید حذف شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها