|
کدخبر: 142012

روز مهم برای بورس / ریزش‌ بازار مقطعی است؟

امروز روز مهمی برای بازار سرمایه است، چرا که میزان مقاومت بازار روشن می‎کند ریزش شاخص در هفته آتی تداوم دارد یا خیر.

بورس روز مهم برای بورس / ریزش‌ بازار مقطعی است؟

هرچند در هفته‌های اخیر همواره بازار سرمایه در آخرین روزها و پیش از تعطیلات، ریزش را تجربه کرده اما حالا برخی کارشناسان معتقدند مسیر حرکت بازار در روز جاری روشن می‌کند آیا فاز ریزشی بازار سرمایه وارد دور جدیدی شده است یا خیر.

دیروز بورس ریزش عجیب و غریبی را تجربه کرد.در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با بیش از ۳.۷ درصد افت به سطح یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحد رسید وارزش معاملات نیز با افت ۵۰ درصدی هفت هزار میلیارد تومان ثبت شد. عقب نشینی ۵۵ هزار واحدی بورس در حقیقت عقب‌نشینی از کف مقاومتی تعریف شده از سوی برخی کارشناسان محسوب می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳ نماد فارس به ملی و فولاد بیشترین تأثیرمنفی را بر شاخص داشتند همچنین به دلیل حجم بالای صفحه فروش در بیشتر نمادها نسبت تعداد خریداران به فروشندگان بسیار پایین بود به همین دلیل ارزش معاملات کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر سه گروه خودرو فلزات اساسی و بانک‌ها پرمعامله‌ترین گروه‌های بازار بودند و نمادهای خودرو فولاد و پالایش نیز بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند.امروز اما اتفاق دیگری نیزسبب شد بسیاری از سهامداران برداشتی منفی را نسبت به روزهای آتی داشته باشند. لغو عرضه اولیه اُپال که قرار بود امروز انجام شود نیز نشان داد شرایط بازار از نظر بازرگردانان مناسب نیست. در دوره ریزشی بازار سرمایه عرضه‌های اولیه متوقف شده بود.

طی سه روز بازار سرمایه با عقب‌نشینی نزدیک به ۹۷ هزار واحدی شاخص روبه‌رو شده است.

ریزش بازار مقطعی است؟

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا ریزش کنونی بازار مقطعی است یا شرایط برای عقب‌نشینی دوباره شاخص فراهم شده است یا خیر؟ گفت: من می‌توانم بگویم امروز روز بسیار مهمی برای بازار سرمایه است. وی در توضیح این مطلب افزود: تا جایی که من اطلاع دارم که قرار است امروز حمایت‌های ویژه‌ای از بازار سرمایه صورت گیرد اما اگر این حمایت‌ها کافی نباشد و میزان تقاضا نتواند حجم عرضه را پوشش دهد، ریزش شاخص بورس در هفته آینده نیز ادامه دار خواهد بود. وی گفت: اما اگر فردا ثباتی نسبی بر بازار حاکم شود، می‌توان امیدوار بود که روند کنونی متوقف گردد.

به گفته وی مقاومت بازار در روز چهارشنبه تعیین‌کننده روند حرکت بازار سرمایه در هفته آتی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که ماجرای دخالت رباتیک و خریدهای رباتی در بازار چیست؟ گفت: من مجدانه از بازار سرمایه تقاضا دارم نسبت به شفاف‌سازی این موضوع اقدام کنند و پاسخ دهند که آیا معامله رباتی در بازار اتفاق افتاده است یا خیر؛ چرا که من به عنوان یک کارشناس نمی‌توانم به این سئوال پاسخ دهم.به گفته وی این موضوع روشن می‌کند ریزش‌های اخیر پشت پرده‌ای دارد یا خیر.

وی گفت: لازم است هر چه سریعتر مقامات بازار سرمایه در مصاحبه‌ای تکلیف ماجرای معاملات رباتی در بازار را روشن کنند و صراحتاًبا تایید یا تکذیب به این موضوع از جولان بیشتر شایعات پیشگیری نمایند.

این کارشناس تاکید کرد معاملات الگوریتمی تنها توسط بازارگردانان مجاز است و برای سایر سهامداران منع قانونی برای ورود به چنین معاملاتی وجود دارد از این رو هر چه سریعتر باید و موضع سازمان در قبال این شایعه روشن گردد.

او همچنین در خصوص دلایل لغو عرضه اولیه شرکت اپال در روز چهارشنبه گفت: به نظر می‌رسد این اقدام اقدام درستی بود چرا که این عرضه اولیه نیاز به ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشت؛ در نتیجه با توجه به شرایط بازار پیش‌بینی می‌شد چنین اعتباری به سمت عرضه اولیه نیاید و حتی انجام این عرضه اولیه تشکیل بیشتر صف‌های فروش را به همراه داشته باشد.

 وی لغو این عرضه اولیه را کار درستی دانست و تاکید کرد: فعلاً بازار کشش عرضه‌هایی با این حجم را دارا نیست.

منبع: خبر آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    با سلام این قالیباف که گماشته نوسان بگیر ان گردن کلفت هستش باید اخراج بشه.اصلا ای ن کاره نیست.

ارسال نظر