|
کدخبر: 141451

طراحی پروژه های سودآور برای پذیره ‌نویسی در فرابورس

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء از فروش ۲ هزار میلیارد اوراق منفعت آزادراهی در زمان افت شاخص و طراحی ۴.۵ میلیارد دلار و ۱.۱ هزار میلیارد تومان پروژه مختلف سودآور و رایزنی پذیره‌نویسی در فرابورس خبر داد.

بورس طراحی پروژه های سودآور برای پذیره ‌نویسی در فرابورس

سعید محمد در نشست سالروز تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: در راستای تحریم بودن قرارگاه خاتم درخواست کردیم مراکز خاصی برای قرارگاه در دولت بابت امور مالیاتی در نظر گرفته شود. افراد خاص مورد وثوق و تأیید صلاحیت‌شده آنجا فعال باشند تا اظهارنامه‌های مالیاتی قرارگاه به آن بخش برود و اطلاعات قرارگاه خارج نشود. شعبات مالیاتی مشخصی با افراد مشخص در دولت داریم که سالانه مالیات و بیمه قراردادها را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اینکه قرارگاه خاتم کل شرکت‌ها و اعضای هیأت مدیره را منتشر کند از آن منظر که تحریم هستیم عاقلانه نیست. افزایش عمق داخلی‌سازی را دنبال کرده و در سفارش‌گذاری‌ها تأکید می‌کنیم همه اجزاء مشخص باشد و اعلام شود از کدام شهر خریداری شده است. صندوق پروژه یکی از تکنیک‌های تأمین منابع است و باید یک سری شرکت بزرگ اعتمادسازی کنند تا مردم با کسب اعتماد پذیره نویسی کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۴.۵ میلیارد دلار و ۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه مختلف در بسترهای دقیق طراحی کردیم. پروژه‌هایی انتخاب شد که سود مناسبی داشته باشد و رایزنی کردیم در فرابورس پذیره نویسی شود. در دنیا بر اساس اعتبار، بنگاه‌ها ارزشیابی می‌شوند و پذیره نویسی بر اساس اعتبار تا سقفی انجام می‌شود. درخواست شد تضامین ملاک قرار گیرد که اگر حل و فصل شود جذابیت ویژه در فرابورس برای مردم ایجاد کنیم. قرارگاه سهامدار خواهد ماند و سعی می‌کند مدیریت را حفظ باشد تا مردم مطمئن باشند.

تکمیل ۳۷ پروژه مهم در ۶ ماه آینده

محمد عنوان کرد: قرارگاه با ۵ هزار شرکت خصوصی همکاری می‌کند و باید به این سمت تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های مختلف برویم. تحریم‌ها موجب شده در برخی موارد در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و کشاورزی دچار آسیب شویم و فشار روی مردم باشد اما قرارگاه با رصد گلوگاه‌ها نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی و ورود کرده است.

وی افزود: سال ۹۹ هر هفته یک پروژه تحویل دادیم و در ادامه هم همین گونه است. در ۶ ماه آینده ۳۷ پروژه مهم را تکمیل کرده و تحویل می‌دهیم و با توجه به ظرفیت‌های بودجه امیدواریم از دارایی‌های غیرمولد دولت استفاده کنیم. ضرورت دارد نقدینگی نزد مردم و دارایی‌های غیرمولد نزد دولت به اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد.

ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در دو سال

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء درباره فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: استحصال گاز از اعماق زمین در پارس جنوبی و اتصال به پالایشگاه‌های عسلویه در ۲۴ فاز اجرا می‌شود. همراه گاز، میعانات گازی با خط لوله ۳۸۰ کیلومتری به بندرعباس و ستاره خلیج فارس می‌رود. پارس جنوبی هم ۸۵ درصد گاز شیرین داخل را تأمین می‌کند. این گاز در نیروگاه‌های گازی تبدیل به برق می‌شود و میعانات گازی به ستاره خلیج فارس می‌رود و به بنزین تبدیل می‌شود. اگر نتوانیم برای میعانات گازی برنامه ریزی کنیم، عملا استحصال گاز مختل می‌شود.

محمد اضافه کرد: ستاره خلیج فارس امروز حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت را در روز به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌کند. فاز ۴ به دلایلی متوقف شد و سیراف در اولویت قرار گرفت. مقرر شد فاز جدید به عنوان شرکت جدید با نام مهر خلیج فارس در قالب پتروپالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس ۱۲۰ هزار میعانات گازی به فرآورده تبدیل کند.

وی ادامه داد: در ستاره خلیج فارس آب، برق و گاز بصورت مازاد طراحی شده است. احداث فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در ستاره خلیج فارس ۴۷۰ میلیون یورو هزینه دارد. در صورتی که اگر بخواهیم همین را در سیراف احداث کنیم برای ۱۲۰ هزار بشکه یک میلیارد یورو منابع لازم داریم. پروژه جدید بصورت پترو پالایشگاه طراحی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: امروز بحران داخل، واردات بی‌رویه مواد پایین‌دستی صنعت نفت و گاز است که ارزبری دارد و به صلاح نیست. فاز جدید بر اساس تولید مواد اولیه صنایع نساجی، شوینده و صنعت پت طراحی شده و دو ساله تکمیل می‌شود. احداث پتروپالایشگاه‌ در راستای جلوگیری از خام فروشی نقش موثری دارد. برای پتروپالایشگاه و صنایع معدنی تلاش می‌کنیم از اوراق منفعت در بورس استفاده کنیم که امید می رود تا پایان سال بخشی از پروژه‌های مالکیتی از طریق فرابورس تأمین مالی شود.

فروش ۲ هزار میلیارد تومان اوراق منفعت آزادراهی در بورس

محمد با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازار سرمایه تاکید کرد: زمانی که بورس دچار افت شدید بود برای بخش آزادراهی در ۱۶ دقیقه ۲ هزار میلیارد تومان اوراق منفعت آزادراهی فروختیم. طلب قرارگاه خاتم الانبیا از دولت ریالی و ارزی است. قبل از تغییرات قمیتی اخیر ارز ۴۲ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشتیم که البته با تغییرات نرخ ارز این عدد بالا و پایین می‌شود. در راستای تأمین مالی توافقاتی با دولت در بودجه داشتیم. استفاده از اوراق خزانه را در دستورکار و تأمین مالی از محل بازار سرمایه را دنبال و فروش اموال و دارایی‌های قرارگاه را در بخش‌هایی که امکان دارد، اجرا می‌کنیم.

 

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها