|
کدخبر: 140919

پیش‌بینی جذاب از وضعیت بورس در هفته پیش رو

«همانطور که انتظار می‌رفت در محدوده‌ی مقاومتی ۱.۵۰۰۰۰ الی ۱.۵۵۰۰۰ شاخص کل شاهد افزایش عرضه‌ها هستیم که در کنار حجم معاملات بالا، باعث دست به‌دست شدن سهام و تخلیه‌ی فروشنده‌ها در بازار خواهد شد و مسیر را برای شروع یک رالی صعودی دیگر مهیا خواهد کرد.» این بخشی از تحلیل فرشاد سیفی، متخصص بازار سرمایه درمورد وضعیت فعلی بورس است.

بورس پیش‌بینی جذاب از وضعیت بورس در هفته پیش رو

درشرایطی که بازار سهام روزهای ابتدایی هفته را مثبت آغاز کرد، در اواسط هفته نوسانات ضعیفی را تجربه کرد و درحالی که بیشتر گروه‌های بورسی حالت صعودی به خود گرفته بودند شاخص کل بورس ۵ هزارواحد افت به کار خود پایان داد. در بررسی بیشتر نوسانات هفته گذشته و پیش‌بینی بازار در هفته آینده با کارشناس بازار سهام و تحلیلگر بنیادی بورس به گفت‌وگو پرداختیم.

فرشاد سیفی، کارشناس بازار سهام و تحلیلگر بنیادی بازار بورس مطرح کرد: در جریان معاملات ۱۹ آذر ماه، بار دیگر علی رغم اینکه بیشتر گروه‌ها و صنایع مختلف در مسیر صعودی قرار گرفتند و بیشتر از ۴۰ درصد نمادها در وضعیت صف خرید قرار داشتند، اما شاخص‌کل بورس با افتی ۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد تا همچنان توجه سهامداران به شرکت‌های کوچک بازار سرمایه باشد. شاخص‌ هم وزن ۱.۴ درصد رشد کرد.

وی ضمن اشاره به ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس گفت که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۱۶ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان رسید و بیش از ۶۸۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی و با رشد بیش از یک درصد ۴۳۱ نماد و افت بیش از یک درصد ۱۲۱ نماد مواجه بودیم.

سیفی یادآور شد که نمادهای اخابر و حکشتی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص و نمادهای فارس، کگل، شستا، شپنا و شتران بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

این کارشناس تشریح کرد: چهارشنبه شاهد ورود ۶۸۳ میلیارد تومان پول حقیقی (یا خروج حقوقی) به (از) بازار بودیم (سهام و حق تقدم به صورت خرد) که در بین روزهای پایانی هفته نیمه دوم سال رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. لازم به توضیح است که امروز در بخش خرید، ۸۹ درصد خرید‌ها توسط حقیقی‌ها و ۱۱ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در بخش فروش نیز ۸۵ درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و ۱۵ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

او اظهارکرد: چهارشنبه ارزش معاملات خرد بیش از ۱۶۶۸۵ میلیارد تومان بود که عدد خوبی برای معاملات پایان هفته محسوب می‌شود و روند صعودی شاخص همچنان حفظ شده است. روند شاخص خودش نشان دهنده همه چیز است و ممکن است چند روزی در میانه وضعیت نوسانی باشد که طبیعی و برای سلامت روند لازم است.

سیفی بابیان این که تعداد کل معاملات در آخر هفته قبل نسبت به سه شنبه ۳۴ درصد افزایش یافت گفت که تعداد معاملات امروز برابر ۴ میلیون و ۴۴۱ هزار واحد بود و حجم کل معاملات نسبت به دیروز تنها ۳ درصد کاهش یافت و به مقدار ۱۷ میلیارد و ۲۱۱ میلیون برگه سهم رسید. بنابراین بازار خوبی داشتیم و در زمان انتهایی بازار تقاضای خوبی را شاهد بودیم که مژده هفته آینده خوبی را می‌دهد و ارزش معاملات همچنان عالی است.

استراتژی‌های مناسب برای خرید سهام

این کارشناس بنیادی بازار سهام تاکید می‌کند همیشه سود در خرید مناسب نیست، سود در فروش هم مناسب است یک استراتژی باید طراحی کردبرای خرید چندین معیار رو بررسی کرد.

او درادامه چند مورد از آنها را شرح داد:

۱- بنیاد سهم را بررسی کنید؛ آیا بنیاد مطلوب دارد؟ اخبار بد پیرامون سهم نیست؟ آیا شرکت ارزش ذاتی بالاتر از نرخ تابلو دارد یا کمتر؟ وضعیت سود‌سازی شرکت نسبت به سال‌های قبل به چه صورتی بوده است؟ آیا سود شرکت از کیفیت لازم برخوردار بوده؟ آیا جریان‌های نقدی عملیاتی شرکت تراز مثبت دارد و.....

۲- وضعیت نماد را از سایت فناوری اطلاعات سازمان بورس بررسی کنید. در ماه‌های اخیر حجم معاملات به چه شکل و خرید‌های حقوقی چه شکلی بوده و اینکه قدرت خریدار به فروشنده چطوری بوده است و....

۳.در نهایت با تحلیل تکنیکال وضعیت چارت سهم را مورد بررسی قرار دهید که آیا از نظر تکنیکال سهم در نرخ مناسبی است؟

وی تاکید کرد که برای فروش نیز باید در نقطه مناسب و با کسب سود از سهم خارج شوید و طمع نکنید و قانع باشد. با توجه به مطالب مطرح شده توسط دولت به شرح ذیل که برای بازار سرمایه حایز اهمیت می‌باشد مطرح شده است.

۱. همتی، رئیس کل بانک مرکزی: امکان افزایش قابل توجه سود بانکی وجود ندارد. فعالان بازار سرمایه اطمینان داشته باشند، بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد. ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم.

۲. موسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت عبور از خام‌فروشی و افزایش تولید محصولات پتروشیمی، خواستار تنفس خوراک و اعطای وام با تنفس ۶ ماهه به پتروپالایشگاه‌ها شد.

۳. محمد صادق غزنوی، مدیرعملیات بازار شرکت فرابورس تقریبا همه فعالان بازار سرمایه بر دامنه نوسان پویا اجماع دارند.

۴. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ در پی بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی به دنبال خروج امریکا از برجام و ممنوعیت صادرات نفت، منفی ۹.۴۶ درصد بوده و طی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منفی ۵.۹۸ و مثبت ۳.۱۲ درصد پیش‌بینی شده است.

سیفی در ادامه همچنین به محدوده مقاومتی شاخص افزود: همانطور که انتظار می‌رفت در محدوده‌ی مقاومتی ۱.۵۰۰۰۰-۱.۵۵۰۰۰ شاخص کل شاهد افزایش عرضه‌ها هستیم که در کنار حجم معاملات بالا، باعث دست به‌دست شدن سهام و تخلیه‌ی فروشنده‌ها در بازار خواهد شد و مسیر را برای شروع یک رالی صعودی دیگر مهیا خواهد کرد.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که به نظر من یکی از تاکتیکی‌ترین استراحت‌های بورس را در چند ماه اخیر شاهد هستیم و بسته به شرایط گروه‌ها یک اصلاح کم عمق (حدود ۱۰ و نهایتا ۱۵ درصد از پیک قیمتی ثبت شده در چند روز اخیر) را در برخی سهام شاهد خواهیم بود که البته تاکنون بین ۵ تا ۷ درصد در برخی سهام اصلاح صورت گرفته است. بنابراین اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد اصلاح‌ها بسیار کم عمق خواهند بود.

وی از دیدگاه تکنیکال نیز تصریح کرد که شاخص در حال ساخت x موج است که انتظار می‌رود در محدوده‌ی فعلی پایان یابد، امکان گسترش و صعود تا حوالی ۱.۶۳۰۰۰ نیز وجود دارد و بعد از استراحتی کوتاه رالی صعودی جدید شکل می‌گیرد.

سیفی بابیان این که دو عامل تعیین‌کننده پیش روی بازار قرار دارد، گفت: نخست بودجه سال آینده‌ی کشور است که به نظر من بسیار تورمی در نظر گرفته شده و ممکن است کلیات آن به دلیل فشاری که به دولت آینده وارد خواهد کرد توسط مجلس تایید نشود.

این کارشناس بازار سهام اضافه کرد که مفاد بودجه همیشه برای شرکت‌های بورسی مهم است. زیرا بعضا تغییراتی را در درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌کند. اگر دولت منطقی رفتار کند نباید به درآمدهای شرکت‌های بزرگ دست‌اندازی کند. زیرا فروش سهام به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی را قطعا از دست خواهد داد. بنابراین معقول است که بازار سرمایه از بودجه آسیب نبیند.

او ادامه می‌دهد که عامل دوم نرخ دلار است و به نظر می‌رسد در محدوده‌ی ۲۵ تا ۲۷ هزارتومان در نوسان باشد و گزینه‌ جذب سرمایه‌های سرگردان نیست. زیرا انتظارات تورمی که به علت فشارهای تحریمی شکل گرفته بود از بین رفته است و تنها عاملی که می‌تواند موجب رشد نرخ دلار شود، انتظارات تورمی ناشی از بودجه‌ی تورمی کشور است که در صورت تصویب و اجرا (به همین شکلی که ارائه شده) باعث ایجاد تورم در سال آینده خواهد شد. بنابراین باید دید مجلس چه واکنشی به بودجه‌ی اعلامی دولت خواهد داشت.

تحلیلگر بنیادی بازار بورس با اشاره به نوسانات منفی روزهای اخیر عنوان کرد: منفی‌های این روزها آخرین درصدهای اصلاح کوتاه مدت بورس خواهد بود و به‌تدریج شاهد ورود بیشتر نقدینگی در هفته‌های آتی به بورس خواهیم بود. اما منفی‌های با درصد قیمتی پایین ولی پر حجم، نشان از ورود نقدینگی جدید و شناسایی سود قدیمی‌ترها دارد.

او تاکید کرد که بورس با شیب ملایم در یک رالی صعودی پایدار قرار خواهد گرفت زیرا حجم بسیار خوبی در این چند روز در بازار دست به‌دست شده است و زمینه‌ی لازم برای شکل‌گیری روند صعودی را مهیا کرده است.

مجموعه دلایلی برای نوسان قیمت‌ها در بازار بورس وجود دارد، چیست؟

سیفی ضمن بیان این سوال، ادامه داد که در هفته گذشته سهامداران بازار سرمایه منتظر عرضه اولیه یک شرکت جدید بودند. بخشی از هیجان‌ سرمایه‌گذاران ناشی از این عرضه بود. چراکه عده‌ای برای خرید عرضه اولیه اقدام به فروش بخشی از پرتفوی خود کردند تا برای خرید عرضه جدید، نقدینگی داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی باید بدانیم وضعیت خاص اقتصادی امروز به گونه‌ای است که حتی یک بهانه کوچک ‌یا شایعه در فضای مجازی بدلیل عدم نظارت کافی مسئولان می‌تواند وضعیت بازار سهام را رو به پایین یا رو به بالا متحول کند. شایعات بی‌پایه و اساس، بخش جدا ناپذیری بازارهای مالی است. البته این شایعات ذات بازار است و از گذشته تا به امروز هم تنها به سهامدارن باهوش کمک کرده‌اند تا سهم مورد نظر خود را چند درصد پایین تر بخرند. با توجه به شرایطی که بازار فعلی دارد باید چارچوبی تعیین شود که سرمایه‌گذاران در محیطی امن سرمایه‌گذاری کنند.

روند بازار برای هفته پیش رو

سیفی در انتهای گفت‌وگو به پیش‌بینی وضعیت بورس در هفته پیش رو پرداخت و بیان کرد: مادامی که نقدینگی به سمت بازار سهام روانه باشد، انتظار رشد و رونق بورس و معاملات آن هم وجود دارد و به نظر می‌سد حداقل طی ماه‌های آینده نیز چشم‌انداز بازار مثبت و در مسیر رشد باشد. اما با این تفاوت که این رشد نباید خیلی سریع باشد و آهنگی متعادل و رو به جلو را تجربه ‌کند. ازطرفی شاید بهترین استراتژی این روزهای بازار یافتن تک سهم‌های پرظرفیت و دنبال کردن جریان نقدینگی در صنایع به همراه صبر باشد که این مستلزم‌حمایت از کلیه نمادها اعم از ریز و درشت توسط بازارگردان‌ها و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر بازیگردان‌های سهم است.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها