|
کدخبر: 140138

گروه‌های جذاب بورسی از نظر کارشناسان

‌محمد نوربخش و شایان کرمی دو کارشناس بازار سرمایه به بررسی کلیت بازار سهام پرداخته و هر کدام چند گروه را برای سرمایه‌گذاری جذاب ارزیابی کردند.

بورس گروه‌های جذاب بورسی از نظر کارشناسان

کرمی عقیده دارد عمده رشدی که پس از انتخابات امریکا در بازار سرمایه شاهد بودیم به دلیل اصلاح اخیر بازار بود. چراکه قیمت‌ها به پایین‌تر ارزش واقعی رسیده بودند. اکنون بعد از رشد ۳۰ درصدی بازار یعنی حرکت شاخص از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به نظر می‌رسد قیمت عمده سهم‌ها به تعادل رسیده است. اما برای تداوم رشد بازار باید شاهد متغیرهای رشدی باشیم؛ از جمله افزایش نرخ ارز که فعلا رخ نداده و بیشتر شاهد ثبات آن هستیم.

چشم‌انداز بازار ارز را فعلا صعودی نمی‌بینیم و به ویژه اگر انتخاب بایدن نهایی و بحث مذاکرات باز شود، چشم‌انداز سیاسی بیشتر تعدیل شده و دلار چشم‌انداز صعودی خود را تا مدت‌ها از دست خواهد داد. دیگر متغیر رشدی می‌تواند افزایش قیمت کامودیتی‌ها باشد که البته اخیرا رشد داشته‌اند، اما بازار سهام معمولا کمتر به آنها توجه می‌کند و عمدتا انتظارات خود را با دلار تغییر می‌دهد.

در مجموع به نظر می‌رسد اکنون قیمت‌ها به تعادل رسیده و بورس بر یک تراز تعادلی در حال حرکت است. از این پس نیز معامله‌گران به گروه‌ها و شرکت‌هایی توجه خواهند کرد که ظرفیت رشد داشته باشند؛ به این معنا که تغییری در سودآوری یا دیگر شرایط آنها به وجود آید.

احتمال اصلاح و سپس برگشت دوباره شاخص نیز وجود دارد و انتظار می‌رود شاخص کل نوساناتی بین بازه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد داشته باشد و در حفظ تراز یک میلیون و ۵۰۰ هزار موفق باشد.

در صورت افت دلار امکان افت بورس نیز وجود دارد، اما انتظار داریم گزارش‌های خوبی در ۹ ماهه داشته باشیم. چون دلار فعلا باثبات است ممکن است بازار نسبت قیمت بر درآمد (P/E) خود را کاهش دهد؛ اما اگر دلار روند صعودی به خود بگیرد امکان بهبود شرایط بازار سهام وجود دارد. اما در مجموع بازار سهام را در کوتاه‌مدت تعادلی پیش‌بینی می‌کنم تا زمانی که فضای مبهم سرمایه‌گذاری کمی تعدیل شده و بتوانیم چشم‌انداز بهتری از سایر متغیرهای تاثیرگذار داشته باشیم.

با توجه به آنکه گروه بانکی حرکت چندانی نسبت به سایر صنایع نداشته و همچنین به دلیل وابستگی کمتر به نرخ ارز، می‌تواند گزینه کم‌ریسکی برای سرمایه‌گذاری باشد. گروه فلزات نیز به دلیل رشد قیمت کامودیتی‌ها و گزارش‌های خوب ۹ ماهه جذاب ارزیابی می‌شوند.

 در خصوص پالایشی‌ها نیز به نظر می‌رسد به واسطه صندوق پالایشی یکم حمایت‌های خاصی از آنها صورت می‌گیرد و از نظر معاملاتی نیز جذاب به نظر می‌رسند و امکان نوسان‌گیری خوبی از آنها وجود دارد. ضمن آنکه باید در نظر داشت زمانی که کلیت بازار به تعادل می‌رسد پول به سمت گروه‌های کوچک‌تر نیز حرکت می‌کند.

صنایع برنده و بازنده پس از حذف رانت‌ها

نوربخش می‌گوید استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در مقطع کنونی باید مبتنی بر تحلیل سهم‌ها با فرض حذف برخی رانت‌ها باشد. با توجه به کسری‌های احتمالی در بودجه سال آینده کشور باید در انتظار آن باشیم که مجلس برخی رانت‌ها را حذف کند. از گروه‌هایی که آسیب بیشتری می‌بینند احتمالا فولاد و سنگ‌آهنی‌ها به واسطه افزایش احتمالی نرخ انرژی و افزایش نرخ حقوق و دستمزد باشند. اما سهم‌های غذایی، لبنیاتی و دارویی می‌تواند موردتوجه باشد؛ چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی که به برخی سهم‌های این صنایع تخصیص می‌یابد، احتمالا به مرور حذف شود. وی بخشی از علت اقبال اخیر به صنعت غذا نیز همین مورد در کنار افت‌های بسیار شدید آنها در گذشته است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها