|
کدخبر: 139241

۲۱۷ هزار بازیگر جدید در بورس

در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما ۲۱۷هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را دوباره به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما ۲۱۷هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. بورس بازان روزهای عجیبی را در این بازار رصد می‌کنند. چهار ماه سخت برای سهامدارانی که توفانی از اصلاح و ریزش نرخ را پشت‌سر گذاشته است. هجوم سهامداران به سمت درهای خروج این سیگنال را به بازار می‌داد که پرونده سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به‌زودی بسته می‌شود، اما از چهارمین هفته آبان‌ماه بورس تهران روی دیگر خود را به سهامداران نشان داد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را دوباره به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

دلار و طلا در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی به سر می‌برند، از این رو تحلیلگران بر این باورند که با تداوم وضعیت بازارهای موازی و کاهش بازدهی آنها شاهد ورود احتمالی بخشی از پول خارج شده از این بازارها به بورس خواهیم بود که می‌تواند نقدینگی جدیدی را وارد بازارسرمایه کند. نرخ تورم، افزایش قیمت‌های جهانی و تعیین تکلیف انتخابات امریکا در سه هفته اخیر از پیچیدگی روند معاملات کاسته و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای ورود به این بازار پیدا کرده‌اند. رشد شاخص در سه هفته اخیر نشان می‌دهد پول حقیقی وارد شده به بورس می‌تواند موجی از امیدواری به سبزپوشی شاخص راه بیندازد و اعتماد سهامداران را بار دیگر بازگرداند. در این میان بررسی‌ها نشان از افزوده شدن ۲۱۷ هزار کد معاملاتی جدید در آبان‌ماه و رسیدن مجموع سهامداران بورسی به ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر دارد.

صدور کد بورسی در آبان کاهش یافت

بازار سرمایه سال ۹۹ را با فرازو فرود متفاوتی پشت‌سر گذاشته است، به‌طوری که در ابتدای سال و رشد حبابی نرخ سهام، شاهد روند صعودی ورود مردم به بورس بودیم، اما از اواسط تابستان و از آغاز ریزش قیمت‌ها روند صدور کد‌های معاملاتی نیز وارد فاز دیگری شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان با فروکش کردن ریزش‌ها و جزر و مد بازار، تالارهای شیشه‌ای حضور بخش جدیدی از معامله‌گران را تجربه می‌کنند. با نگاهی به آمار صدور کدهای معاملاتی در آبان‌ماه و تا قبل از پایان اصلاح شاخص متوجه می‌شویم که سرعت صدور کدهای معاملاتی از ابتدای سال رو به کندی می‌رود. براساس گزارش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هشتمین ماه سال، ۲۱۷ هزار نفر برای دریافت کد معاملاتی در سامانه سجام ثبت‌نام کردند تا کل ثبت‌نام‌کنندگان به رقم ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر برسد که البته متوسط تعداد و رقم صدور کدهای معاملاتی در ماه‌های اخیر چندان بالا نیست.

گرچه تعداد کدهای معاملاتی در هشت ماه امسال۲۱ میلیون نفر را رد کرده و نسبت به ماه‌های ابتدای سال ۹۹ از سرعت این روند کاسته شده اما بررسی کدهای صادرشده نشان می‌دهد در مقایسه با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بورسی صادر شده تا پایان سال ۹۸میزان صدورکدهای معاملاتی سال ۹۹ با همه اتفاقات عجیب و غریبی که تجربه کرده با رشد ۸۳درصدی همراه شده است. در حالی ۲۱۷ هزار کد معاملاتی در دومین ماه خزان بورس صادر شده که تا دو هفته قبل، روند دادوستدهای بازار همچنان تحت‌تاثیرانتخابات ریاست جمهوری امریکا با اما و اگرهای بسیاری مواجه بود. برخی کارشناسان انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده را خطری جدی برای بازار سهام عنوان می‌کردند. بورس تهران زیر سایه انتخابات امریکا و مشاجرات لفظی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. دو قطبی شدن بازار به سهام ریالی‌محور و دلاری‌محور یکی از مهم‌ترین پیامد‌های انتخابات است که به التهابات این بازار پرحاشیه دامن زد.

از سویی دیگر نزول شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، تداوم جلسات شبانه سیاست‌گذاران بورسی و بازار داغ شایعات افزایش نرخ سود بانکی و قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، هشدار کارشناسان در مورد خروج سهامداران از بازار را به‌دنبال داشت؛ بر همین اساس بسیاری از فعالان بورسی از ادامه‌دار شدن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران پس از تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذاران و کاهش شدید درخواست سرمایه‌گذاران برای دریافت کدهای معاملاتی در ماه‌های آتی خبر می‌دادند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر