|
کدخبر: 138039

چراغ سبز بازار جهانی به بورس تهران

امروز هم بازار سهام مثبت بود و شاخص‌های بورس تهران در مسیر صعودی حرکت کردند. از نکات مهم بازار امروز که نخستین روز معاملاتی بعد از شهادت محسن فخری‌زاده بود، اقبال بالای معامله‌گران حقیقی به بورس تهران بود.

به طوری که امروز حقیقی‌ها خالص خرید مثبت داشتند. در این میان چرخش دوباره سهامداران به سمت نمادهای کامودیتی‌محور هم در نوع خود جالب توجه بود. در روزی که بانک‌ها و خودروسازان با افت قیمتی مواجه بودند این نمادهای بزرگ کالایی بودند که بورس را مثبت نگه داشتند.

رشد پرشتاب شاخص‌ها

امروز شاخص کل صعودی کار خود را شروع کرد اما در همان دقایق نخست بازار با چالش مواجه شد و اندکی عقب‌نشینی کرد. اما دوباره اقبال معامله‌گران به بازار سهام جلب شد و سهام در مسیر صعودی قرار گرفت. به این ترتیب در پایان بازار شاخص کل با رشد بیش از ۲۳.۵ هزار واحدی (معادل ۱.۷ درصد) به کار خود پایان داد. در همین راستا فاصله شاخص کل تا کانال ۱.۴ میلیون واحدی به کمتر از ۱۰ هزار واحد رسید تا امید به فتح مجدد سطوح از دست رفته بیشتر شود. شاخص هموزن هم امروز چنین وضعی داشت و از ابتدای بازار با شیب ملایمی در مسیر صعودی قرار داشت. شاخص هموزن که از تمام نمادها به یک اندازه تاثیر می‌پذیرد در پایان بازار امروز رشد ۱.۶ درصدی را به ثبت رساند.

اقبال مجدد به نمادهای کالایی

در طول بازار امروز شاهد چرخش بورس‌بازان از نمادهای بزرگ غیرکالایی مثل بانک‌ها و خودروسازی‌ها به نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور بودیم. به طوری که در حالی بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع بانکی و خودروسازی بود که در عوض بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در صنایع و نمادهای کالامحور بود. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اقبال بالا به نمادهای کالایی قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی باشد. طی روزهای اخیر شاهد شتاب بالای کامودیتی‌ها در بازار جهانی و فتح سطوح چند ساله هستیم.

رشد قیمت‌ها در بازار جهانی به حدی بوده که از نظر بسیاری از معامله‌گران حتی افت‌های احتمالی پیش‌روی دلار را هم جبران کرده است. به عنوان مثال مس به عنوان دماسنج تولیدات صنعتی جهانی طی یک ماه گذشته حدود ۱۲ درصد رشد داشته و به سطوحی رسیده که طی ۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اغلب فلزات و دیگر کامودیتی‌ها هم وضعی مشابه دارند.

در سمت دیگر بازار دو صنعت بزرگ غیرکالایی یعنی خودروسازی و یانک‌ها قرار داشتند. این دسته از سهم‌ها که از روز چهارشنبه با افت قیمت در پایان بازار سیگنال شروع منفی در بازار امروز را می‌دادند، امروز را منفی آغاز کردند و منفی هم به پایان رساندند. نکته مهم این دو صنعت این بود که بیشترین ارزش معاملات و در عین حال بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد در بازار پرریسک امروز حقوقی‌ها تمام سعی خود را کردند تا این دو دسته از نمادها در صف فروش قفل نشوند و بازار به طور هیجانی منفی نشود.

پیش‌بینی بورس فردا با آمارها

در پایان بازار امروز ۳۱ درصد از نمادها در سطوحی پایین‌تر از قیمت معامله در حال معامله بودند. آخرین قیمت ۶ درصد از نمادها با قیمت پایانی برابر بود و ۶۳ درصد از نمادها هم در سطوح بالاتری از قیمت پایانی در حال معامله بودند. به همین ترتیب به نظر می‌رسد که پایان بازار امروز سیگنالی از شروع مثبت بورس فردا می‌دهد.

البته طی روزهای اخیر و با اعمال تروریستی دشمنان بار دیگری ریسک‌های سیستماتیک بالا رفته است و با توجه به افزایش این‌گونه ریسک‌ها نمی‌توان به سادگی به آمارها برای پیش‌بینی بورس اتکا کرد.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز تنها ۳۰ درصد از نمادها در سطوح قیمتی منفی قرار داشتند. در این میان نزدیک به نیمی از نمادهای منفی یعنی ۱۴ درصد از کل نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت دیگر بازار اما ۴۸ درصد از نمادها با صف خرید به کار خود پایان دادند. مجموع ارزش پول‌های ناکام در صف‌های خرید امروز به ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد بازار سهام امروز هم در شرایطی مناسبی بود و به عدد ۱۹.۸ هزار میلیارد تومان رسید. چهار صنعت پرمعامله امروز یعنی بانک‌ها، خودروسازها، فلزات و پالایشی‌ها حدود ۴۵ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم بیشترین ارزش معاملات را خودرو، وتجارت، شستا و فملی در اختیار داشتند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها